Glögg

Ja nog är det förtidigt för glögg och även för julsaker i affären man blir fort less innan julen ha börjat.
 
Kunde inta ladda in bilden, men jag läste att Morbergs glögg hade vunnit i ett glöggtest nyligen! Jag har testat den man kan köpa i matbutiken. Den är verkligen överlägsen, så jag misstänker att den starkvinsglöggen han har nu är minst lika bra. Jag gillar mer starkvinsglögg än lättglögg. Men lättglögg går ju alltid att spetsa! ;)

Vad roligt! Jag har faktiskt precis hämtat ut en flaska av Morbergs glögg på Systembolaget. Det är synd att man måste beställa den bara, tycker den borde finnas med som de andra glöggsorterna i vanliga sortimentet. Nu är det nog tyvärr många som missar denna då den är i ett mindre lager än de stora företagen som t. ex. Blossa.

Ikväll blir det provsmakning och jag hoppas att den är lika god som lättglöggen! Skål! =)
 
Hur är glöggen i smaken får du berätta när du vet :)

Jag har märkt att de flesta viner, öler och liknande med en kändis namn på för det mesta är ganska mediokra men till ett dyrare pris.

Mvh / Johannes
 
Här är ett bra recept GP:s glögg.

5 liter svagdricka

5 skivade råa potatisar

1 paket bakjäst, 50 g

1 påse nejlikor

1 påse kardemummakärnor

1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)

1 kanelstång

1-2 paket russin (2 pkt, 500 g)

2,5 kilo socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i – och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut.
 
Hur är glöggen i smaken får du berätta när du vet :)

Jag har märkt att de flesta viner, öler och liknande med en kändis namn på för det mesta är ganska mediokra men till ett dyrare pris.

Mvh / Johannes

Ja ibland så kan det stämma att drycker med kändisnamn är lite dyrare än liknande drycker i samma prisklass :) Men jag kan verkligen rekommendera Morbergs glögg, den starkare varianten då. Har sett att den har vunnit flera glöggtest redan så det är ju kul med en uppstickare mot stora Blossa. De kan ju inte vara så glada :D

Men det var bättre kryddat än andra glöggsorter och priset på 83 kr är ju ingenting! Mumsmums!
 
Koncentrat

Var inne på 7-eleven häromdagen. Dom sålde glöggkoncentrat, plastförpackning i storlek som en tepåse. Denna blandas ut i varmt vatten. Har inte smakat men en praktisk förpackning var det iallafall. Sen är det bara att spetsa efter behov.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.