Åka till alaska

Haha det skulle va nått kul äventyr av klass!
Engblom,Troy och Nikita i Alaska - dokusåpa deluxe

Angående vatten.

Har du björkskog och gräver på rätt ställe så får du öppen brunn så att säga.
Nån mellanhöjdsnivå i terrängen.Det behöver ju inte vara björkskog men just det säger ju att det finns vatten.Välj som sagt mellannivå och inte surhål.Ser du sand i gropen är vattnet verkligen bra.
Vattnet är humusfärgat men helt ok för matlagning då du kokar det.

Dricksvatten vill man ju ofta ha klart och då filtrerar du det.
6 ölburkar tejpade ihop med silvertejp , 3 av dom fyllda med kol från brasan.
I botten och topp på dom sista tre ölburkarna kaffefilter ala flergångs nylon.
3 st är vattenmagasin som du fyller på under produktion av vatten.

Nån tratt i botten till dunken.

Vattnet blir helt klart , sen skickar du i lite klor* i dunken när du gjort en laddning på 25l eller vad dunken är på så har du skitbra vatten ett tag.
Det tar ett tag och göra dom 25L men det görs ju inte så ofta

*Du köper poolklorgranulat korn - finns på Biltema i 1kg förpackningar.
Ett treorör ala vitamintablett fyllt med det räcker för 10000 tals liter vatten.
C.a 2 korn per liter doserar man för att döda och konservera vattnet.

Som från vattenverket hemma
 
Engblom jagar .
Troy fixar vatten och matförvaring .
Nikita lagar maten .
När åker vi ? jag har kameror och ripa får vi först jaga den 20 augusti , någon gång runt 10 augusti 😀😀😀
 
Ja det kan gå att flytta på min semester på ett sådant sätt så det funkar , jag måste köra center Juli men kan ta mera och skjuta på det en bit in mot september så mycket det går.
 
Det verkar som att din resa blev bra och att du ändrade dina planer litegrand då det blev en solotrip. Är fortfarande väldigt intresserad om du skulle behöva sällskap till nästa resa. Då kan jag planera livet runt den, istället för att försöka trycka in den i ett redan planerat schema och jag var tvingas dra mig ur. Känner dåligt samvete till att du mest levde på ris då jag kan laga mat på typ ingenting... Kul att du fick en ripa för omväxlingsskull, bra gjort att få den utan hund! Har själv varit med på min första älgjakt där en ko fälldes. Häftigt att vara med om då det bara var vi två och en hund så det blev en hel del att göra innan den hängde utanför stugan. Har idag ingen jägarlicens men kommer det upp en kurs nära som inte är en intensivkurs tar jag den, så nästa år kanske ;)
Snyggt vindskydd. Hur var vädret på slutet, någon snö?
Själv blev det premiärskottning framför bron igår, lite tidigt men det är Jämtland...
Ser fram emot att få se mer om vad du var med om. Och jäkligt bra gjort.
Hoppas du själv är nöjd med vad du varit med om.
Mia
Tack ..nej ingen snö i september , komm lite regn sista veckorna när jag körde bil .
Jag ska lägga ut mer bilder och filmer om det går och när jag har fått hjälp med redigeringen .
Ja du får gärna hålla mig sällskap om jag åker över nästa år, du har säkert båda fötterna på jorden och kan lära mig dina överlevnads kunskaper .
 
Haha ja fan , ingen med dålig kondition och trötta knän som vill följa med?

får betalt

i

efterskott

Haha

Jag skall titta på hur jag skulle kunna lägga upp det , jag ta två månader semester , Juli på egen hand i nån NP kanske i nån annan av staterna med gigantisk ryggsäck och komma till Alaska i augusti så kör vi nalleracet!
 
Snyggt jobbat Engblom!
Får gratulera till att du lyckades få med dig egna bössan till US trots att jag antydde att det skulle vara jäkligt svårt.
Du är en doer mer än en talker eller poser!
 
Troy. Efter ditt senaste inlägg håller jag med dig om vattnet. När du kallade hålet en enkel Brunn fick jag för mig att du tänkte att vattnet var klart och fint. Fast det är ju helt rätt. Ett djupt hål i terrängen björkskog håller ju ofta vatten bra eftersom marken ofta är vattenbemängd. Blir en blandning av nederbörd och vatten ur marken som står i hålet. Kommer man bara till platsen en gång om året Är det viktigt med någon form av rening eftersom vi kan utgå från att det blivit lite mygglarver skräp och så vidare i hålet. Kanske ett enkelt lock hjälper något.
Hittar man ett litet Bäck flöde som man kan gräva hålet i får man genomströmning och bättre vatten.

Gammal visdom är att lägga sitt läger i närheten av bra vatten så slipper man bekymret. Är det ett sommarläger är ju hård torr mark, kanske lite hög så att vatten rinner bort vid regn och blåst kommer åt för att driva bort mygg något att sikta på. Fast har man köpt en mängd Mark vill man förstås hålla till på den så i så fall är det ju avgörande vad man har att välja på.

Bosse
 
Micael. Måste erkänna att jag är nyfiken på din plats. Om du vill göra ett screenfoto på din mark samt ett utzoomat på trakten omkring skulle du stilla min nyfikenhet. Jag är intresserad av kartor och tycker/tror att det går att förstå mycket av din situation om man får se en bild. Google maps brukar ge bra kvalitet.

Bosse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pewe Jag skall åka till USA i MAJ, vad skall jag köpa? Utrustning allmänt 5
olis Börja åka med 4-åring, skidor eller bräda? Utrustning allmänt 4
deephed Gamla Åka Skidor nummer. Utrustning allmänt 0
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.