Hur maxar man kcal för 550g(mat)?

Undrar om någon har bra tips på kcal rik mat?

Jag går med lätt packning och matkontot får inte väga mer än 550g, max 600g om dagen och skall fördelas följande:

Frukost 2port gröt, torrmjölk(100g)
Fika
Lunch 1port nudlar(100g)
Fika
Middag 1port frystorkat+pasta(100g)
(fika)

Fikat kommer att bestå av kaffe, te, varma koppen, soppor, bröd, kaviar och tar dom sista 250-300g.

Någon som har andra tips om bra kcal mängd på mat vs vikten?

Flapsjacks, bars.....?

//A
 
Du bör öka mängden fett betydligt. Nudlarna till lunch kan vara bra krydda, men någon näring tillför de inte.
 
fett!

fett innehåller 9kcal/gram, kolhydrater och protein innehåller 4.
Det mesta du kan få är alltså 3600 kcal/dag om du dricker ren matolja och förpackningen inte väger nåt.
I verkligheten får man väl tänka sig att byta ut en del av fettet mot protein/kolhydrat, men man mister alltså 500 kcal för varje hekto man byter ut. Margarin/smör innehåller 30% vatten och är alltså mindre effektivt än matolja.
Jag röstar också för nötter och mandel, ta med en del choklad också. MVH JW
 
Nudlar ser jag mest som bukfylla. Till fika brukar jag köra, havrekex, jordnötter, choklad, smågodis och vatten eller en kopp kaffe. Till lunchen kommer jag nog att strunta i Varma koppen och antingen köra med kaffe eller nyponsoppa. Nåt som jag tror kana vara en bra idé och gott till Nyponsoppa är mandelbiskvier. Till lunchen tar jag även 2 knäckemackor med smör och kaviar. Med den dubbla grötportionen och lite småfikande emellanåt klarar jag mig rätt fint på det även om lunchen låter snål.

Gärna en dessert efter middagen. Ca 25 gram fromagepulver som blandas med 1 dl vatten är inte dumt. Kvällsfika precis innan sänggående med lite kex, en kopp varm choklad och lite whiskey.

Jordnötssmör har en det pratat sig varma för. Runekakor är väl ett billigt alternativ till köpevarianten (energikakor). Sök på forumet.

Jag har nog aldrig kontrollvägt maten separat men det kan nog hända att det ligger på 600 gram eller till och med under det per dag, vilket är ganska snålt. Ungefärligt mått borde nog vara 800-1000 gram. Men så länge man inte går ner i vikt så är det väl bra antar jag.

Ha dé bra
Peter P.
 
Man får kombinera lätt fiberrik mat som mättar med volym och håller magen i ordning, samt fet & proteinrik mat med lågt vatteninnehåll. T.ex. Wasa sport plus ölkorvar, jordnötssmör, feta ostar. Start flingor med fiber+socker är ok. Flapjacks är bra men fler än 1-2 per dag tycker jag blir jobbigt.
 
Du kan 'boosta' din gröt och dina grytor med Maxim Original. Ger rätt så bra energitillskott i förhållande till vikt. Inte billigaste alternativet kanske men klart bra energi.

Anders
 
Om du utökar din frukostgrötportion till 3 dl vatten, havre, rågflingor, linfrön, solrosfrön, quinoa, torkad frukt, honung och olivolja. Kommer du att stå dig betydligt bättre på förmiddagen. Nudlarna kan du lämna hemma och ta med dig nötter, fikon, russin och torkade äppelringar som GORP/Jägarsnus eller vad du vill kalla det. Ta en riktig påssoppa till lunch.
Gör middagen mera fettinnehållande, matolja. Glöm inte kvällsfikat, något gott, inte bara lite vikt.

go tur
 
Maxim vs. fett

Maltodextrin är inte så dumt, framför allt för att det tar liten plats. Men för att boosta frukosten föredrar jag solrosfrön eller nötter. Det ger mer energi.

Vissa varianter av Digestive-kex är ganska feta, och ger därför mer energi per vikt än bröd. Äts med fördel med kaviar eller en fet torkad korv...

Fast, om man vill bära så lite som möjligt samtidigt som man råkar ha en fettdepå runt midjan, borde man då inte optimera sin mat för välbefinnande på låg vikt och ta energin från underhudsfettet istället, snarare än att fokusera på energiinnehållet? Någon som har en åsikt eller ett förslag på hur det skulle gå till?
 
andy69; sa:
Undrar om någon har bra tips på kcal rik mat?

Någon som har andra tips om bra kcal mängd på mat vs vikten?

Flapsjacks, bars.....?

Undrar om frågan gäller mat eller rått energitillskott? Slutklämmen antyder det senare...

Sitter här med mörk choklad á 2111 kJ/100g, vilket är rätt hyfsat vad gäller energitäthet. 39,6 g fett, 29,6 g kolhydrater, 8,5 g protein. Kan inte bli mycket bättre sammansättning:)

Vill man ha 'mat', alltså något matigt, kanske inte chokladkakor är det optimala. Har man kroppsfett att ta av kan man kanske satsa på att i huvudsak ta med kolhydrater för bra fettförbränning. Men så var inte frågan ställd. Och då är väl svaret enkelt (som flera här ovan redan nämnt): öka fettinnehållet på något vis.

:) Kalle G
 
Kalorimodellen?

Hur man tillgodogör sig maten är intressant. Sedan WWII har folk växt så att konfektionsindustrin i väst har fått förstora storlekarna två gången och nu är det dax igen....
Inte bara sockeätarna ökar i vikt utan vid koll av kontrollindivider på minimal koststat av frukt och grönt, har det visat sig att 2/3 av dem klarar av att öka på en i teorin svältkostkur...kolhydratutnyttjandet!
Slutsats lita inte på kaloriräknandet!
Med ett högt animaliskt fettintag, ca 1/3 och 2/5 protein samt resten frukt och grönt lyckades nära 4/5 av försökspersonerna gå ner i vikt trots att de enligt kaloribränningsmodellen åt för mycket för sin vikt! På Karlshamns lassarett har sockersjuka, på den här dieten, fått så mycket bättre värden att de inte längre behöver medicinera...
Så tro inte att mat bara handlar om kalorier, det handlar mest om en social gemensamhets ritual och sen att må någorlunda bra.
Det är inte bara äventyrare som äter upp sig inför ansträngningar, wasaloppsåkare och många fler har gjort det länge....handtag kan vara bra till mycket! När jag fick hepatit räddade de antagligen livet på mig....
Så är dessa kaloritabeller helt värdelösa, nja om du består av ett rör som du lassar in i och det brinner i mitten på dig och det kommer ut aska i bakändan stämmer det kanske, för dig.... Själv är jag lite mer komplext byggd.

go tur
[Ändrat av johankse 2007-06-15 kl 12:54]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
Kodiaken Fördelning av kcal/dag Friluftsmat 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.