Friluftsmat från Lidl?

Enbart deltidsarbete kombinerat med lojalitetsplikt. Inte en allt för lysande situation när lönen är så låg att anställda måste stämpla för att överleva.
Att dessutom behöva hämta nyckel hos chefen för att få tillgång till toaletten är knappast nödvändigt i en butik.
Det finns en hel del mer att anmärka på, men dessa två argument räcker bra för mig.
Jag har inte heller påstått att Hemköp är en bra arbetsgivare. Men mig veterligen är det inte lika illa där.

Jag gör helt enkelt mitt val att inte handla på Lidl eftersom jag tror att arbetssituationen där är under all kritik.
Och du handlar antagligen på Lidl eftersom du tror att arbetssituationen där är acceptabel, alt. skiter fullständigt i vilket.

Äntligen lite konkreta grejer även om jag kanske inte tycker att detta var det värsta jag hört.
Att bara erbjuda deltidsarbete är standard inom kommunal sektor. Inte för att det är rätt för det men man kanske får perspektiv på det när även Sveriges strörsta arbetsgivare gör det.
Vad det gäller lojalitetskravet är väl inte så orimligt? Oavsett bransch hade jag inte velat att mina anställda extraknäckte hos en konkurrent. Passar inte det kan man ju alltid söka ett annat jobb. Vi har ju ändå en fri marknad eller hur? Det är ju vad konsumenter brukar få höra här på Utsidan så fort ett företag fular sig, varför ska det inte gälla anställda?
Att inte får kissa när man vill e ju för jävligt. Men...ogillar man detta kan man ju glömma alla fräcka friluftsgrejer "made in Asia". I en sweatshop får du nog inte ens låna nyckeln.
Summa sumarum, visst är dessa omständigheter oroväckande men det känns ändå mer som en facklig sak. Om de anställdas fackliga organisation kan aceptera detta, varför ska jag invända?
O jag handlar på Lidl för att du ännu inte lyckats presentera tungt vägande skäl till att avstå men du får gärna försöka igen, kanske med de saker du valde att utesluta.
 
Öhh, jag vet inte, men typ samtliga mataffärer jag besökt på europeiska fastlandet har varit av samma modells som lidls, är det inte bara så att vi är bakvända här uppe i norr?

meeeen, att rättfärdiga ett fel med att många gör det är väl liite väl att göra det enkelt för sig?
 
meeeen, att rättfärdiga ett fel med att många gör det är väl liite väl att göra det enkelt för sig?
Absolut. Lika enkelt som att välja ut en felgörare bland många o framställa denna som så skurkig att det kräver åtgärder av enskilda som t ex köpbojkott. Som Gro påpekade i ett föregående inlägg, gäller denna solidaritet andra än svenskar? För ska det jag fått höra om Lidl ligga till grund för en bojkott så skulle vi alla gå hungriga, nakna, hemlösa och utan en enda ägodel förutom nån enstaka samekniv och gårdsbutikhandlade grönsaker. Till gårdsbutiken skulle vi naturligtvis gå, nakna...Jag har inget emot att använda min konsumentmakt men då får det ju vara något exeptionellt, som att en stat för rasistisk politik eller ett företag vägrar skriva under kollektivavtal.
 
Äntligen lite konkreta grejer även om jag kanske inte tycker att detta var det värsta jag hört.
Att bara erbjuda deltidsarbete är standard inom kommunal sektor. Inte för att det är rätt för det men man kanske får perspektiv på det när även Sveriges strörsta arbetsgivare gör det.
Vad det gäller lojalitetskravet är väl inte så orimligt? Oavsett bransch hade jag inte velat att mina anställda extraknäckte hos en konkurrent. Passar inte det kan man ju alltid söka ett annat jobb. Vi har ju ändå en fri marknad eller hur? Det är ju vad konsumenter brukar få höra här på Utsidan så fort ett företag fular sig, varför ska det inte gälla anställda?
Att inte får kissa när man vill e ju för jävligt. Men...ogillar man detta kan man ju glömma alla fräcka friluftsgrejer "made in Asia". I en sweatshop får du nog inte ens låna nyckeln.

