Koka dricksvattnet - inte modernt?

FM hade hukat länge och hämtade dricksvatten för huvuddelen från säkra täckter eller kommunala ledningar. Så testade man vad som fannas i åar, diken och sjöar. Därefter i rask takt införskaffades större filter och behandligsutrustning i stora mängder.
När vi gick i terrängen i syd och mellanamerika samt i afrika och mellanöstern brukade vi både filter och kemikalier samt kokte. Vi hade inga problem med sjukdommar efteråt. I somliga sydamerikanska länder avpolliterades upp till 20% av soldaterna årligen p g a bakterier och parasiter i vattnet ute i busken.
I sydsverige brukar jag tigga vatten när man inte träffar på cafer och krogar. I bland bergen brukar vi nöja oss med filter. Mer än en gång har nedanför snöfläcken påträffats kadaver i eller helt nära jooken.
I mellansverige är numera bävern såpass vanlig att risken med bäveravföring inte skall negligeras.
Men envar tar sina egna chanscher och gör som det passar.
Friskt rent vatten är ju gott! Det du dricker är väl bra vatten oxså?
YMMV
 
Jag förstår debatten om bakterierna. Beroende på vattnets kvalité skulle jag ibland koka vattnet. Det som kan oroa mig i södra Sverige är inte huvudsakligen bakterier eftersom dessa försvinner när man kokar. Det som gör mig skeptisk att dricka vattnet är i stället gifter och tungmetaller av olika sorter. Vad tänker ni om detta?

Gifter och tungemetaller går väl rakt igenom normala vattenreningsfilter också? Och hur är det med grundvattnet, där många moderna människor tar vatten direkt till sina vattenkranar?
 
De salter som trafik och värmeeldning här och utomlands för med sig landar med regn på jorden, urlakar den och förorenar ytvatten, vattendrag och närhaven.

Ledningsvatten kommer oftast från djupborror och rena sjösystem som övervakas. Privata brunnar är ofta grunda och uppvisar vid analys vad som sker med ytvattnet.

Vattenverk kan ju med luftning och olika flockningar få tungmetaller att fastna i skum eller bottensediment. Det blir svårt att härma med bärbar utrustning. Speciellt i fält.

Friskt gott vatten är härligt. Vad innehåller det vatten du dricker? YMMV
 
Senast ändrad:
Koka vatten!? Men snälla nån, kanske vid ganges. Jag har druckit sjövatten i hela mitt liv och aldrig blivit dålig, norr som söder. Ska man ha handsprit när man gör sin smörgås också eller!?
 
Koka vatten!? Men snälla nån, kanske vid ganges. Jag har druckit sjövatten i hela mitt liv och aldrig blivit dålig, norr som söder. Ska man ha handsprit när man gör sin smörgås också eller!?

Det beror på vad du gjort innan du gör smörgåsen, men att sköta sin handhygien är aldrig fel :).

...skit in lär ge skit ut...mer än man ber om så att säga..;)

//J
 
Helt fel är det inte att koka vattnet. Jag fick en skidtur förstörd i Norge. Det renaste smältvattnet man kan tänka sig var i inte så rent. Jag sket och mådde illa som en gud sista dagen men tog mig i alla fall till toppen. Världen bästa väder och knädjupt puder väntade oss. Jag sket 5 ggr mellan skidorna på vägen ner men klarade byxorna. Totalt utpumpad men det var det värt. Vattnet vi drack första dagen rann genom dalens största bondgård och han hade kört ut tjockt med koskit på åkrarna som tog sig med smälltvattnet ner i ån. Nu mera låter jag bara bli om jag är säker på vattnet.
 
Rabiata demokrater brukar alltid förstärka sina argument med antalet troende.
Torka ut och sk--er ihjäl sig gör tyvärr tusenstals varje dag, dör gör man bara en gång. Rätt brukar man kunna göra flera ggr, lycka brukar vara en biprodukt. YMMV
 
Allt hänger väl egentligen på mängden föroreningar man får i sig. För den vanlige vandraren som dricker vatten när man är ute och vandrar på helgerna tror inte att det är nån fara med de tungmetaller och annat som inte försvinner vid kokning.
Sen om man måste koka vattnet är en annan fråga det enda samtliga ändå verkar vara överens om är att vattnet inte blir sämre av att koka, så varför låta bli?
 
Jag brukar dricka om det är från en rinnande bäck och jag vet att jag inte har något misstänkt ovanför mig. Dricker direkt från många av sjöarna också. Kokar om jag är osäker. Filter har jag aldrig använt i Sverige men skulle överväga närmare tätbefolkning. På resa skulle vattnet filtreras.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...