Rökning i Trangia?

Bildbevis!

Pics or it didn't happen som det heter...

Här är gammal bild från en paddel- och fisketur i Båven sommaren 2009 då jag testade detta på abborre. Det går att röka i Trangian (25an) precis som alla säger. Jag satte den stora kastrullen över den lilla då min stekpanna är en sån med teflon. Sedan körde vi över öppen eld vilket gjorde att det nog blev lite varmt som syns, men inuti fanns smarrig firre. Kanske är det lättare att reglera värmen med gasol eller hederlig röddoja? Gallret är från en engångsgrill vi tyvärr hittade "kvarglömd" vid lägerplatsen, fisken på detta och spån + enris i botten. Enda kruxet är som sagt att det blir enormt skitigt och fastbrännt och att ena kastrullen slog sig lite vad jag minns.

Lycka till med maten!
 

Bilagor

  • IMG_1254.jpg
    IMG_1254.jpg
    63 KB · Visningar: 1,150
Härligt med bildbevis!

När det gäller skitigheten, är det främst rökspånet som är svårdiskat eller är även röken i övriga delar hopplös att få bort?

Kommer bara användas vid fiske så obegränsat med vatten räknar jag med, tar även med mig något fettlösande vilket brukar krävas på sot.

/G
 
Härligt med bildbevis!

När det gäller skitigheten.

/G

Det är en blandning av rökspån, sot o vätska från fisken som ställde till de för mig. (Dåligt förjobb med folie)

Gjorde en tabbe o körde triangian i diskmaskin. Då blev den helt flammig istället.

Men som föregående talare sa så löste svinto allt o triangian blev som ny.

/Sven
 
Shoppat på Jula

Jag köpte en rök på Jula (cykelavstånd) idag för 199 kronor + rökspån av något slag




769007.jpg


Fisken på bilden ingick ej, men på närmaste ICA har dom frysta rensade regnbågar 170-200 gram för 16,90 styck


Per
 
Engångs aluminiumform

Jag skulle absolut använda någon typ av engångs aluminiumform. Där en får vara botten och en annan lock, eller kanske går det att använda trangiastekpannan som lock? Om du inte ska röka fisk varje kväll tror jag det är ett bra alternativ (billigt och lätt!).

Jag har även byggt en rök av Trangias alu-låda (de har två olika storlekar). Lätt, robust mm. Mejla erictornblad@gmail.com så så kan du få en bild.
 
Var inne på aluminiumfolie i botten först, men är inte det godset för tunt? Det brukar brännas hål på tunn aluminium, exempelvis har jag provat med gasollåga på vanlig ölburk och den klarade sig inte så länge. Eventuellt kanske man kan ställa en pajform av folie på insidan för att skona stekpannan.

Tror det blir en offertallrik där spånet ligger och så hoppas jag på att få rent kastrullerna från röken.

Var o köpte spån igår och en duglig platta i rostfritt som funkar till lägerkitteln, då får jag en stor rök som klarar mycket fisk men behöver bara bära spån, rostfritt lock, ett lätt galler och lite svinto utöver min vanliga packning. Ska dock prova hemma först för att se hur det funkar.
 
Testade idag och det blev lyxmiddag!

Folie och galler från en engångsgrill + pajformar.

Valde att bygga två våningar och fick lätt plats med 500g fisk, klarar nog det dubbla om man maxar. Hade för svag värme på till en början så efter att ha kollat fisken efter 15 min höjde jag och körde betydligt varmare i 10 min. Sen var den klar men det ska nog bli klart på 15-20 bara man drar på ordentligt. Ska dock köra över eld när den väl brukas i fält, detta var mer ett test på innergården.

Lager nedifrån och upp.

1. Stor gryta liknande stora lägergrytan till trangia men denna är någon no-name köpt på second hand som jag modifierat lite.

2. Pajform för att lägga spånet i och skydda grytan

3. En folie platta som ligger ca 5mm över spånet för att sprida värmen (sån finns på abu-röken så jag antar att det är bra)

4. Galler från en engångsgrill

5. Ytterligare ett galler för mer yta att lägga fisk på

6. Lock av pajform

Grytan vart inte så skitig men det lilla som blev sitter ordentligt så lite svinto kommer underlätta. Helt klart mest skit blir det på locket och på folieplattan över spånet men under gallret. Förvånande nog så var det väldigt enkelt att bara skaka loss rökspånet från folieformen i botten, kanske är det bra att inte spånet ligger direkt på ytan som värms upp utan får en distans eller så den tycks ha varit onödig då själva spånet inte bränner fast. Däremot var plattan över ordentligt skitig så jag tror helt klart att det är kombinationen fett+rök som är fiende nr 1.
 

Bilagor

  • 20150804_200559.jpg
    20150804_200559.jpg
    69.7 KB · Visningar: 1,115
  • 20150804_202758.jpg
    20150804_202758.jpg
    90.1 KB · Visningar: 1,184

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...