Extreme Alpinism, skalplagg, dun och syntet

Jag tar upp det här gamla trådet... För att det fanns inget riktigt bra svar på OP's frågan och jag bara hittar grejer om havs forgiftning med tvättad kläder när jag googla "microfiber".

Vad ÄR det egentligen som är Micro fiber??

Och... För de som är van med just det skandinaviska klimatet, vad använder ni för belay jacka?? Om ni kör med dun, har ni nån skall jacka över? Eller vad?

Sist, I Nordamerika sägs att cotton kills.... Men vad tycker ni om en robust, tät vävnad bomull som ytterst lager? Inte mot regn, men snö?

Sent from my G8142 using Tapatalk
 
Hej! Jag är ingen expert men jag har läst boken. OP i den här tråden överdriver lite. Twight säger aldrig att du inte ska använda vattentäta skalplagg. Han säger att så länge du inte förväntar dig blötsnö eller regn så är det bättre med plagg som andas bättre. Hans exempel på Micro fiber är schoellers 4 vägs stretch men han menar samtidigt att en vanlig vindjacka funkar.

Inte bomull, det är tungt och torkar långsamt. Vissa frilufsare älskar sin vinteranorak i bomull men inga moderna alpinister vad jag vet.

En förstärkningsjacka för långtur ska ha syntetfyllning för att inte blir som en disktrasa på kroppen vid regn eller smältvatten. Och så varm som du förväntar dig behöva. Jag har en 60 grams, en 100 grams och en 120 grams primaloft för olika årstider. I smällkallaste vintern kombinerar jag två. Typ som det klassiska sovsäckssystemet som vi körde redan på scouterna på 80 talet. En sommarsäck och en vår/höstsäck. Tillsammans blir de en vintersäck.
 
Tack för den!!! En sak som är märkligt är hur få modeller riktiga syntet belay jacka som finns... Särskilt från norrøna, haglöfs, klättermusen, bergans, osv. Jag vet inte varför? Det verkar som tillverkaren vill att man använda dun med goretex över. Enligt min erfarenhet, har aldrig hittat någon goretex som andas tillräckligt bra.

Sent from my G8142 using Tapatalk
 
Känslan är att de märkena du nämner inte gör produkter med klättring i åtanke, men jag kan ha fel där.

Om det är för brant isklättring kan det va motiverat med skaljacka som klarar en dusch. Jag har haft Gore tex-jacka till isklättring, även om det ofta funkar utan kan det va svårbedömt nerifrån om leden innehåller dusch. Har alltid kört dun till belay, men i år har jag köpt en tjock syntet också eftersom det hänt att dunisen kollapsat. oklart omjag kommer använda den på tur, jag har tjockare dunjackor. Om en ska ha dun kan det va värt med ett vattenfrånstötande yttertyg som Pertex endurance eller liknande och kanske behandlat dun. På sommaren/med tunn dunjacka blir det kanske inte lika viktigt då en kan ha regnjacka över
 
Montane spitfire, väldigt fin jacka som jag hittade billigt. Men som sagt inte lika varm som mina tjockaste dunjackor. Har tänkt den för isklättring, har tunnare jackor med för annan användning.

Min uppfattning är att sånt här tyg tappar sin vattenavstötande förmåga med tiden, och således är förbrukningsvaror om de ska användas i blöta förhållanden
 
Ja, den spitfire säljs inte längre, tyvärr. Den var utvecklad med Andy Kirkpatrick... Skulle vilja köpa en sån...

Sent from my G8142 using Tapatalk
 
Jag gillar patagonia men jag är byggd som en grävling..

Patagonia Hyper Puff Hoody verkar ha tagit över deras DAS (Dead Air Space) Parka som länge varit den heliga graalen av belay parkas eller förstärkningsjackor på klätterturer.
 
Sist, I Nordamerika sägs att cotton kills.... Men vad tycker ni om en robust, tät vävnad bomull som ytterst lager? Inte mot regn, men snö?

Sent from my G8142 using Tapatalk[/QUOTE]

Klättrar inte men gör fjälltur på vintern ibland. Skulle gärna ha en bomullsjacka i ventile/etaproof. Ska väl vara snäppet ytterligare mer vattentålig än polycotton. Erik Normark har en sån i det här klippet i snöregn och då kanske man skulle vilja ha något annat :)https://youtu.be/roicdR_mEYQ Som yttre lager finns det ju en del fördelar med bomull
 
Sist, I Nordamerika sägs att cotton kills.... Men vad tycker ni om en robust, tät vävnad bomull som ytterst lager? Inte mot regn, men snö?

Sent from my G8142 using Tapatalk

Klättrar inte men gör fjälltur på vintern ibland. Skulle gärna ha en bomullsjacka i ventile/etaproof. Ska väl vara snäppet ytterligare mer vattentålig än polycotton. Erik Normark har en sån i det här klippet i snöregn och då kanske man skulle vilja ha något annat :)https://youtu.be/roicdR_mEYQ Som yttre lager finns det ju en del fördelar med bomull[/QUOTE]

Kan inget om bomull direkt men typ för skidturer så har jag vindtröja och tunn primaloftjacka, kan även lägga till en regnjacka, så väger dem tillsammans mindre än en bomullsjacka. Och jag behöver inte ha nån fleecetröja utan underställ räcker.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...