Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or?

Hej!
Har sökt efter råd på vilken längd man ska ha på skyllermark röda men det finns inte så tydliga rekommendationer. Jag har 47 i sko-storlek och tänkte köpa en alpina pjäxa, bör jag satsa på 49cm eller 47cm skena?
Tacksam för råd.
Per
 
Jag har 47:eek:rna och skostorlek 46, funkar väldigt bra om man gillar att leka med översteg och vill vara lite smidigare.
 
Det låter som det kan funka med 47cm men även ok med 49cm.

Tror jag behöver skor i 47.5 som är 1cm längre än 46 då borde det inte bli helt fel med 2cm längre skridsko.

Tack för svaren det hjälpte mig mycket.
 
Har så svårt att bestämma mig, hade ni köpt 47cm hellre än 49cm om ni var 195cm lång och hade 47:eek:r i skor? Gör två cm stor skillnad?
 
Hade jag haft dina mått hade jag valt 49 cm. Just nu är "kortisar" det som gäller men modet växlar som bekant. På ojämn is är de att föredra. På finis märks inte 2 cm "för mycket".
 
Jag köpte Skyllermarks röda 49 cm

Har så svårt att bestämma mig, hade ni köpt 47cm hellre än 49cm om ni var 195cm lång och hade 47:eek:r i skor? Gör två cm stor skillnad?

Jag köpte Skyllermarks röda 49 cm, och har storlek 46 på mina Alpina-pjäxor. Jag upptäckte att jag hade betydligt lättare att åka över ojämn is med dessa långa skridskor (än med mina gamla fasthälsskridskor), men är isen fin så hade det nog varit bättre med 47 cm långa skridskor istället.
 

Bilagor

  • IMG_0978.jpg
    IMG_0978.jpg
    44.3 KB · Visningar: 600
Tack för tippset! Din bild var jättebra för att se hur det blir.
Jag frågade också skyllermark och det funkar både med 47 och 49 men eftersom jag inte vet vad jag gillar så är 49 mer allround då kan jag testa att flytta runt bindningen lite, med 47 måste jag nog ha bindningen längst fram. Kan tänka mig att skaffa större pjäxor senare om man ska åka i smällkalla vintern med mycket strumpor och då kan det behövas ännu en halv centimeter.
 
Innan jag köpte dessa Alpina pjäxor så provade jag Crispi stetind, och tydligen så är Crispi stetind pjäxor som man ofta rekommenderar till folk som ska åka långfärdsskridskor, och om man kanske ska vara ute en hel dag. Man kan ha lite tjockare sockor i dem i och med att de är lite rymligare.
Jag valde däremot dessa utgående Alpina-pjäxor istället för att få så bra stöd som möjligt över fotleden, och jag brukar inte åka längre än ett par mil när jag är ute.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hfm76 Ny rem till Skyllermark Möja? Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.