Hjälp-energikakorna håller inte ihop

Morgonens snilleblixt efter att ha gjort energikakor spm inte sitter ihop:Nån som provat göra typ knäcksmet+ blanda in nötter,torrfrukt,havregryn?
Tänker det ska funka,men om man her i grädde,skulle det surna på mindre än en vecka?
 
Knäcksmet + nötter, torrfrukt och havregryn låter ju precis som den klassiska Runekakan. Har diskuterats otaliga gånger här på utsidan. Suveränt goda, energirika och prisvärda.

Rune Larssons originalrecept: http://www.loparlarsson.se/content/view/34/1/
Eller modifierat och utförligt recept från utsidan: http://www.utsidan.se/ddb/friluftsmat/artiklaralla/454.htm

Bakar en laddning och har dom liggande i frysen. Dom som jag tar från frysen förbrukas väl inom max fem dagar, men har nog även petat i mig nån gammal kaka som jag hittat i ryggsäcken eller kylskåpet. Har aldrig reflekterat över att dom skulle härskna, men vet inte riktigt hur kakorna skulle smaka efter tre veckors fjällvandring med gassande solsken...

/Krister
 

avslutad210712

Gäst
Rune-kakor fungerar perfekt och jag gjorde mina i förra helgen :)
 
brigas; sa:
Morgonens snilleblixt efter att ha gjort energikakor spm inte sitter ihop:Nån som provat göra typ knäcksmet+ blanda in nötter,torrfrukt,havregryn?
Tänker det ska funka,men om man her i grädde,skulle det surna på mindre än en vecka?

Visst är det de berömda runekakorna. Lätt malda havregryn brukar jag ha i. Jag tyckte de blev så kladdiga men det löste jag genom att rulla/vända dem i cocosflingor. Borde vara ytterliggare energi, dessutom blev de ännu godare!

Lycka till
Peter P.
 
brigas; sa:
Morgonens snilleblixt efter att ha gjort energikakor spm inte sitter ihop:Nån som provat göra typ knäcksmet+ blanda in nötter,torrfrukt,havregryn?
Tänker det ska funka,men om man her i grädde,skulle det surna på mindre än en vecka?

Jag har haft runekakor på vandringar som varat i 3 veckor sommartid och det har funkat bra :). Tror att det myckna sockret har en konserverande verkan.

//J
 
Knaprig müsli

Förutom energikakor så kan man också göra en knaprig müsli (modell Start). Ökar man mängden socker & fett i form av t ex nötter och torkad frukt så kan även den fungera som mellanmål eller tilltugg:

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=433290


Knaprig müsli
Buffé nr 8 2005, sid 14

Ingredienser
Portioner: ca 1½ liter

1 l havregryn
4 dl rågflingor
2 dl solroskärnor
1 dl hasselnötter
1 dl vatten
1 dl lönnsirap eller ljus sirap
2 msk olja
1 msk malen kanel
10 torkade aprikoser
Knaprig müsli

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Avancerat

Gör så här
1.Sätt ugnen på 200° C. Blanda havregryn, rågflingor och solroskärnor i en långpanna. Grovhacka nötterna och blanda med grynen.
2.Blanda vatten, sirap, olja och kanel. Häll blandningen över flingorna och rör om.
3.Rosta flingorna mitt i ugnen i ca 20 minuter. Rör om några gånger under tiden (se upp det bränns mycket lätt!).
4.Hacka aprikoserna. Rör ner dem i flingblandningen och låt kallna.
 
Jag har haft energikakan av typ "runekakana" på längre vandringar och de har smakat utmärkt även efter en vecka. Om de blir väldigt smuliga kan du testa att blanda i hackad blockchoklad eller ta mindre mängd havregryn så håller de ihop bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.