Jag håller med, vi är fria att välja arbete men vi som konsumenter har valet att använda vårat konsumentansvar och genom att inte handla på vissa ställen så påverkar man, jag säger att jag inte gillar deras metoder och handlar vare sig på lidl eller toy's are us..

man detta kan man ju glömma alla fräcka friluftsgrejer "made in Asia". I en sweatshop får du nog inte ens låna nyckeln
Summa sumarum, visst är dessa omständigheter oroväckande men det känns ändå mer som en facklig sak. Om de anställdas fackliga organisation kan aceptera detta, varför ska jag invända?
O jag handlar på Lidl för att du ännu inte lyckats presentera tungt vägande skäl till att avstå men du får gärna försöka igen, kanske med de saker du valde att utesluta.

fortfarande så kan man inte rättfärdiga ett fel med ett annat, vi har rättvismärkning och liknande för att medvetna och intresserade konsumenter skall ha möjlighet att välja produkter som tillverkas av företag som följer gängse regler om fackföreningar, raster, mini lön och så vidare..
 
Ja, resten av europa liksom, vad vet dom???

men va fan, det finns barnarbetare i 2/3 av världen, vem är vi att säga att det är fel.. dom stympar småflickor i afrika, vem är vi att säga att det är fel.. precis som vi inte kommer att legalisera narkotika som dom vill i stora delar av europa.. nästan hela europa tycker att det var kanonfint att Busch gick in i Irak för att kontrollera oljan.. det e väl för fanken klart att resten av europa kan ha fel i vissa frågor..
 
men va fan, det finns barnarbetare i 2/3 av världen, vem är vi att säga att det är fel.. dom stympar småflickor i afrika, vem är vi att säga att det är fel.. precis som vi inte kommer att legalisera narkotika som dom vill i stora delar av europa.. nästan hela europa tycker att det var kanonfint att Busch gick in i Irak för att kontrollera oljan.. det e väl för fanken klart att resten av europa kan ha fel i vissa frågor..

Helvete, nu blir det hela lite absurt, vad jag menade i mitt första inlägg med att resten av europas mataffärer ser ut som lidl var att kassorna som några klagade på tidigare i tråden ser ut så i resten av europa. Självklart är inte majoriteten av europas matvaruaffärer som lidl, spanjorerna och fransmännen hade ju blivit provocerade av blotta tanken. Men det var för lång väg mellan min hjärna och tangentbord. Därför tyckte jag det var konstigt att du tjafsade med den delen av mitt inlägg, så självklart har du rätt i att europa kan ha fel, det är ju inget snack om saken.

Ni får ju läsa vad jag menar och inte vad jag skriver.. ;)

För resten är den lättare narkotikan mer eller mindre avkriminaliserad (i praxis) i hela EU, förutom österrike och sverige.
 
Öhh, jag vet inte, men typ samtliga mataffärer jag besökt på europeiska fastlandet har varit av samma modells som lidls, är det inte bara så att vi är bakvända här uppe i norr?

Om det är arbetsförhållandena du syftar på beror det antagligen på fackföreningarna har varit fruktansvärt starka här uppe i norr.

Kul att somliga vägrar att handla på lidl pga arbetsmiljön och arbetspolitik. Slår vad om att man hos samma människor hittar saker från IKEA, HM, Nike och andra notoriska slavdrivare (bokstavligen talat). Men det klart, solidariteten sträcker sig väl kanske bara till svenskar?

Bättre att göra lite än inget. Men om du vill se det som hyckleri av en människa att handla kravmärkt och välja "grön" el när man samtidigt någon gång ibland tar bilen till jobbet får det stå för dig.

