Mörkrostat kokkaffe?

Eller så tar man råkaffe, kvarn o panna med sig ut. Rosta över öppen eld, mal o koka. Nyrostat kaffe har sjukt mkt mer smak, och ett flödigt oljigt skumlager som är fantastiskt! Praktiskt på kanot- eller ridtur med klövjedjur. Mindre praktiskt på lättvikstur med martin och jörgen.

Råkaffe finns ofta på orientbutiker till en bråkdel av vad lemmels kostar. Och då kan du anpassa rostgrad efter humör, väder eller sällskap.

Fegvarianten är att rosta hemma i ugn. Hela huset luktar wunderlich i dagar efteråt. Ha bra fläkt.
 
Inga problem att koka vanligt mörkrostat bryggkaffe heller. Koka upp några gånger så skummet försvinner, låt sjunka och häll upp sakta och försiktigt bara. Om du vill hålla det simpelt.
 
Kaffe till presskanna

Det finns mörkrostade kaffesorter som är tänkta till presskannor. De är kanske en aning mindre grovmalna än traditionellt kokkaffe, men fungerar bra i kaffepanna eller kastrull enligt min erfarenhet. Exempelvis Zoegas eller Löfbergs.

En annan riktigt trevlig variant är s.k. turkiskt kaffe. Det ger mycket smak och kan varieras med socker och kardemumma. Kaffet är extremt finmalet, så det lägger sig i ett tjockt lager på botten av koppen. Vanligaste märket verkar vara Najjar, som man hittar tillsammans med matvarorna från Mellanöstern.
 
Då vet jag vad jag ska önska mig i julklapp - mer kaffe-gear! ;-) (Maken kommer nog säga stopp, men han är å andra sidan "bara" thedrickare också).

Jag ska absolut testa att koka pressokaffet och se hur det funkar, och så klart kan jag ju släpa ut min mokabryggare, men i skogsturer med familjen hör lite ihop med kokkaffe för mig. :)

Turkiskt kaffe hade jag glömt, undrar om jag inte har en gammal "Café Daniel" med kardemummasmak i skåpet.

Men ändå, är det ändå inte lite märkligt att det inte finns mörkrost bland "mataffärsmärkena"? Eller ja, det är väl inte lika många som kokar kaffe idag kanske,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Easy Kokkaffe efter Blå Mocca Friluftsmat 9
Brauer Kokkaffe för nybörjare Friluftsmat 24
Notsoraw Surt kokkaffe Friluftsmat 40
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...