Tüskt vansinne :-)

finns inlagd korv på glasburk i tyskland så dom skulle knappast höja på ögonbrynen. Dagen jag ser en konserverad göteborgs-kosher (chorizo med räksallad som intages på avenyn) så slår jag till. Tyskland har grym friluftsmat, förutom de nämnda hamburgaren och glüwein så finns ju shwarzwälden schinken, €0.79 för 500 gram på aldi. Håller i evigheter. Prezen blir tyvärr lite tråkiga efter någon dag i ryggsäcken, men deras osätade fullkornsmjöl ser ut att vara längre än stenyxor Finns även knödelmix i pulver form, tillsätt den rökta skinkan, och Tada! du har knödeln mit speck! Tysk mat är det enda som slår svensk husmanskost på fingrarna. Vad är bättre än riktigt god korv? Korv med emmenthalost! Och vad är bättre än riktigt god korv med emmenthalost? Korv med emmenthalost lindad i bacon! Jag säger då det, tysk mat <3
 
Tyskland har grym friluftsmat, förutom de nämnda hamburgaren och glüwein så finns ju shwarzwälden schinken, €0.79 för 500 gram på aldi. Håller i evigheter.
Menar du någon sorts lufttorkad skinka? Det finns ju bl a som Parma respektive nån tysk variant (kallas ofta Jäger-skinka i svenska mataffärer, hm...)
Alkohol i pulverform är en kemisk omöjlighet. Det krävs ett antal minusgrader för att få det i fast form, och om man kokar en vatten/alkohol-lösning så kokar alkoholen bort först.
Kanske om man binder upp alkoholen i nån mer olöslig förening, som hux flux delar på sig om den hamnar i vatten? Borde oxå gå att ha t ex två reagenter som tillsammans bildar etanol om man löser dem i vatten (kemisnillena får lista ut vilka reagenter som är lämpliga).
 
Menar du någon sorts lufttorkad skinka? Det finns ju bl a som Parma respektive nån tysk variant (kallas ofta Jäger-skinka i svenska mataffärer, hm...)

Kanske om man binder upp alkoholen i nån mer olöslig förening, som hux flux delar på sig om den hamnar i vatten? Borde oxå gå att ha t ex två reagenter som tillsammans bildar etanol om man löser dem i vatten (kemisnillena får lista ut vilka reagenter som är lämpliga).

No, scharwzwälden skinka är rökt, mkt godare än parma tycker jag
 
Alkohol i pulverform är en kemisk omöjlighet. Det krävs ett antal minusgrader för att få det i fast form, och om man kokar en vatten/alkohol-lösning så kokar alkoholen bort först.

vanlig destillering, samla upp alkoholen och tillsätt flytande kväve. när du ska äta alkoholen så ta fram den och den tinar snabbt. passa på att konsumera den när den är i fast fas, snabbt nog övergår den till vätske fas.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...