30 liters dagstur/vardagsryggsäck

Hallå!

Jag är på jakt efter en ersättare för min utslitna Klättermusen Rataosk från tidigt 00-tal.

Kraven jag har är volym på cirka 30l, styv ryggplatta och robust utförande. Säcken skall ha lock eller rullstängning, inte dragkedja.

Jag har änsålänge hittat följande kandidater

Klättermusen nya Ratatosk modell

Fjällräven Kaipak 28

Berghaus Centurio 30l

Har någon använt dessa säckar och kan dela med sig av erfarenheten?

Är det någon annan säck som jag missat som uppfyller mina krav?
 
Jag har två centurion 45 och om de säger något om 30 l varianten så skulle jag inte tveka att köpa den. Jag tror sidofickorna kan bli lite i största laget för 30 l modellen.
 
Eftersom jag själv har en kaipak 58 och kikade på en kaipak 28 till helgturer så vill jag tipsa om osprey talon 33, inte robust som kaipak men tycker ändå att den är väl genomtänkt med många vettiga detaljer och du har möjligheten att anpassa bärsystemet efter din rygglängd.
 
Savotta Jääkäri M

Jag var i samma läge i somras, har också en tidig Rataosk där PU-beläggningen släppt. Köpte likt Morgan en Lundhags Gneik 34 och var jätte nöjd med den. Tills den gick sönder, tyget på avbärarbältet där remmen för spännet är fäst gav vika när jag spände det! så den gick på reklamation.

Fastnade sedan för en svart Savotta Jääkäri M
https://www.varusteleka.com/en/product/savotta-jaakari-m-backpack/33028
Den har en styv plastskiva i ryggen som räcker långt, vill man vilket jag gjor,t så går det att komplettera med en ryggplatta som är förstärkt
Jag är otroligt nöjd med komforten på ryggsäcken även när den är tungt lastad.

Har kompletterat med två sidofickor på vardera sex liter

Lite tung är själva ryggsäcken men 1000d cordura gör att den kommer överleva mig
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...