Torka mat

Hittade den här sidan med tips om förvällningstider för vegetabilier och annat. Verkar vara kvarblivna filer från nåt SLU projekt. Ser användbart ut ivf.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/utan_serietitel_fobo/UST78-1/UST78-1O.HTM

Och City Gross säljer köttfärs för 49:- den här veckan så här blir det till att testa köttorkning!


Och tack, angående min reklamation så accepterades den med vändande post, men eftersom de inte hade någon tork i lager, så har det tagit en stund att få hem den nya. Den har just anlänt, och jag står redo för att starta upp och testa igen. Hoppas att denna håller temperaturen. :)

Såg inte förrän nu att du svarade på det där. Men vad bra! Håller tummarna och inväntar rapport då.
 
Nu har jag gjort bort mig. Stekte drygt 2 kg färs sent i går kväll. På småtimmarna var det klart (ja, jag har konstig dygnsrytm). Ställde bunken att svalna på fönsterbrädan med fönstret på glänt och gick och la mig och läste. När jag skulle sova glömde jag att ställa bunken i kylen. Brukar göra så här med storkok och jag har aldrig glömt det förr!

Bunken stod alltså där till tidigt på eftermiddagen. Det är ett söderfönster... Känns hemskt att slänga så mycket kött. Värmde upp allt i ugnen en halvtimme i förhoppning att ta död på eventuella bakterier och har nu förpassat det till torken. Men jag vet av erfarenhet att uppvärmning inte alltid hjälper. Blev matförgiftad av kyld och uppvärmd chili con carne en gång och det var ingen lek.

Är jag en idiot om jag använder det här köttet? Hur skulle ni ha gjort? Jag kommer definitivt att proväta av det hemma i så fall, med närhet till toalett. :-(
 
Grejen är att det stod ju svalt större delen av tiden. Det var som mest 20 ° idag enligt SMHI och det inträffade inte förrän ungefär när jag upptäckte eländet. I morse var det bara ett par grader.
 
Du kan ju torka för att lära dig torka, men jag hade inte ätit färs som stått framme så länge.

Hög värme dödar bakterierna, men långt ifrån alla toxiner som skapas av bakterierna.
 
Nu har jag äntligen haft möjlighet att slutföra mitt creme fraiche-experiment. Creme fraiche återfår inte sina egenskaper när den blöts upp. Det blir oupplösta smulor + vad som ser ut som smält smör. Smakar inte illa, men är helt meningslöst att torka eftersom det inte blir creme fraiche igen.

Jag testade med normalfet creme fraiche, och fick torka av massor av fett med hushållspapper efter torkningen. Det slipper man kanske med lätt creme fraiche, men jag ser ingen anledning att testa igen.

Succe dock för potatisen och purjolöken! De fungerade utmärkt.

Min potatis var råriven för hand med rivjärn, och korttids-doppad i kokande vatten innan torkning.
 
Det står säkert här nånstans eller nån annanstans på nätet men jag kan inte hitta det och har nu efter en kvarts googling gett upp..

Finns det nått smart att utgå ifrån för att beräkna portioner av torkad mat?

Alltså typ
Xg torkade grönsaker
Xg torkat protein (typ kött)
= 1 stor pt färdig gryta.

Eller vad borde en stor portion gryta av torkade ingredienser väga totalt?
 
Det står säkert här nånstans eller nån annanstans på nätet men jag kan inte hitta det och har nu efter en kvarts googling gett upp..

Finns det nått smart att utgå ifrån för att beräkna portioner av torkad mat?

Alltså typ
Xg torkade grönsaker
Xg torkat protein (typ kött)
= 1 stor pt färdig gryta.

Eller vad borde en stor portion gryta av torkade ingredienser väga totalt?

Jag jobbar inte på det sättet, så de siffrorna får du hoppas nån annan ger (Johanna har säkert siffrorna i huvudet).
Jag torkar alltid 4 portioner av varje recept, och sen delar jag alla ingredienser på fyra.

Däremot kan du utgå ifrån nettovikten på valfri frystorkad måltid. Någonstans kring 150 g/portion brukar jag landa på. Det är då inklusive t.ex. pasta. Alltså brukar min köttfärssås ligga på kring 50 g/portion, och sen lägger jag till 100 g pasta.
 
Ja, man är nog så illa tvungen att utgå från "blötvikten" och viktminskningen.

Livsmedel med mycket vatten tappar ju mycket vikt vid torkning, livsmedel med mycket fett tappar inte lika mycket vikt vid torkning.

Det finns såklart antagligen redan listor på hur mycket "blöt" mat som motsvaras av torkad, det gäller bara att hitta nån som har publicerat det. Men det kommer alltså vara olika för olika livsmedel.
 
Brus

Har en annan ingång om C-vitamin.

C-vitamin är ett kosttillskott. Kosttillskott behöver man normalt inte om man äter allsidigt. Det är ett lurendrejeri att man ska äta kosttillskott om man är frisk.
Bra med ett läkarutlåtande för att få veta om man behöver kosttillskott.

Angående C-vitaminbrustabletter så innehåller de antioxidanter, och om man tar det regelbundet, samtidigt som man tränar, så kan inte kroppen bygga upp sina celler på samma sätt, ett normalt sätt, som de görs när man äter vanlig och varierad mat. Äter man antioxidanter så störs celluppbyggnaden.

Så: en C-vitaminbrus om dagen, för att exempelvis hindra/lindra förkylning är bara nys...

Påstår jag, som är utbildad personlig tränare.

Blev lite annat här...hoppas det är ok...

C-vitamin finns i de flesta grönsaker, bär och framförallt citrusfrukter. En vuxen person får till exempel i sig dagsbehovet genom att äta någon av följande saker:

En stor apelsin
En tredjedels paprika
1 portion broccoli (100 gram)
3 stycken brysselkål

//Thomas

tror du inte att man märker om man får brist på det då "Ut i skogen"? Jag tänker att man gör det och då fyller jag på lite :)

Tex så upptäckte jag att jag hade zinkbrist. det märkte jag på känslig hud i ansiktet. Sen dess äter jag lite extra zink och symptomen minskade avsevärt.

Kan man inte se bla på taskiga nagelband om man äter för dåligt med c-vitamin? hört det när man var liten iaf.
 
C-vitamin (askorbinsyra) inte bara innehåller antioxidanter, det är en antioxidant.

Och det finns väldigt få risker med att överdosera C-vitamin, det är nämligen vattenlösligt och försvinner därmed ut mer urinen om man äter mer än kroppen kan tillgodogöra sig.

C-vitaminbrist är en vanlig bristsjukdom. Brist på C-vitamin påverkar immunförsvaret, kan ge håravfall och humörsvängningar och ger ofta hudbesvär. Skörbjuggen är det inte så många som får idag, men även den orsakas av C-vitaminbrist.

Inom träningskretsar verkar det tyvärr figurera mängder med myter om olika livsmedel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...