Fråga om stålkanter som är konstigt slipade

Detta är stålkanterna på ett par extrem patriot som jag köpt begagnade. Det är en fin skida i Belag och ovansida. Stålkanterna välhållna förutom under själva foten en bit före och en bit efter bindning då det ser ut på detta sätt. Innan jag sätter igång Och restaurerar denna Stålkant undrar Jag om någon har en rimlig idé varför stålkanten ser ut så här? Det ser symmetriskt och medvetet gjort ut men jag kan för min själ inte förstå varför?

Bosse
 

Bilagor

  • 07A7CA8B-E563-47B7-B157-EB0B5CD68598.jpg
    07A7CA8B-E563-47B7-B157-EB0B5CD68598.jpg
    34.2 KB · Visningar: 408
Det kan vara en s.k. Ultimate Grip-slipning, som var populär ett tag. En skidkompis testade den när det begav sig och fick närmast omgående lämna in skidorna på omslipning enligt gängse metod för att kunna åka som folk... ;)
 
Verkar kunna stämma. Beskrivningen och utseendet stämmer. Just dessa var lite slitna. Gick över dem med fil. Är fortfarande lite vågiga men vinkeln ligger åtminstånde kring 90 grader igen. Antingen funkar de väl ok eller så blir det till att lämna in på verkstan. I så fall är det mer tillbaka mot mer normal kant. Fast metoden är hård för kantslitaget.

Bosse
 
Har läst på lite om ultimate Grip. Verkar ha varit populärt för tio år sedan en liten pyttestund. Måste varit då mina extrem patriot slipades. Med tanke på det skick jag köpte dom begagnade i har de inte körts speciellt mycket. Verkar vara en slipning som skulle vara till för tio gånger så hög slitstyrka på stålkanten under isiga förhållanden men ska göra skidan lite svårare att ladda omkring med eftersom kanterna då högg. Med tanke på att mitt epitetet är sladdgubben Gjorde jag nog rätt att fila till det värsta. Lite vågiga är de ännu Men jag tänkte leva med det till jag fått den första ski dag på dem. Har ett par till likadana som sonen envisas med att ta från mig så jag vet hur de bör kännas.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
knallert mer eller mindre självklar fråga Skidor allmänt 6
Charlotte_LL Fråga om Kanada Skidor allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...