Jakten på Seltons kikärtsmjöl

"torrhummous" (OT forts)

Lite OT; Jag har själv funderat på att ta med hummous på fjället, men eftersom det blöta består av olivolja (när jag gör iaf) så ser jag ingen viktbesparing i att inte ha med en färdig vara, såvida det inte är hållbarheten. På din beskrivning verkar det som att du bara har tahine för att gegga till det.
Man ska aldrig ha olivolja inblandad i hummous.Det ger en besk bismak efter ett tag. Det är därför man ser oljan nyupphälld, ringlad i fåror ovanpå ytan, när hommous serveras traditionellt.

Vatteninehållet i vanlig "blöt" hummous kommer huvudsakligen från de kokta mixade kikärtorna, som binder mycket vätska. Men kikärtssmeten tjocknar påtagligt, när man rör i den starkt hygroskopiska tahinan, så för att få lagom smidig konsistens brukar man behöva tillsätta ännu mer vätska. Jag har i rätt mycket citronsaft och det brukar räcka om man vill ha hummousen ganska fast, men det duger också med vanligt vatten.

Det är alltså det vattnet som ska bort, när man ska göra hummouspulver" för fjällbruk. Dvs:
blötlägg, koka, finmixa kikärtorna, torka smeten (kryddad efter smak) till ett fint pulver. "Eftermixa" vid behov.
  • alt a:
    blanda kikärtspulvret med tahina (helst mer av den tjocka proteinfraktionen än av fettet).
    Det blir en smulig massa med kosistensen alltifrån fuktig sant till halvtorr lera, beroende på andelen fett. Den sväller rejält när man rör ut den i vätska vid tillredning, eftersom både kikärtsmjölet och tahinan binder vatten.
  • alt. b:
    blanda kikärtspulvret eller färdigköpt kokt kikärtsmjöl med något finmalet nöt- eller frömjöl, t ex mandelmjöl. Sesamfrömjöl vore det "rätta", men är svårt att få tag på. Går att mala själv i mixern, som man då får passa noga, och stoppa innan det hela blir "smör" i stället (det vänder på en bråkdels sekund).
    Det blir ett helt torrt pulver, som sväller mycket kraftigt i vätska vid tillredning.

Det är alltså den lata genvägen att bara röra ihop färdigköpt kikärts- och mandelmjöl jag är ute efter :)
 
Senast ändrad:
Godmorgon.
Kontakta din lokala Ica butik och kolla om de kan få hem den. (...)
Om det skiter sig för dig så kan jag kan jag skicka ett par förpackningar till dig. (...)
Schysst, tack! Men det är ingen panik, jag ska inte iväg förrän mot slutet av augusti och min lokala ICA har också lovat ta hem mjölet. Och i värsta fall får jag väl ställa mig i köket och fixa eget från scratch, som jag alltid har gjort. Se ovan :)
Ekobutikerna i Örebro har kikärtsmjöl från bauch(stavning?!) men jag vet inte om de är kokta.
Precis detta som är problemet. Jag har fyra-fem Mellanösternaffärer i min omedelbara närhet, de har femtielva sorters kikärtsmjöl, men ingen vet om det är kokt.
 
Hur går det?
Har du fått tag på mjöl?
Faktiskt!
Tänkte just skriva om det, för precis i morse fanns mjölet på ICA Malmborgs i Lund; alltså den affär jag bett att ta hem det. Sellton hade tydligen hafr ett uppehåll i produktionen, men återupptagit den nu.
Jag ska experimentera lite i kväll med olika "hummouspulver"-varianter och återkommer med provresultaten :)
 
Latmajas hummous (forts)

En liten rapport från experimentköket :)
Se bild nedan.

  1. Ljusblå skål: kikärtsmjöl + färdigköpt mandelmjöl (ICA:s).
  2. Mörkblå skål: finmixade färdigköpta rostade kikärter med cashewnötter.
  3. Gul skål: kikärtsmjöl + vanlig tahina på burk - det blir då inte pulver, utan en lite torrsmulig massa.
  4. Vinröd skål: kikärtsmjöl + finmixade oskalade sesamfrön.
  5. Grön skål: kikärtsmjöl + finmixade solrosfrön.

