Hur vet man om speleologerna känner till en grotta?

Hur vet man om en grotta är känd av speologer?

Finns det någon katalog på internet över kända grottor i sitt närområde? (bara namn och landskap publicerat räcker)

Jag hade velat veta om min favoritminigrotta är katalogiserad eller om man ska skicka in lite information om den.
 
Sveriges Spelelogförbund (SSF) har en databas över alla grottor som de känner till. Det finns tre utgivna moderna grottkataloger: Svealand, Östergötland samt Småland-Blekinge-Öland. Dessa går att köpa (även för icke medlemmar) via SSF:s bokhandel, Nedåt. Borde finnas info om det på http://www.speleo.se
 
Tack trots allt

Det trista är att deras databas inte är tillgänglig via Internet, ej heller bor jag och "mina" grottor i de landskapen.

Antar att jag får skriva och fråga dem.
 
Skriv och fråga! En bra adress att skriva till är info@speleo.se så lovar jag att vi försöker hitta din grotta i vår databas. Om du inte vill vänta på att vi försöker hitta grottan åt dig kan du alltid skicka in infon till oss i alla fall, du kanske vet en massa om den grottan som vi inte vet, även om vi vet att grottan finns. Blanketter för att rapportera grottor finns på http://www.speleo.se.

Och har du tur så finns det någon inbiten grottis i närheten av där du bor som kanske kan hjälpa dig att hitta fler grottor i närheten.

Välkommen ner i underjorden!
 
Hej!

Är lite nyfiken på det här med speleologi, och du verkar vara insatt. Vilken utrustning, kunnande behöver man, och du menar jag basic, bara för att testa och se om det är något att hålla på med.

Förekommer det kurser för nybörjare alt liknande

Tack på förhand

Be careful out there /Joel
 
Återigen, surfa in på vår hemsida (www.speleo.se), där finns en hel del information om utrustning och vad vi håller på med. Regelrätta nybörjarkurser har vi inte, men alla är välkomna att höra av sig så brukar man kunna haka på även om man är nybörjare.

Generellt om grottkrypning kan sägas att utrustningslistan ser väldigt olika ut beroende på vilka grottor du tänker besöka. En grund är slitstarka kläder hjälm och ett flertal lampor. På den utrustningen klarar man de flesta blockgrottor som finns i södra sverige. Vill man ge sig på större grottor eller grottor med större höjdskillnad eller vatten, krävs det mer utrustning och precis som med allt friluftsliv kan man ruinera sig på att handla grottutrustning om man vill:)

Sveriges Speleologförbund har ett antal aktiviteter som man är välkommen att följa med på, med lite olika fokus. De aktiviteter som sker nu under det närmsta halvåret är en resa till wales, ett årsmöte (där själva årsmötesförhandlingarna är två timmar, resten av de tre dagarna är det grottor som gäller), en gotlandsvecka med fokus på Lummelundagrottan), en baltisk speleologkongress och ett fjällmöte (då vi befinner oss i det grottrikaste området i sverige). Mer om våra aktiviteter finns på hemsidan. Men framför allt är förbundet en bra plats att hitta andra att åka och grotta tillsammans med.

Hör gärna av dig, vi är alltid glada åt fler människor som vill under jord:)
 
Tack för ditt svar. Jag ska verkligen försöka få hänga med och utforska en grotta någon gång.

Be careful out there /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bogotin Hur börjar man? Speleologi 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...