MSR Dragonfly och bränslen

  • Trådstartare joakimbandersson@hotmail.com (Joakim A)
  • Start datum

joakimbandersson@hotmail.com (Joakim A)

Gäst
Jag har ett par frågor om MSRs Dragonfly. Jag är på vippen att köpa ett, men jag har hört väldigt
lite om det från annat håll än försäljare....och det vet ni ju hur det brukar låta, i synnerhet
som det är ett av de dyrare köken.

I alla fall, jag vet att Mikael Hedman nämnde lite om sitt Dragonfly i höstas, så han kanske har
lite mer info nu. Det som lockar mig med det är att det går att reglera lågan på köket. Hur fungerar
det i praktiken ? Hur är ljudnivån i förhållande till XGK ?

MSR har ju numera utrustat sina kök med s.k. Shaker Jet, som skall vara ett sätt att rengöra det....
Har någon erfarenhet av detta, och andra underhållsfrågor?

Angående vindskydd, fungerar MSRs egna, eller är det att föredra att försöka knö in köket i
sitt Trangis, typ ? Tanek är att använda det på blåsiga, regniga fjäll.....

Dessutom den ständiga bränslefrågan...finns det nån fördel med att köra på de amerikanska bränseln
som tillverkarna anger? Jag menar, är de svenska motsvarigheterna sämre, eller bara
billigare (här i Sverige alltså) ?
 
 

mikaelhedman@hotmail.com (MH)

Gäst
VETMERNU

Dragonfly! Som med alla materiella ting; ej fullkomligt. Det här är vad jag noterar i oprioriterad ordning: Vindskyddet är anpassat till DF och inte lika robust som gamla XGK. En liten detalj som naturligvis kan kompenseras med lite händighet. Generellt om vindskydd så håller jag med talaren längre ned på sidan; skall god effekt uppnås gäller Vskydd, vid finlir och flamberingar, ja kanske; inget Vskydd. Ljudnivå som en liten vacker kollibri eller som XGK om man vill gämföra mer konkret. Lågans inställningsmöjligheter: mycket goda. Den tekniska utvecklingen sedan XGK är lika stor och uppskattad som nödvändig. Det tar inte långtid tills det att köket löser uppgift. Men XGK är mer kraftfull och jag kan inte låta bli att ha känslan av att mitt DF kommer att dö som en Dandy; i förtid. Jag antar att det är vad man riskerar om prioriteten läggs på konstruktion kontra enkelhet (DF/XGK). Mitt övergripande omdöme blir dock sammanfattningsvis gott; köp köket för tusan, KÖK är RELIGION. om du är missnöjd kan du ju alltid sätta den i bokhyllan och mysa. Vad gäller bränslen så sluta mesa: En del av det goda med sådana här kök är ju att samtliga vätskor förutom vatten kan användas. Enkelt och billigt. Min erfarenhet är gedigen; Tanka på! Undvik blyat. Eder Mikael Hedman
 

C J

Gäst
Shaker Jet

Hola!


Shakerjet är en liten nål som ligger lös och "rengör" munstycket varje gång som man skakar köket.


Hmm. Har dock inte märkt någon större skillnad mot gamla och nya modeller. Det beror givetvis på att jag vid användadet alltid är mycket noga med hur bland annat förvärminingen går till och hur skötet "vårdas" efter hemkosten.


Vad gäller folie-vindskyddet så kan jag bara säga att det tenderar till att bli bättre och bättre ju mer vecklat det blir (mät själv effekten med klocka och en liter fingervarmt vatten som får koka upp) hmm. Vindskyddet är ju grymt lätt och tar lite plats det är väl det som är fördelen framför allt, tyvärr är det inte optimalt under matlagning i blåsväder då vindskyddet tenderar att blåsa iväg... Men å andra sidan är det inte så ofta som man måste sitta i blåsten och laga mat..


Problemet med folieskyddet är att det ibland kan vara svårt att få det riktigt tättslutande runt kastrullen, sluter det inte ordentligt så rasar effekten betydligt (då går det snabbare att koka upp 1 liter vatten i ett triangiakök.)


Det viktigaste är att man känner till grundprinciperna, syre behövs för elden och vinden tar bort värmestrålningen (jmfr med att du sätter dig under en hård storm i ett dåligt byggt utedass).


Såja!


Cz
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...