Kan man inte laga en sula som släppt?

Foga för mig är att fylla mer än limma. En produkt jag använt heter RubberFix. Trodde aldrig den skulle funka så bra som den gjort. Men om den fungerar till kängor i fjällen vågar jag inte svara på. Jag hade absolut provat. Men innan jag hade åkt till fjällen hade jag såklart provat att gå för att se om det släpper.

När jag går i fjällen vill har jag alltid med mig lite snören extra. Det värsta man kan råka ut för är att sulan släpper eller att skosnöret går sönder. Det har jag varit med om en gång och efter det lärde jag mig att alltid ha med extra snören. Det är ett hel***e när det händer och man har kilometer framför sig.

Ursäkta en okunnig men vad är skillnad på att foga och limma?

Är det vad som är det kletiga emellan eller beror det på hur man sätter samman?

/Patrik, inte skomakarkunnig
 
Finns alternativ, vissa märken som Meindl och Lundhags kan sula om, liksom vissa märken utomlands. Snikversionen som funkar förvånansvärt bra är polymerbaserad lim/fog/tätningsmassa (finns ofta i "rätt" färg också) som CT1 eller Tec7 (den senare finns t ex på Swedol, Hornbach m m). Kombineras det med punktlimning av Superglue gel, så får man en snabb fixering av materialet.
I och med att det både limmar, fogar och tätar så funkar fet för att fylla i håligheter, limma ihop sulor m m. Använt det på två par skor där det funkat riktigt bra. Materialet härdar snabbt och är elastiskt, och kan både skäras i (överflödigt material) samt slipas.
Så även om det är ett "större" jobb funkar det bra. T ex så hade jag haft läckage under en längre tid på ett par skor så det hade luckrat upp del av materialet i själva sulan. Slipade bort överflödigt material och tvättade med aceton så att det som var kvar av sulan kunde fogas ihop med skon genom att använda Tec 7 (i det här fallet). Man använder en spatel, spackelspade (bredd efter behov) och man kan med fördel spackla runt själva sulan och på så sätt förstärka den. Sen kan man slipa (helst med maskin och lite hastighet för min del i a f)
Materialet är åldersbeständigt, ger en skön svikt p g a elasticiteten och håller tätt. Än så länge i alla fall. Skorna som lagades var ett par 15 år gamla Haglöfs och ett par ännu äldre Rockport.
 
Casco har en produkt som heter Liquisole. Jag har åtskilliga gånger reparerat skor och stövlar med det och det håller i många år, alla min reparationer har faktiskt överlevt skorna som dött av annan anledning. Har aldrig slulat om en hel sula men är det bara torrt så tror jag det fungerar. Det går också utmärkt att laga tält med limmet så det är ingen dum idee att ha med det plus lite laglappar som reparationskitt.
 
Enligt tidigare trådar så utgick liquisole pga miljöskäl dvs lösningsmedel. Finns en handfull alternativ t ex https://cdon.se/sport-outdoor/liqui...=f72c79a19d68f8257b42350167da3c46&fo_s=gplase

Blir inte lika mjukt som mellansulan i kängor eller löparskor så sulan blir hårdare om en murknad mellensula ersätts av polyuretan gummi på tub.
Jag uppfattar "liquisole" som bäst på att laga delar av sliten yttersula.

Cascos produkt numera https://www.gabra.se/ovrigt/skoreparation/casco-rubberfix-liquisole-lim.html för större lagningar kan ett armerande nät användas.

Thure
 
Senast ändrad:
Liquisole var en fantastisk produkt, jag har lagningar med Liquisole som är 30 år gamla och som fortfarande håller. Har även testat det nya Rubberfix, men jag tycker inte alls att det är lika bra.

Aquasure och Aquaseal har jag inte provat. Någon som har erfarenhet av dem?
 
Har aldrig fått en limmad sula att hålla om skon används i blöt terräng. Oavsett om jag gjort det själv (med liquisole, vulkofix eller andra proffslim) eller om skomakarn gjort det.

Senast släppte sulorna på ett par lundhags, upp till järpen med dem, släppte igen. Kanske är mig det är fel på. Köpte nya gummistövlar, Arxus mono, mina hälar slet ut hälen på fodret på en månad. Ringde och pratade med deras huvudformgivare, som blev impad, första kunden som slitit ut den stöveln, och då har den funnits på marknaden i två år.

I alla fall, kontentan är att jag enkom kommer köpa randsydda eller bäcksömssydda skodon fodrade med skinn numer. Gammal är äldst och allt måste gå att laga. Undantaget får väl bli brottarskor, där finns det tyvärr inte längre randsydda varianter.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikkel.Orstedholm Vinterkängor, hur mycket större i storleken ska man ha? Kläder 24
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 22
stenblock Hur länge kan man reklammera hikingsko? Kläder 8
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Jetsor Friluftsbyxor för kort och kraftig man Kläder 15
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
Nimrodel Kan man vandra i vanliga kängor? Nybörjare Kläder 32
Brune Hur ser man skillnad på en ”äkta” NorthFace jacka och på en billig kopia? Kläder 6
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
seon Var får man tag på klassiska ylleknästrumpor? Kläder 14
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
Coachmike Kan man få en Lundhags vattentät med rätt behandling? Kläder 70
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
Iggle Vart kan man köpa lovikavantar? Kläder 7
TomasF Hur förstör man en ulltröja? Kläder 9
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Manil Läderskor rengjorda med fettlösare... vad gör man år det? Kläder 3
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
Sensonic Behandla gortexjacka? kan man de? Kläder 2
Damberg Hur mäter man andasfunktion? g/m²/24 tim? Kläder 11
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
ddala Var kan man få tag på Vinterbyxa m/58? Kläder 4
cooper99 Var hittar man funktionskalsonger? Kläder 16
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Mezzner Var hittar man "herrtights"? Kläder 23
marcusen sandaler som man kan springa i. Kläder 5
fredrikg Vilken skaljacka respektiva softshell ska man välja? Kläder 19
Richard Eriksson vad skall man välja? Kläder 4
iLL3rN Vilken jacka skall man köpa - Ygg eller Theta Kläder 5
hfm76 Var kan man köpa HH-fiberpäls? Kläder 2
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
Mathew Vart kan man köpa Värmetröja 90? Kläder 13
d-b Rena skidkläder man kan silvertape:a? Kläder 2
ska man behöva torrdräkt??? Kläder 20
npet Var hittar man Taiga i Sthlm? Kläder 2
simme Vart kan man köpa M90-kläder nuförtiden? Kläder 2
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3
realout Vattentätt kvalitetstyg, kan man köpa det? Kläder 4
Nyman Var hittar man beg fjällräven byxor i Mälardalen? Kläder 2
pjurka Ska man behöva gå naken? Kläder 16
Var får man tag i ylleskjortor ? Kläder 19
Var kan man köpa Barbour oljerockar billigt Kläder 5
Var får man tag i M90 Värmejacka/byxor ? Kläder 5
Var kan man köpa m/90 kängor? Kläder 2
Oblix Laga gortex skal Kläder 9
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
76 Laga kängor? kort om tid Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...