Påsktur i Sarek

  • Trådstartare jakob.larsen@lector.kth.se (Jakob Larsen)
  • Start datum

jakob.larsen@lector.kth.se (Jakob Larsen)

Gäst
Hej alla bitna fjällrävar.


Jag och några kompisar funderar på att göra en skidtur i Sarek i påsk. Är det någon som har erfarenheter om "guldstråken". Vi har en idé om att gå från Stora Sjöfallet, mot Smajla-träffen (?), och ner genom Rapa-dalen, mot Kvikkjock. Hur många dagar skulle detta ta? Är 6 dagar rimligt. Hur är det med lavinfara i Rapadalen?


Andra vilda turförslag emottages tacksamt.


Mvh Jakob
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Två alternativ är...

att ta bilen, om ni har en sådan, och kör över suorvadammen ner till rengärdet på andra sidan. Härifrån brukar det gå skoterspår en bra bit upp på fjället vilket gör uppgången genom skogen lättare. En annan väg är att skida över till saltoluokta fjällstation och ta sig upp på fjället via kungsleden. Sedan kan man gå till pietsaure sameviste och vidare över pietsaure sjön. Runda fjället Slugga och ni är inne i samma dalgång som att gå via suorva eller stora sjöfallet. Denna väg brukar också hysa skoterspår då samerna kör denna runda nästan dagligen för att kontrollera sina renar. Det blir betydligt längre men är nog en lättare väg än via suorvadammen.


Skoterspåren kan vara bra att använda då påsken är sen detta år och det kan vara lite besvärligt att ta sig genom björkskogen om det är varmt.


/Urban.
 
Mer än 6 är bra!

Hur många dagar ni behöver beror på hur ´gemytlig´ ni tänkt er att turen skall vara. Har själv gått från Smajlaträffen till Kvikkjokk på två dagar både vinter och sommar, men tro mig: det är riktigt jobbigt! Räkna med 4 dagar om ni inte vill åka skidor 16 timmar per dygn. Tänk på att ni behöver ett extra dygn som reserv ifall ni blir inblåsta. En bra ide är att åka upp en fredag med tåget (om ni kommer från Sthlm eller annan sydlig ort), då kan man starta med en halvdags åkning på lördag, har sedan 7 hela dagar och en halv söndag tills tåget söderut går på söndag em/kväll. Då hinner man göra den fantastiska turen från Slutstationen för den buss som kan ta er till Stora Sjöfallet och Sourva. Man startar mitt emot Akka, alla fjällens moder, och har ett par dagar i steril bergsmiljö längs Ruotesvagge, sedan kommer man ner i den vänliga Rapadalen med trollska björksogar som är mysiga efter den kala men spännande norra delen av Sarek. I Rapadalen får man leta efter lavinfaran. Man kan åka på isen på Rapaätno. Enligt en same vi träffade för två år sedan kan man åka skoter på den i Maj, vi åkte i alla fall skidor i April utan minsta tvekan.
 
Pårek

Om "idyllen" i Rapadalen blir för svår så är vägen över Pårek fin. Dessutom är det en genväg till Kvikkjokk. Åker upp ur Rapadelen gör man innan Kåtokjokk. Där är sluttningarna rätt måttliga. Man åker ned mot Kungsleden vid Tata-sjöarna. Det går ett skoterspår där. Följ inte sommarleden! En annan variant är att åka ner till deltalandet i Njåtsosvagge längs den stora jokken som börjar i sjöarna vid Påreks sameviste, vad den nu heter. Då får man uppleva en annan av de stora dalgångarna.

(Hoppas att jag minns alla namn rätt! Lantmäteriets "kartsök" strejkar just nu.)

Per Y
 
Fin tur

Åker man från Kvikkjokk kan man åka runt. Upp genom Njåtjosvagge (se upp för lavinfaran! Dalgången är ganska trång på ett ställe), österut genom Sarvesvagge fram till Rovdjurstorget. Härifrån går man söderut genom Rapadalen och svänger sedan upp över Pårekslätten och ner till Kvikkjokk. Bara det inte blir för sent eller för varmt, då kan det bli lite blött över sjöarna. Mycket fin tur! Rekommenderas. Går ju också fin att åka motsols.

Laila.
 
Hej! Låter som en spännande tur. Undrar hur lång tid den kan tänkas ta..Vad tror du?/

Åker man från Kvikkjokk kan man åka runt. Upp genom Njåtjosvagge (se upp för lavinfaran! Dalgången är ganska trång på ett ställe), österut genom Sarvesvagge fram till Rovdjurstorget. Härifrån går man söderut genom Rapadalen och svänger sedan upp över Pårekslätten och ner till Kvikkjokk. Bara det inte blir för sent eller för varmt, då kan det bli lite blött över sjöarna. Mycket fin tur! Rekommenderas. Går ju också fin att åka motsols.

Laila.

Hej , Laila! Låter som en fin tur. Undrar hur pass lång tid denna tur kan tänkas ta? Vad tror du? / Leif
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
mosbricka Påsktur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 3
Snusmumrik1 Påsktur Kilpisjärvi - Björkliden Turskidåkning 1
stelar Påsktur på skidor från Katterjokk Turskidåkning 3
Charlotte_LL Tips på påsktur! Turskidåkning 1
brandmansmicke Kall påsktur - utökad respekt för Skinnarmo mfl Turskidåkning 7
Staffan Andersson Årets påsktur Turskidåkning 26
Påsktur alesjaure-vistas-nallo-sälka Turskidåkning 4
i95_lab Påsktur med stugor - ej kungsleden eller Padjelanta Turskidåkning 7
7274 Påsktur på Nordkalottleden Turskidåkning 0
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
davst Vintertur i Sarek - liten film Turskidåkning 24
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3
Vandrare Turförslag Sarek i April? Turskidåkning 1
majjen Sarek under vårvintern - Tips önskas Turskidåkning 13
majjen Vinteringångar till Sarek? Turskidåkning 24
Charlotte_LL Förslag på första-vinter-tur Sarek? Turskidåkning 10
dave1 Midvinter i Sarek Turskidåkning 21
majjen Sarek på skidor Turskidåkning 36
lotta-lisa Tips från Sarek farare önskas! Turskidåkning 3
skotbjorn STF:s iglootur i Sarek v17 Turskidåkning 1
Tko Suorva-Sarek Turskidåkning 5
Mr Sarek Sarek Turskidåkning 0
hebbe Snö i Sarek? Turskidåkning 10
nylob Sarek efter påsk. Turskidåkning 0
deopepsi TURTIPS SAREK ÖNSKAS Turskidåkning 1
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
Skidtur, Padjelanta och Sarek ? Turskidåkning 2
info om Sarek Turskidåkning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...