Längd/Placering Skyllermarks Röd

Hallå!

Slog till på ett par Skyllermarks röda 42cm nu när Outnorth körde 15% på hela sortimentet.
Jag är helt färsk på sporten. Aldrig stått på ett par långfärdsskridskor innan.

Gjorde jag bort mig när jag köpte den kortaste modellen?

Jag har 42 i skostorlek och är 170cm lång. Jag tog en bild på hur kängan hamnar på skridskon men bindningen i mittenläget och den andra med bindningen i främsta läget.
 

Bilagor

  • WP_20140130_21_55_13_Pro.jpg
    WP_20140130_21_55_13_Pro.jpg
    26.3 KB · Visningar: 2,825
De blir väl bra?

Jag tycker att det ser klockrent ut med bindningen i främre läget.

Har själv 47:eek:r, men är lite längre än dig (179 cm). Jag har själv funderat på att köpa 42:eek:r som komplement, men struntar nog i det.

Om jag skulle göra det så skulle jag nog slipa om kurvan till samma som kurvan är på mina 47:eek:r. Jag tror att 42:eek:r har kortare kurva än 47:eek:rnat, och det gör att de svänger lite snabbare, men samtidigt att de blir lite mindre kursstabila och de även får lite sämre bärighet (men jag vet inte hur mycket det märks).

Fördelen med 42:eek:r jämfört med 47:eek:r är att de är lite lättare och mer kompakta, men det sker på bekostnad av att de blir lite skakigare på sämre is.
 
Främre läget

ser bra ut. För närvarande är trenden att åkare väljer lite kortare skridskor. Så 42:eek:r är trendrätt. Vad som passar just dig kan bara du komma fram till.

Thure
 
Det var precis det jag ville höra :) Tack för era åsikter.
Förstår att oavsett vilken längd man väljer så blir det en kompromiss.

Jag får se om jag kan hitta nån lämplig is i närheten så jag får testa hur det känns.
Ska bli riktigt kul att pröva jungfrufärden.
 
Det var precis det jag ville höra :) Tack för era åsikter.
Förstår att oavsett vilken längd man väljer så blir det en kompromiss.

Jag får se om jag kan hitta nån lämplig is i närheten så jag får testa hur det känns.
Ska bli riktigt kul att pröva jungfrufärden.

Provade själv mina 47 cm för första gången förra helgen. Har 41 i skor. Kändes bra!

Min fråga är dock hur man ska justera dem i sidled, d.v.s. hur vet jag om jag behöver justera dem och hur ska jag justera dem? En millimeter i taget och prova mig fram? Ska alla tre fästpunkter justeras lika?
 
Omdiskuterat

Min uppfattning är att fördelen med att sidojustera är att det kan leda till bättre balans och mindre behov av att snöra kängan hårt över fotleden.

Om man flyttar skenan mot insidan av foten fås dessutom fördelen att man kan få något längre skär och större kraft i skäret då foten och skridskon kan ha större lutning mot isen utan att kanten på skon tar i isen.

För min egen del passar en parallellförskjutning av skenan med ca 8mm inåt dvs mot stortåsidan på skon i förhållande till mitten av den längsgående kanalen i skons sula.

Thure
 
Min fråga är dock hur man ska justera dem i sidled, d.v.s. hur vet jag om jag behöver justera dem och hur ska jag justera dem? En millimeter i taget och prova mig fram? Ska alla tre fästpunkter justeras lika?

Normalt brukar man väl säga att man ska känna sig neutral i glidfasen, dvs om man står på höger ben och känner att man vill svänga åt höger så flyttar man skenan lite utåt och vice versa.

Om det råkar slumpa sig så att denna neutralitet inträffar med skenan 8 mm mot stortån så e väl det jättebra, om man har problem med att innerkanten tar i, men det ser jag mer som en bonus. Själv har jag skenan helt neutral, och jag upplever inget problem med att innerkanten på sko/skridsko tar i isen.

Men man är född fri, och kan sätta skenan hur man vill. ;)
 
För min egen del passar en parallellförskjutning av skenan med ca 8mm inåt dvs mot stortåsidan på skon i förhållande till mitten av den längsgående kanalen i skons sula.

Thure, blev bara lite intresserad... Har du balans i enlighet med mitt ovanstående inlägg när skenan är placerad på detta vis, eller åker du med skridsko som vill lägga sig på ytterskär?
 
Hallå!

