Turbogröt

Har suttit och läst en hel del här på forumet. Men jag kan inte hitta något bra recept på turbogröt.

Finns det kanske nån vänlig själ som kan delge sitt favoritrecept ; )
 
det finns lika många recept som.. jag inte vad, alla har sitt eget känns det som.. jag gillar torkad frukt i vatten över natten och blanda detta med havregryn, bär o nötter, koka upp o ät.. många kör på torkad frukt i nypon/blåbärssoppa..
 
Har du några förslag på hur mkt av de olika ingridienserna som blir bra, de som brukar göra sin egen blandning borde ju veta precis hur mkt av varje som blir lagom.
 
jag gillar 1dl av varje, nötter o bär är "topping", klipp gärna den torkade frukten hemma och portionsförpacka den..
 
Om du kör grynen (råg, havre med flera) i matberedaren så du får som ett fint grötmjöl behöver du bara hälla på varmt vatten så är det klart på 30sekunder. Riktig turbogröt alltså. Men jag misstänker du vill ha turbogröt i form av energi och inte hur snabbt du lagar till det? Själv använder jag parma minutris, mjölkpulver och gör lite risgrynsgröt på morgonen. Till det har jag kaffe, digestivekex.

Om orken tryter under dagen så drar jag fram en rune-kaka. Gott till kaffet också. Recept på runekaka har jag tagit härifrån utsidan.
 
Det bästa vore ju om man snabbt och enkelt kunde göra en gröt med högt energiinnehåll genom att bara hälla kokande vatten över ingredienserna, för att på så sätt slippa onödig disk.

Har funderat lite på det där med nypon- blåbärssoppa.
Någon som har lite tips.

Tack för tidigare tips
 
Min turbogröt!!

Hej!

Här är receptet (1 person):

1,5 dl frukostvälling
3/4 dl havregryn
0,5 dl rågflingor
0,5 dl vetegroddar
Salt efter smak
1 msk torrmjölkpulver
2 msk torkad frukt i bitar

Blanda väl och häll i påse. Vid serveringstillfället: Häll ner grynblandningen i en rymlig kåsa, jag brukar ha en 5 dl-kåsa. Jag brukar fylla kåsan med 4/5 kokande vatten, men prova dig fram till önskad konsistens genom att ta lite mindre vatten från början. Blandningen sväller nämligen. Du låter den stå ett par minuter innan du äter och du behöver INTE koka. Visst, det blir lite gojsigare konsistens om du kokar, men vitsen med att ha i välling och mjölk är att man just ska slippa koka och på så sätt slippa undan en kladdig kastrull att diska :)

För den som vill läsa mer om friluftsmat och bl a ett "fjäll & food"-reportage från Kebnekaisefjällen, kan kolla här: http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=visapuff&oiid=3188

Lycka till och god tur!

//Petra
 
En till turbofrukost

Ungefärligt per portion.1dl snabbhavregryn
0,5 dl nyponpulver
0,25 hackade nötter/mandlar
0,25 hackad torrfrukt (russin,mango,papaya,äpplen,fikon etc
Slå på hett vatten och låt svälla en stund
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...