Skatepjäxor

Snart,
är det säsong igen...

Jag började med långfärd förra året och använde då mina Rossignol X6 pjäxor som jag hade till skidorna (bindning Xcelerator Skate NIS). Då sulan inte är särskilt vridstyv på dessa kombipjäxor tänkte jag ersätta dem med en renodlad skatepjäxa. En allmän fråga är om det rekommenderas att välja så styv sula som möjligt till långfärd? Jag har sett en del åkare med Salomonpjäxor, men vill helst inte byta bindningssystem.

Är det någon som har erfarenhet av någon av följande pjäxor till långfärd: Fischer RC3 Skate II eller Madshus Hyper S Boot?

(Jag tänkte låna ett par BC också för att jämföra, så har vi den kommentaren avklarad :D)

Tackar på förhand

EDIT: Ser att ett liknande inlägg gjordes tidigare i år, men vi kör igen :p

/Joakim Klar
 
Hej! Jag har i många år använt Fisher rc3 med kombisula men har inför denna säsongen bytt till Madshus Hyper S. Skälet till bytet var att jag ville ha vattensäkrare pjäxor och då vinner M med hästlängder över F. Om skillnaden på kombi och skatesulans inverkan på åkning har jag också funderat men har inget svar ännu. Jag har två kompisar som använder M och är mycket nöjda.
 
Tack Olofh för svar,
Jag tyckte väl också att kombipjäxan fungerade hyggligt, tills sista åket förra säsongen. Det var typ 8 grader plus och isen var som sirap, vid en sväng tog skridskon rejält fäste och sulan vek sig. Det tog några månader för handleden att ordna till sig efter den vurpan :p

Om jag jämför med min kombi och BC-pjäxor så håller sig de stabilare pjuxen över skridskon medan den mjukare sulan flexar utåt lite. Inga problem vid kallare temeraturer och ren is men tänkte att stabilare sula borde fungera bättre överlag. Det kan ju förstås vara så att det är bindningen som är för flexibel? Jag har den hårdaste Xcelerator (blå) men även den kanske är för mjuk?

Sedan matchas ju färgmässigt Madshus med mina svart/röda OAC skrillor :D

/Joakim
 
Jo det där problemet känner jag igen. Särskilt om det byggs på snö under pjäxorna kan det hända att sulan "spårar ur" bindningen så att hälen hamnar utanför skridskon. Problemet är sulan, inte bindningen. Å andra sidan har jag i viss mån gillat den mjuka sulan. Kanske ger den en direktare iskontakt och en skön känsla av att stå rätt i balanslinjen? Kanske blir det trubbiga återkoppling med hård sula?
 
Dåså,
det fick bli ett par Hyper RPS på XXL, de var de vridstyvaste de hade och för 1689 pix också vilket kändes OK. De känns klart stabilare i sulan med skridskon på än mina tidigare, så det blir kul att testa.

Bara att vänta på kallare väder, eller att de lagar kylningen på Studenternas i Uppsala.

Tackar för synpunkter och tips

/Joakim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
revco8 Vilka sns skatepjäxor? Långfärdskridsko 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...