Diskfri frukost

Mixade havregryn, portionsvis förpackade med salt och russin i en fryspåse. Knut på påsen, men inte för hårt , det ska gå att knyta upp den.

Påsen ställs i matskålen (återanvänd Felix färdigmatskål) på med hett vatten i påsen och rör om.
Klart att äta!

Ingen kletig skål eller gryta med fastbränd gröt att diska!
Jättebra, tycker jag! :)

Hälsn BM
 
Hm ja en bra idé, men man får ganska många kladdiga påsar efterhand? Iofs kan man använda samma påse att blanda i varje morgon, om man häller i ny grynblandning.

Men är det inte knöligt att äta gröt ur en plastpåse?

Fan vad jag gnäller :) Jag brukar dock äta kall/ljummen musliblandning så disken består mest i att skölja ur.
 
Ja, fy vicken gnällspik du är, millimeter ;) !!!

Jo det är klart att det blir en kladdig påse, men Real Turmatspåsarna som jag äter till middag är också kladdiga när jag ätit klart, jag tycker inte det spelar nån roll.

Jag tycker att det går bra att äta ur plastpåsen, men man ska välja fryspåsar (Toppits är bra) som är lite styvare och tjockare plast i.

Det är klart att det inte blir jättemycket disk om man rör ihop gröten direkt i matskålen, menjag avskyr att diska i iskallt fjällvatten så för mej är det avgjort bättre med påsmetoden! :)

Hälsn BM
 
Lax i påse

Ska testa nåt liknande till sommaren.Vi hade med torkad rökt lax som vi åt med potatismos till.
Jättegott,bara synd att kärlen smakade lax ett tag efteråt.
Lax i påse kanske vore modellen?!
 
Ska testa nåt liknande till sommaren.Vi hade med torkad rökt lax som vi åt med potatismos till.
Jättegott,bara synd att kärlen smakade lax ett tag efteråt.
Lax i påse kanske vore modellen?!

Lite urspårning från tråden men... gjorde du nåt med laxen innan ni åt den, blötla den eller åt ni den bara som den är.

Har själv torkat rökt lax, men har inte hunnit använda den än, tänkte prova göra någon potatislåda eller soppa på den.

/Ulf
 
la i blöt,kokade upp.

Jag torkade ugnsstekt lax nyligen, men den blev inte jättebra när man skulle äta den. Den ville inte mjukna riktigt liksom. Kokade på försök i uppåt 40 minuter efter lång blötläggning. Den gick att äta, men t ex lövbiff funkade mycket bättre. Undrar om jag gjorde nåt fel?

Kanske var det dumt att ugnssteka laxen innan. Rökt skulle man testa.
 
Vanlig fingergröt, gryn etc blandas med vatten på kvällen, värms till ättemperatur på morgonen, när man ätit upp torkar man ut kokkärlet med gräs, löv, ljung, ris och sen är det klart. Ingen disk inget skräp.
//J
 
Nu har vi glidit iväg från ämnet men jag torkade rå lax (frös den först, som man gör när man gravar, för att döda parasiter).

Ja, lite off topic, men å andra sidan var trådens topic ett tips som nog alla snappar ändå.

Hur blev det med rå lax? Jag tänker som sagt att ugnsstekningen gjorde laxen ogynnsam för torkning (ganska torr redan innan), men rå/rökt/gravad lax är ju kladdigare i utgångspunkten så det kanske blir bättre.

Får testa nästa sommar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.