Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren?

Hej!

Jag försöker strama till mitt klädsystem för sommarbruk i fjällen men känner att jag behöver få lite inspiration och rådgivning från andra. Min basvikt ligger runt 5.5kg för tillfället. Du kan hitta min packlista här.

Stämmer verkligen vikten på sovsäcken? 80g låter inte troligt, snarare ca 800g
 
Hej!

Jag försöker strama till mitt klädsystem för sommarbruk i fjällen men känner att jag behöver få lite inspiration och rådgivning från andra. Min basvikt ligger runt 5.5kg för tillfället. Du kan hitta min packlista här.

Stämmer verkligen vikten på sovsäcken? 80g låter inte troligt, snarare ca 800g

Oj då! Gjorde ett par ändringar tidigare, måste ha lyckats ändra vikten på sovsäcken på något sätt. Nåväl, 810g ska det vara. Tack!
 
lätta vindkläder räcker för mig så länge man rör sig. Fjällvandring är ungefär lika jobbigt som att springa så mer än träningskläder behövs sällan. Ev nåt linne under vindjackan men ofta ingenting. Man har ju en rygga som värmer en också. Merino har jag aldrig nästan aldrig annat än vi vila, men så gör jag sällan toppbestigningar heller. Skor varierar, men sist körde jag techamphibian.

haglöfs lim jacka 130 g
patagonia houdini byxa 95 g
forclaz skalvantar 50g
keps/huva med löst myggnät 40g
plus lätta skjorts och strumpor.

plus lätta värme och regnkläder i ryggan.

Intressant, vad är ditt förstärkningsplagg?
 
Vad tror ni om den här kombinationen och vad använder ni?
Vi verkar tänka ungefär likadant. Så här gör jag:

Underkroppen är rättframt: alltid fjällräven-byxor med benfickor. Det funkar väl med löparbrallor eller tights också, men jag gillar att känna mig "fältmässig" på vandringen. Är det varmt eller blött kanske jag rullar upp dem en bit på vaderna.

Överkroppen funderar jag lite mer på. Basplagget är en underställströja med långa (uppkavlade) ärmar. Vid behov tar jag på en träningsoverallsjacka som värmer en smula och skyddar mot vind. I värsta fall regnjackan.

Som regnkläder har jag holkar+jacka av militärt ursprung. De är inte helt perfekta, väger en del och är lite för små.

I ryggsäcken: en fleecetröja som tas på vid rast, samt långkalsonger och en tshirt att sova i. Mössa och vantar är förstås med också. Dessutom en mygghatt med ansiktsnät vilket är en lifesaver.

Det är väl ungefär allt. Saker jag funderar på:

- Ibland blir det en aning kallt. Jag funderar om det finns bättre kombinationer för att vandra i lite kyligare väder (t.ex en ordentlig jacka). Det blev dock bättre när jag lärde mig packa ner vantar.

- Jag behöver nya regnkläder, men jag är inte riktigt säker på om jag ska köpa ett komplett ställ, eller satsa på ett par regnbrallor och sedan skaffa en "riktig" skaljacka. Att bära på två jackor i ryggsäcken känns inte helt perfekt.

- Mina klädkombinationer ger ofta en aura av fjäll-lodis, snarare än Patagoniareklam. Det kvittar väl, men ibland blir jag lite avundsjuk på snygga vandrare i glada färger. Blir det roligare med sportigare kläder?
 
Jag har ett par gula skinnhandskar av fabrikatet Hestra från Naturkompaniet och en orange skaljacka av fabrikatet Everest från Stadium. Annars nästan bara dova (gröna, bruna och svarta) klädesplagg.

Jag är definitivt inte avundsjuk på vandrare med kläder i glada färger, möjligen på vandrare som är snygga.

Nej, det blir definitivt inte roligare med sportigare kläder, om du med sportigare kläder avser kläder i glada färger. Jag är av uppfattningen att man i skog och mark i möjligaste mån bör smälta in i omgivningen. Det innebär för min del att jag bara har mina gula skinnhandskar och min orange skaljacka på mig när jag verkligen behöver ha det på grund av rådande väder- och/eller vindförhållanden.

/Birger
 
Jag har ett par gula skinnhandskar av fabrikatet Hestra från Naturkompaniet och en orange skaljacka av fabrikatet Everest från Stadium. Annars nästan bara dova (gröna, bruna och svarta) klädesplagg.

Har likadana Hestrahandskar och en orange skaljacka :). I övrigt går kläderna i svart och grått. Tältet är grönt. Tänkte lite på att det av säkerhetsskäl kan vara bra att ha möjligheten att synas. Därför en orange jacka.

Annars vandringsbyxa med zip-off, T-shirt i merinoull, tunn merinotröja och skaljacka. Regnbyxa vid slikt väder. Tänkte prova med att ta med min gamla Caravan golfer dunväst som förstärkningsplagg. Den väger inte många gram. Mössa, vantar och tunn halsduk naturligtvis.
 
Kläder och väder

Mina sommarvandringskläder för svenska fjällen ser ungefär ut så här:

På fötterna:
Salomon, lätta kängor
Typ foppatofflor med hälrem (inget jag går i, utan till för vad)
Strumpor, ylle alt syntet

På benen:
Byxor, som kan bli shorts - ej skalbyxa, utan i blandmaterial
Långkallingar - har både syntet, microfleece och merinoull (får se vad jag tar med i år)

Vanliga kallingar - typ sköna, ej ren bomull

På överkroppen:
T-shirt - syntet
Långärmad tröja - syntet, microfleece och merinoull (får se vad jag tar med i år)

Jacka - en regnjacka som andas (ska kanske ha med en tunn vindjacka)

Mössa
Handskar - vindtäta
Buff
Keps

Har oftast med två omgångar underkläder, så får man skölja upp/tvätta.

//Thomas
 
Hur gick det med din vandring och utrustning?

Var det något du saknade (Goethes samlade verk) resp. något som du släpade med i onödan?
 
Hur gick det med din vandring och utrustning?

Var det något du saknade (Goethes samlade verk) resp. något som du släpade med i onödan?

Hej,

Dessvärre var resan tvungen att avslutas tidigare men inte på grund av min utrustning utan låg moral bland mina bröder, tyvärr. Fortfarande bitter över det. Vi fick otroligt vackert väder, skinande sol och varma dagar. Det enda jag fann onödigt var skjortan då jag fann t-shirten i kombination med myggmedel skönare. Shorts var att föredra under vandringen men var skönt med byxor när man gick genom snår och mot myggen. Ska testa bara shorts nästa år och då får mina regnbyxor agera som vind/myggskydd utöver som regnskydd.

Bar med mig

Regnjacka
Regnbyxor
Dunjacka
Skjorta
T-shirt
Fleecetröja
Tunna byxor
Underställ
Varma sockor
Extra strumpor och kalsonger
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...