Isälvsleden Åmsele - Vindeln

Mitt tips på "lokalt smultronställe" är bensinmacken i Åmsele (skylt med "Café" utanför). De har Sveriges godaste (och enda, på 00-talet?) parisare i bröd!
Aaah! Parisare! Nostalgi! Trots namnet en norrländsk specialité! Missade tyvärr denna möjlighet förra gången! Började den gången i Åmsele och avslutade i Vindeln. Med tanken på parisarna får det bli omvänd startordning nästa tur!
Stackars sörlänningar som inte vet vad en parisare är! Något som fanns innan hamburgarna gjorde sitt segertåg!
 
Aaah! Parisare! Nostalgi! Trots namnet en norrländsk specialité! Missade tyvärr denna möjlighet förra gången! Började den gången i Åmsele och avslutade i Vindeln. Med tanken på parisarna får det bli omvänd startordning nästa tur!
Stackars sörlänningar som inte vet vad en parisare är! Något som fanns innan hamburgarna gjorde sitt segertåg!
Ja, med en omvänd turriktning så är parisaren ett givet avslut (för de som räds lokala specialiteter finns vanliga burgare också), jag brukar iaf vara sugen på både en och tre sånadär jättekorvskivor med bröd och extra allt när jag vandrat.

Parisaren är det enda givna svaret till de stackars fåkunniga som tycker att "nostalgi och kitsch, det hittar man ju på Designtorget!"

Själv har jag ätit mina parisare (och en hel del annat) på just den kiosken sen innan jag minns till. Den låg på perfekt depåstopp-avstånd från Umeå när familjen åkte upp t pappas föräldrahem/stugan. Och man blir ju vad man äter...
 
En riktig parisare har jag blivit!

Själv har jag ätit mina parisare (och en hel del annat) på just den kiosken sen innan jag minns till. Den låg på perfekt depåstopp-avstånd från Umeå när familjen åkte upp t pappas föräldrahem/stugan. Och man blir ju vad man äter...
Jag håller med dig.....min midja har med tiden antagit den vida och runda formen likt en parisergrillskiva!
 
:)När en annan var grabb fanns Parisare nästan överallt. Numera har jag bara kunna äta dem i Arvidsjaur och Kiruna...:(
/p-a
 
Om någon eventuellt är intresserad så finns nu några av mina egna bilder från isälvsleden inlagda på Utsidan. Kolla min profil/bilder/isälvsleden.

God tur!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...