Glasskålarna: resp. blandning i tillagad form (= tillsatt kallt vatten + 10-15 min svällning)

De gröna prickarna är torkade kaffir lime-blad, som mixades ihop med övriga ingredienser. Ger en behaglig citrusdoft och ersätter i Latmajas anda de förr egenhändigt torkade rivna citronskalen.
Själva citronsaften (som jag blandat i de hemkokta mixade kikärterna före torkning), ersätts med några korn citronsyrepulver (askorbinsyra går också bra). En anings frisk citronsmak är IMHO helt oumbärlig, annars tar det dova från frön och kikärter över för mycket. Det visade sig än viktigare ihop med färdigköpt kikärtsmjöl, som annars gav ifrån sig en svag aning av papperssmak.

Salta försiktigt, det blir lätt för mycket. Lättare att fylla på vid tillredningen än tvärtom. I övrigt kan man krydda efter tycke och smak - här mixade jag i lite vanlig svartpeppar.
Vitlök hör också till, men jag tar faktiskt med färsk att krydda med vid tillagningen. Skippa vitlökspulver - det smakar garanterat unket.

Proportionerna mellan kikärtsmjölet och resp. nöt/frömix är faktiskt rätt valfria. För både smakens och näringstäthetens skull går jag dock inte över ca 40-50 volymprocent kikärtsmjöl, dvs ännu mindre andel räknat i vikt.

Mixa nötter/frön riktigt fint, men stanna mixern precis innan den gryniga massan börjar binda ihop sig till "smör". Blanda då in önskad mängd kikärtsmjöl, kryddor, salt etc och fortsätt mixa lite till. Risken för "smörkärning" försvinner i och med iblandningen av mjölet.

Resultat:
  1. Lite för sötaktig och inte lika hygroskopisk som övriga (svällde inte lika mycket efter utrörning med vatten).
  2. Mer balanserad och kan rekommenderas, om man vill ha lite mer "snäll" och neutral smak på sin hummous. Mer hygroskopisk än mandelmjölblandningen. Att jag använt mixade rostade kikärter i stället för kikärtsmjöl tycks inte ha påverkat vattenuppsugningsförmågan, men den "rostade" smaken känns och ger lite egen karaktär som kompenserar för cashewnötternas relativa menlöshet.
  3. Det går naturligtvis alldeles utmärkt att fortsätta blanda det färdigköpta kikärtsmjölet med färdigköpt finmalen tahina, man får bara förvara den smuliga "leran" som blir resultatet i någon tät burk eller tub. Absorberar mest vatten och IMHO fortfarande godast av alla varianter.
  4. God, men väl tuff av det lite bittra i sesamfröskalen; vill man ha en snällare variant ska man ta skalat sesamfrö.
  5. Klart godkänd, rätt snäll men med karaktär och i särklass billigast.
.

Bottom line: alla varianterna blev helt klart ätliga och vissa riktigt goda, men ingen kan slå den jag själv tillverkar från scratch, dvs på egenhändigt blötlagda/kokta/mixade/torkade kikärter. De kikärtsmjölbaserade är också något mindre hygroskopiska än den egentillverkade; rostade mixade kikärter och mandelmjöl sväller minst i sin resp. kategori.

Den minskade svällningen ökar möjligen risken för magbubbel, så pröva försiktigt. Jag som har plåtmage och är van vid baljväxter har inte märkt något under testningen, men återkommer med rapport när jag ätit en riktigt stor portion. Det är under alla omständigheter viktigt att verkligen låta det färdigblandade hummouset svälla färdigt i vattnet. Tillsätt mer vatten, när det verkat lite grynigt - då kan det absorbera mer. Det ska flyta ut slätt som i de små glasskålarna.

Man kan packa det färdigblandade hummouspulvret riktigt kompakt, så det nästan blir till en mjuk "kaka" i plastpåsen.
 

Bilagor

  • 070.jpg
    070.jpg
    62.8 KB · Visningar: 683
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: thx
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Brune Äta kiwi med skalet på? Friluftsmat 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...