Slog till på ett par Skyllermarks röda 42cm nu när Outnorth körde 15% på hela sortimentet.
Jag är helt färsk på sporten. Aldrig stått på ett par långfärdsskridskor innan.

Gjorde jag bort mig när jag köpte den kortaste modellen?

Jag har 42 i skostorlek och är 170cm lång. Jag tog en bild på hur kängan hamnar på skridskon men bindningen i mittenläget och den andra med bindningen i främsta läget.

Jag har själv skaffat ett par Skyllermarks röd som är 49 cm långa (jag är 188 cm), och har inte ändrat bindningens placering alls. Det är först denna vinter som jag börjat åka på löshäl, men nu känner jag att jag har bättre balans framförallt när jag åker över stöpis. Med mina kortare fasthälsskridskor så hade jag betydligt lättare att tippa över framåt om det var dålig is.
 

Bilagor

  • IMG_0978.jpg
    IMG_0978.jpg
    44.3 KB · Visningar: 2,349
Thure, blev bara lite intresserad... Har du balans i enlighet med mitt ovanstående inlägg när skenan är placerad på detta vis, eller åker du med skridsko som vill lägga sig på ytterskär?

Jag har bra balans. Ytterskäret är mindre lutat än avvecklingen men det gäller nog de flesta åkare.

Thure
 
Jag har själv skaffat ett par Skyllermarks röd som är 49 cm långa ... och har inte ändrat bindningens placering alls.
Jag tycker att du ska flytta fram bindningen så att du står mer mitt på skenan. Personligen tycker jag att det där ser konstigt ut. Jag hade dessutom satsat på ett par 47:eek:r.

Med mina kortare fasthälsskridskor så hade jag betydligt lättare att tippa över framåt om det var dålig is.
Låter konstigt. Hur korta var de skridskorna?

Ditt kit kan säkert vara bra för att fixa dålig is, men dålig is försöker jag hålla mig ifrån. :)

Skriver inte för att kritisera på något sätt. Vill bara delge min uppfattning för att få lite debatt och lärande här på forumet.
 
Jag har bra balans.
Thure

Ok, tack. Menar du att du kan åka 50 meter avslappnaten skridsko med din uppsättning utan att luta kroppen åt något håll för att kompensera?

Jag frågar bara för att isåfall så är ju/väl ditt råd inte kontroversiellt? Du råkar ha balans 8 mm åt sidan, och som bonus får du att du inte riskerar att slå i innerkanten vid innerskär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
spillevink Zandstra track längd. Långfärdskridsko 6
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
landrooo Längd på Långfärdskrisko? Långfärdskridsko 2
AlexBer Hög hastighet - längd Långfärdskridsko 24
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
soljesp LÄngd på julklappsskridskorna? Långfärdskridsko 8
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
Lenus Längd på skridskostavar Långfärdskridsko 0
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
Längd på skridskon Långfärdskridsko 4
L.A. Placering bindning Långfärdskridsko 7
islägg fotens placering Långfärdskridsko 25
Lars_P Bindningens placering med skatepjäxa Långfärdskridsko 6
rohubi Placering av bindning i längsled? Långfärdskridsko 8
Jonas.O Pjäxans placering på skridskon? Långfärdskridsko 1
knatte Placering av löshälsbindning på skridskon Långfärdskridsko 1
dmj Bindningens placering för hastighet Långfärdskridsko 2
Hutt Fotens placering på skenan? Långfärdskridsko 2
Marcus Karlsson Skyllermarks Orange märkligt tung Långfärdskridsko 8
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
CFJ Joha PRO med Skyllermarks röd Långfärdskridsko 3
hedstrom89 Skyllermarks röd Långfärdskridsko 1
lawe Kapa Skyllermarks blå Långfärdskridsko 3
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
Läraren Skyllermarks röd vs OAC Carbon Racer Långfärdskridsko 6
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
Stuvarn Skyllermarks Röd....Bra Köp? Långfärdskridsko 2
Boosse Skyllermarks Långfärdskridsko 1
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
rickard svanström Inställning Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
avslutad20150710 Hårdhet Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 16
Nisse P Inställningsproblem Skyllermarks Blå Långfärdskridsko 6
lasse054 Kapa Skyllermarks blå ? Långfärdskridsko 6
JLjung "Kapa" Skyllermarks blå Långfärdskridsko 12
ottagono modifiera Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
AK Vikt på Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 2
tmthulin Ändra profilen på Skyllermarks Långfärdskridsko 4
Boosse Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
jabe05 Skyllermarks Blå? Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.