Åkteknik - nybörjarfel?

Ett bra sätt att som blåbär skaffa sig aha-upplevelser brukar vara att be folk berätta om typiska fel som nybörjare gör. Som total novis på långfärdsskridskor, men med stort intresse, tänkte jag alltså be er med större erfarenhet berätta om vilka typiska fel man brukar göra som nybörjare, beträffande åktekniken (ännu så länge med fast häl). Några förslag?
 
Skridskoinställningen

Det vanligaste felet är troligen att åka på felinställda skridskor. Skridskorna ska vara inställda så att du får bra balans så att du kan ta långa skär. En indikation på att du har hittat rätt inställning är om du kan åka långt på ett ben. Helst ska du mot slutet kunna falla lika lätt på innerskär som ytterskär. (Det senare kan inte enbart åstadkommas med korrekt inställning, viss åkteknik är också nödvändig.)

Pröva att balansera på ett ben hemma. Du kan också lägga skridskon uppochned och försöka hitta den skenplacering som ger bäst balans.
 
Inställning

Tack för tipset! Finns det någon metod för att finjustera bindningarna på ett systematiskt sätt? Hittills har skruvandet blivit ganska slumpmässigt, det vore bra med tips på hur man finjusterar mer noggrannt för att hitta det perfekta läget. Finns det förresten någon poäng i att bägge skridskorna är likadant inställda, eller är det optimalt att köra med assymetrisk inställning? (med hänsyn till "huvudfot" etc). Mina skridskor är av enklaste typ (Skyllermarks Möja) med frambindning gjuten i ett stycke.
 
Prova

Normalt blir frambindningens inställning tämligen asymeterisk. Speciellt om man använder typ telemarkspjäka. Även bakbindningen kan ibland behöva justeras, men ofta inte lika kraftigt som fram. Höger och vänster skridsko brukar bli ungefär lika, fast spegelvända.

Grovinställningen kan göras hemma som jag beskrivit ovan. Finjusteringen får göras på isen. Det brukar gå lätt att lossa frambindningen lite (med skon på) och knacka skon lite åt ena eller andra hållet. När man känner att man får god balans och långa skär har man troligen hittat rätt.

Olika personer kan ha väldigt olika optimal inställning, så var och en får prova sig fram.
 
Rätt inställning!

Tack än en gång! En till dum fråga: frambindningen sitter (på mina skridskor) med två skruvar i separata spår, vilket medför att bindningen går att vrida något. Blir det bäst om bindningen sitter rakt (dvs vinkelrätt mot skenan), eller ska man vrida på bindningen för att bättre passa in pjäxan? Det känns spontant som svårt att systematiskt hitta rätt inställning om man ska ta hänsyn till ytterligare en frihetsgrad.
 
Läs gärna senaste nr av Friluftsfrämjandets tidning, den tipsar nybörjare i skridskoåkning om teknik. De har också en ny bok för nybörjare.
 
Bindning framkant

Anledningen till att bindningen går att vrida fram är väl helt enkelt för att den ska passa många sorters pjäxor samt för att det ska funka om man väljer att flytta hälen. Det kan väl inte göra någon större skillnad rent åktekniskt om man vrider bindningen i framkant eller inte, däremot kanske man kan få pjäxan att sitta lite bättre och stadigare.
/Danne
 
Mjukt som en katt

bigfoot; sa:
Ett bra sätt att som blåbär skaffa sig aha-upplevelser brukar vara att be folk berätta om typiska fel som nybörjare gör. Som total novis på långfärdsskridskor, men med stort intresse, tänkte jag alltså be er med större erfarenhet berätta om vilka typiska fel man brukar göra som nybörjare, beträffande åktekniken (ännu så länge med fast häl). Några förslag?

Nybörjarfel är t ex att bara åka på innerskär och inte pendla med överkroppen. Åkaren åker för bredbent och vågar inte åka på en skridsko i taget. Det ser ut som åkaren är "skitnödig".

Några saker att tänka på.

Våga stå på en skridsko i taget med böjar i anklar knän och höfter. Detta gäller speciellt i glidfasen.

Få in pendlingen från sida till sida med kroppen som balanserar frånsparksbenet så att tyngdpunkten hela tiden ligger över glidskridskon.

Böj rejält i knäna och skjut rygg som en katt med överkroppen lätt framåtlutad.

Mjuka och små rörelser med allt utom benen som skall jobba mycket i sidled när du fått upp farten. Mycket armrörelser för att kompensera dålig balans kostar en hel del energi.

När du blir duktigare tänk på att sätta ned glidfoten tätt intill på lätt ytterskär och med spetsen ca 5-10 cm framför spetsen på den blivande avsparksfoten.

Du kan också läsa i boken "Långfärdsåkning på skridsko" se recensioner här på Utsidan.

Thure
[Ändrat av thureb 2003-02-20 kl 14:28]
 
Inte hockeygrillor

Inte helt ovanligt är det att åkare skjuter av väldigt markant med framdelen av skenan och sedan lyfter hälen rejält och låter tån peka neråt. De åker som man gör på hockeygrillor, men det ser förskräckligt ut. Jag har hittills avhållit mig från att kommentera dessa åkare när jag sett dem, men i långa loppet kanske det vore bättre för deras åkteknik. Sen, å andra sidan, detta kan mycket väl vara ett område där "shoot the messenger" gäller.

Själv tycker jag att det blir bra när jag trycker av med hålfoten, men det kan säkert variera mellan olika åkare.

Mvh Raymond Bergmark
 
Re: Inte hockeygrillor

RBK; sa:
Inte helt ovanligt är det att åkare skjuter av väldigt markant med framdelen av skenan och sedan lyfter hälen rejält och låter tån peka neråt. De åker som man gör på hockeygrillor, men det ser förskräckligt ut. Jag har hittills avhållit mig från att kommentera dessa åkare...

Skyldig!

Jo har man en gång lärt sig åka på hockeygrillor och fortfarande har bra många fler istimmar på dom än på långfärdarna, så är det lite knepigt att lära om.

Sommarens inlineåkning förbättrar väl inte direkt långfärdstekniken heller...

Har du något konkret tips på bra övning för att "släppa sargen" och börja åka skridsko?
Jag har märkt att om jag sänker tyngdpunkten så kommer längre skär automatiskt, men dels känns det som jag använder för mycket energi, dels använder jag fortfarande "tåfjutt" i frånskjutet.
Jag har foten långt bak på ett par mycket långa skridskor, vore det ide att minska mängden skena framför tårna?
 
Re: Re: Inte hockeygrillor

GustavOh; sa:
Jag har foten långt bak på ett par mycket långa skridskor, vore det ide att minska mängden skena framför tårna?

Absolut, korta skridskor och stå mitt på glidytan i framåtbakåthänseende så får du automatiskt bättre stil framför allt i motvind.

Thure
 
Re: Re: Re: Inte hockeygrillor

thureb; sa:
Absolut, korta skridskor och stå mitt på glidytan i framåtbakåthänseende så får du automatiskt bättre stil framför allt i motvind.

Thure

Tack, skall testa att flytta fram bindningarna.
(Fast "korta" skridskor under mina förtiosexor är kanske en självmotsägelse...)

Hur kommer det sig att stilen skulle bli bättre av kortare skenor, förresten?
Det känns ju spontant som att långa skenor och långa skär hänger ihop.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.