Vem slipar ny kurva?

Har dock inte haft tillfälle att pröva åkning på nya kurvan ännu pga den värdejävlalösa vintern här i väst.

Svarar på mitt eget inlägg nu när det varit lite åkning: Skridskorna blev betydligt livligare än jag mindes dem, lättare att få till bra skär och snävare svängar. Iallafall på hårda kärnisar måste jag så här långt säga att det för mig är en klar fördel med 25-meters radien än med 35-metersradien.
 
Hur stor kurvradie har mina skridskor nu?

Om man funderar på att byta kurvradie på sina skridskor genom omslipning kan det vara bra att veta hur stor den nuvarande kurvradien är, och det tar man reda på så här:

Man lägger de båda skridskornas eggar mot varandra. Från punkten där eggarna vidrör varandra som mest mäter man ut en punkt som ligger d millimeter från beröringspunkten. Där mäter man avståndet mellan de båda skridskoeggarna, vi säger att avståndet är s millimeter. När man känner d och s beräknar man radien r med denna enkla formel (där d^2 betyder d i kvadrat).:

r = d^2 / s

Exempel: om vi väljer d = 200 mm och där uppmäter ett s på 2 mm blir radien:

r = 200^2 / 2 = 40000 / 2 = 20000

I detta fall blir radien 20000 millimeter, vilket blir 20 meter.

Formeln gäller förutsatt att kurvan verkligen är en cirkel, att båda skridskorna har samma radie, och att d är mycket större än s. Dessutom måste man mäta s så noggrant man kan, gärna på tiondels millimeter när, annars kan den beräknade radien bli fel. Man kan gärna mäta flera s för olika d, och mäta åt båda hållen från punkten där skridskornas eggar vidrör varandra som mest.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lennug Hur slipar man "snablar"? Långfärdskridsko 3
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
dabac Kurva eller radie? Långfärdskridsko 1
insco Skridskons kurva? Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...