Äntligen lite konkreta grejer även om jag kanske inte tycker att detta var det värsta jag hört.
Att bara erbjuda deltidsarbete är standard inom kommunal sektor. Inte för att det är rätt för det men man kanske får perspektiv på det när även Sveriges strörsta arbetsgivare gör det.
Vad det gäller lojalitetskravet är väl inte så orimligt? Oavsett bransch hade jag inte velat att mina anställda extraknäckte hos en konkurrent. Passar inte det kan man ju alltid söka ett annat jobb. Vi har ju ändå en fri marknad eller hur? Det är ju vad konsumenter brukar få höra här på Utsidan så fort ett företag fular sig, varför ska det inte gälla anställda?
Att inte får kissa när man vill e ju för jävligt. Men...ogillar man detta kan man ju glömma alla fräcka friluftsgrejer "made in Asia". I en sweatshop får du nog inte ens låna nyckeln.
Summa sumarum, visst är dessa omständigheter oroväckande men det känns ändå mer som en facklig sak. Om de anställdas fackliga organisation kan aceptera detta, varför ska jag invända?
O jag handlar på Lidl för att du ännu inte lyckats presentera tungt vägande skäl till att avstå men du får gärna försöka igen, kanske med de saker du valde att utesluta.

Ja, jag är fullt medveten om att deltidsarbete är standard inom kommunal sektor. Jag arbetar själv inom kommunen. Den stora skillnaden är att jag inte på något sätt alls är hindrad att arbeta inom landsting eller i grannkommunen.
Problemet för den som är anställd hos Lidl riskerar att förlora sin akassa eftersom den förbjuds att ha ett till arbete inom liknande verksamhet, då arbetsförmedlingen kräver att man ska söka alla jobba man blir tilldelad.
Fri marknad. Visst, fri för vem?
Nej, de anställdas fackliga organisation accepterar inte situationen på Lidl. Dom har exempelvis slagits hårt för att Lidls anställda ska ha samma rättigheter som tidigare ansetts självklara för en svensk arbetare.
 
Helvete, nu blir det hela lite absurt, vad jag menade i mitt första inlägg med att resten av europas mataffärer ser ut som lidl var att kassorna som några klagade på tidigare i tråden ser ut så i resten av europa. Självklart är inte majoriteten av europas matvaruaffärer som lidl, spanjorerna och fransmännen hade ju blivit provocerade av blotta tanken. Men det var för lång väg mellan min hjärna och tangentbord. Därför tyckte jag det var konstigt att du tjafsade med den delen av mitt inlägg, så självklart har du rätt i att europa kan ha fel, det är ju inget snack om saken.

Ni får ju läsa vad jag menar och inte vad jag skriver.. ;)

För resten är den lättare narkotikan mer eller mindre avkriminaliserad (i praxis) i hela EU, förutom österrike och sverige.

Är det kanske som jag tror att kassorna ser ut som de gör för att det vid kassorna i många länder står en nisse och packar ner varorna åt kunderna allt eftersom de passerar förbi kassörskan? I England är det så i många butiker, fast de flesta butiker jag varit i där hade ändå inte lika idiotiska kassor. Att hålla fast vid en kassa som förmodligen bygger på och är beroende av att det står en anställd nisse och packar varor i ett land där det inte går att ha en anställd till detta ändamål är idiotiskt. Även om man hade en nisse hade det varit fördelaktigt med en annan konstruktion av kassorna. Som i så många fall kan man helt enkelt konstatera att vårt sätt faktiskt är bättre och vettigare i största allmänhet.
 
Är det kanske som jag tror att kassorna ser ut som de gör för att det vid kassorna i många länder står en nisse och packar ner varorna åt kunderna allt eftersom de passerar förbi kassörskan? I England är det så i många butiker, fast de flesta butiker jag varit i där hade ändå inte lika idiotiska kassor. Att hålla fast vid en kassa som förmodligen bygger på och är beroende av att det står en anställd nisse och packar varor i ett land där det inte går att ha en anställd till detta ändamål är idiotiskt. Även om man hade en nisse hade det varit fördelaktigt med en annan konstruktion av kassorna. Som i så många fall kan man helt enkelt konstatera att vårt sätt faktiskt är bättre och vettigare i största allmänhet.

Nej, inga packnissar vad jag sett.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.