Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bra jobb där henjon! Vilket korn slipade du bladet till?
Mosaic pins är ett trevligt inslag. Måste nog köpa några.
Har själv skaftat en edc. Bilder kommer..

På bilden endast 320 korn. Finpolering kvarstår. Har också bestämt mig för att prova att bränna ekhandtag och saya, blir snyggt mot metallen. Wish me luck :)
Edc - kul, ser fram mot bilder! Mitt nästa projekt är lite mer edc-likt och lite mindre artsy, det är ju ändå kul att använda grejerna när de är klara. Satt igång så smått med slira till tidigare kniv också, går framåt i sakta gemak
 
Textured g10 och aluminiumnitar. Ska fixas slida nu. Rårand tänkte jag prova för första gången.
 

Bilagor

  • DSC_1763.jpg
    DSC_1763.jpg
    20.4 KB · Visningar: 439
Textured g10 och aluminiumnitar. Ska fixas slida nu. Rårand tänkte jag prova för första gången.
Oj, oj. Helt strålande slutresultat!

Den borde funka lika väl i köket som på campingen, samt som en urtagningskniv för småvilt.

Kommer du att använda kniven? Ifall svaret är ja så hade jag personligen satsat på en burnt orange Kydex-slida. Om svaret är nej så är läder på sin plats ;).

~Paul~
 
Har återigen ropat in några skitknivar som jag restaurerat till hyfsad nivå.

Bild 1:
En pytteliten NilsJohan filékniv lämplig till mindre fisk som abborre, sik, makrill eller sill/strömming. Bladet i Sandvik 12C27 är 103 mm långt och ca 1 mm tjockt. Greppet är i PP-plast.

Bild 2:
En urbeningskniv från svenska Primecut. Den har ett ergonomiskt gummerat Thermoplast-grepp och ett 210 mm långt blad i Sandvik 12C27.

Bild 3:
En köks-allkniv från svenska A.L.O. som sysslar med sågblad och industriknivar. Bladet är förmodligen i 12C27 och greppet i hård ABS-plast. Bladet går att byta mot andra blad, t ex sågtandade eller krökta. Tyvärr följde det bara med ett enda blad. Kniven satt i en hyfsat fin slida i tjockt oxläder som jag genast använde till en annan, avsevärt förnämligare kniv ;).

Bild 4:
Och slutligen fick jag med en MoS Clipper. Slidan bytte jag ut mot en av högre kvalitet. Beskrivningen gällande den här kniven är överflödig ;).
 

Bilagor

  • Min NilsJohan lilla filékniven, 2.jpg
    Min NilsJohan lilla filékniven, 2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 449
  • Min Primecut Ergo T8F urbeningskniv, 1.jpg
    Min Primecut Ergo T8F urbeningskniv, 1.jpg
    18.3 KB · Visningar: 435
  • Min ALO kökskniv-allkniv, 2.jpg
    Min ALO kökskniv-allkniv, 2.jpg
    27.9 KB · Visningar: 454
  • Min MoS 860 Clipper, 2.jpg
    Min MoS 860 Clipper, 2.jpg
    31.8 KB · Visningar: 437
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 435
Oj, oj. Helt strålande slutresultat!

Den borde funka lika väl i köket som på campingen, samt som en urtagningskniv för småvilt.

Kommer du att använda kniven? Ifall svaret är ja så hade jag personligen satsat på en burnt orange Kydex-slida. Om svaret är nej så är läder på sin plats ;).

~Paul~

Kydex nyper inte runt denna modell riktigt bra. Och rårand blir ju lika hårt nästan och beständigt 😉
Men annars ligger bygge av seriös kydexpress i pipeline och det kommer bli på lite andra mindre modeller framöver, som tillåter rätt formning.
Jag kommer ge kniven till en gammal vän.
 
Har återigen ropat in några skitknivar som jag restaurerat till hyfsad nivå.

Bild 1:
En pytteliten NilsJohan filékniv lämplig till mindre fisk som abborre, sik, makrill eller sill/strömming. Bladet i Sandvik 12C27 är 103 mm långt och ca 1 mm tjockt. Greppet är i PP-plast.

Bild 2:
En urbeningskniv från svenska Primecut. Den har ett ergonomiskt gummerat Thermoplast-grepp och ett 210 mm långt blad i Sandvik 12C27.

Bild 3:
En köks-allkniv från svenska A.L.O. som sysslar med sågblad och industriknivar. Bladet är förmodligen i 12C27 och greppet i hård ABS-plast. Bladet går att byta mot andra blad, t ex sågtandade eller krökta. Tyvärr följde det bara med ett enda blad. Kniven satt i en hyfsat fin slida i tjockt oxläder som jag genast använde till en annan, avsevärt förnämligare kniv ;).

Bild 4:
Och slutligen fick jag med en MoS Clipper. Slidan bytte jag ut mot en av högre kvalitet. Beskrivningen gällande den här kniven är överflödig ;).

Absolut inga skitknivar, framförallt inte de två första och den sista.
 
1. Kydex nyper inte runt denna modell riktigt bra. Och rårand blir ju lika hårt nästan och beständigt 😉

2. Men annars ligger bygge av seriös kydexpress i pipeline och det kommer bli på lite andra mindre modeller framöver, som tillåter rätt formning.

3. Jag kommer ge kniven till en gammal vän.

4. Absolut inga skitknivar, framförallt inte de två första och den sista.
1. OK, förstår. Det blir säkert bra :).

2. Kul projekt!

3. Hm, som vän hade jag varit överlycklig!! Hoppas att han uppskattar den här typen av gester.

4. Så är det. ALO-kniven är kanske inte i samma paritet som de andra. Restaureringen gick hyfsat väl med tanke på hur knivarna såg ut när jag fick dem: https://www.tradera.com/item/342912/356057460/blandade-knivar-nils-johan-mora-kniv-primecut-ergo-m-m

~Paul~
 
Jodå det är en vän som uppskattar knivar absolut! Man slänger ju inte pärlor åt svinen efter allt jobb en sådan här kniv innebär liksom ☺️
 
Tack! Ja den blev rätt bra alltså. Men några mindre detaljfel som man som makare vill bättra till nästa gång,man kan ju aldrig vara nöjd ☺️.
 
Tack! Ja den blev rätt bra alltså. Men några mindre detaljfel som man som makare vill bättra till nästa gång,man kan ju aldrig vara nöjd ☺️.

Helt sant, man blir aldrig helt nöjd. Man måste förbättra gamla saker såväl som prova nya. Jag provar ny finish på handtag, här bränd, stålullsslipad och lackad ek. Osäker på vad jag tycker, men hyfsat schysst ändå eller?
 

Bilagor

  • 7959934F-F0DD-4428-AE0D-DD4BCD8ABD5A.jpg
    7959934F-F0DD-4428-AE0D-DD4BCD8ABD5A.jpg
    51.1 KB · Visningar: 352
Absolut "hyfsat schysst"☺️

Svårt att säga om man blir lite lurad av bilden, men hur är centreringen av niten? Jag älskar stora rör till fånglinan. Möjligen ska man ha lite mer material runt om?
Snygga färger! Svart är läckert och riktigt snyggt med mosaic pins!
Har själv fått hem lite mosaic pins och en jäkla massa micarta och g10 i 9 mm ark. Nästa större kniv ska klart få svart skaft.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.