etrex 32x

Då min trotjänare sen många år, Legend C har tjänat ut är jag på jakt efter en ersättare. Har gillat lång batteritid, smidigt format o knappar(ej touch). Har börjat titta på etrex 32x(el. möjl 22x). Finns erfarenheter av dessa?
Undrar också vilken kvalitet de inbyggda topokartan har, är den i något läge en ersättning för att köpa topo sweden kartan?
Användningsområden är främst paddling och skridsko, men även andra turer i obanad mark.
MVH
Lars
 
Det går att hitta föregångaren etrex 30x till bra pris nu. Det enda som skiljer den mot 32x är internminnet.
Jag tycker inte den inbyggda topokartan räcker hela vägen för friluftsbruk och om man ändå använder kartor på minneskort så är de extra gigabyten inte till någon nytta. Garmins topokarta bygger dessutom på osm som oftast är gratis. Frikart.no tillhandahåller (tycker jag) en bättre karta än Garmins.
Min lösning har blivit osm och friluftskartan på samma minneskort då det är enkelt att växla. Osm funkar oftast bättre när man behöver navigera längs vägar så den använder jag till cykel.
Har också nyligen bytt från en äldre modell (Vista hcx) och den nya har både bättre batteritid och enklare gränssnitt. Att kunna växla mellan kartor på samma minneskort är också ett plus.
Skillnaden mellan 20x och 30x (eller 22x och 32x) är elektronisk kompass och barometrisk höjdmätare. Klarar man sig utan dessa finns mer att spara. Personligen skulle jag välja 20x med friluftskartan före 32x utan.
 
Tyvärr så är livslängden på Garmins GPSer i varje fall i min erfarenhet begränsad. Jag är uppe i 6-7 modeller under 20 års tid och nästan samtliga har fått större eller mindre fel efter hand. Det har varit huvudsakligen Etrexmodeller. Vanliga fel har varit att kontakten med minneskortet tappats. Nu senast permanenta svarta linjer på displayen på en touchmodell Oregon 700.

Jag överväger att gå över till en vattentät smartphone med bra batteritid och köra den i flygläge. En annan mobil för telefonerandet.

Thure
 

Bilagor

  • 20190927_190307.jpg
    20190927_190307.jpg
    22.5 KB · Visningar: 947
Jag tycker inte den inbyggda topokartan räcker hela vägen för friluftsbruk och om man ändå använder kartor på minneskort så är de extra gigabyten inte till någon nytta. Garmins topokarta bygger dessutom på osm som oftast är gratis. Frikart.no tillhandahåller (tycker jag) en bättre karta än Garmins.
Min lösning har blivit osm och friluftskartan på samma minneskort då det är enkelt att växla. Osm funkar oftast bättre när man behöver navigera längs vägar så den använder jag till cykel.
Har också nyligen bytt från en äldre modell (Vista hcx) och den nya har både bättre batteritid och enklare gränssnitt. Att kunna växla mellan kartor på samma minneskort är också ett plus.
Personligen skulle jag välja 20x med friluftskartan före 32x utan.

m71: tack för svar! Är helt grön på detta med gratiskartorna. var inne och tittade på norska sida. Är det bara att tanka ner enl. intruktionerna och sen har man en karta som ersätter Garmins topo? Då är det ju ett bra alternativ, kan ju köpa till senare om man vill. Liten fråga varför har du båda?
Är det en 20x du kör?
När är det bra att kunna köra från internminnet?
Hittar 30x till bra pris på trekkinn(spanien) några erfarenheter?
 
Tyvärr så är livslängden på Garmins GPSer i varje fall i min erfarenhet begränsad. Jag är uppe i 6-7 modeller under 20 års tid och nästan samtliga har fått större eller mindre fel efter hand. Det har varit huvudsakligen Etrexmodeller. Vanliga fel har varit att kontakten med minneskortet tappats. Nu senast permanenta svarta linjer på displayen på en touchmodell Oregon 700.

Jag överväger att gå över till en vattentät smartphone med bra batteritid och köra den i flygläge. En annan mobil för telefonerandet.

Thure
Tack för svar thureb!
Jag har väl haft tur då min legend är min hittills första och sen har klarat sig ca 15 år.
Har använt min Iphone ibland med Friluftskarta, tycker den äter batterier, ca 3 tim sen är den slut
 
Flygplansläge

Sätt din iPhone i flygplansläge när du använder den som GPS så räcker det betydligt längre. (Jag har inte längre någon iPhone men som jag kommer ihåg det så fungerar det.)
 
m71: tack för svar! Är helt grön på detta med gratiskartorna. var inne och tittade på norska sida. Är det bara att tanka ner enl. intruktionerna och sen har man en karta som ersätter Garmins topo? Då är det ju ett bra alternativ, kan ju köpa till senare om man vill. Liten fråga varför har du båda?
Är det en 20x du kör?
När är det bra att kunna köra från internminnet?
Hittar 30x till bra pris på trekkinn(spanien) några erfarenheter?


Hej,

mitt inlägg blev nog lite rörigt. Jag har bytt ut min gamla Vista Hcx mot en 30x. Vad jag menade med att nämna 20x var att jag hellre skulle välja den med en bra karta än en 32x med en "sämre". Ifall du letar efter något så billigt som möjligt tänkte jag. Jag ville ha barometern så därför köpte jag en 30x.
Det är bara att tanka ner en fil från frikart.no och lägga på ett minneskort i gps:en. I gränssnittet finns ett menyval där man kan välja vilken karta man vill visa. Garmins karta fanns förinstallerad så jag har helt enkelt bara låtit den finnas kvar. Utöver den har jag alltså Open Street Map från frikart.no och friluftskartan TOPO (alltså inte den som följer med gps:en utan den man får köpa för 1500-1800 :- ungefär).
Jag använder båda för att jag tycker att osm-kartan visar gatnät och bebyggda trakter bättre än friluftskartan.
Jag vet faktiskt inte vad fördelen med att ha kartan på internminnet skulle kunna vara men gissar att det har att göra med att det är enklare för Garmin att skicka med karta som är förinstallerad på internminne än att skicka med ett minneskort.

Har ingen erfarenhet av trekkinn, verkar vara lite blandade omdömen på nätet. Jag köpte min hos Cyberphoto när de hade en kampanj nyligen. Kostade 2020:- eller något sådant.
 
Tack m71!
Tack för förtydligande! Skall kolla på frikart när jag slagit till.
Ang. minneskort, hur stort behövs för flera kartor som du har?
Kollade också runt lite på recensioner av trekkinn, känns lite sådär. Blir nog att handla i Sverige. har ingen brådska kan invänta bra pris.
MVH Lars
 
Jag har ett 16 GB men det använde jag mest för att jag hade det hemma. Håller med föregående, köp ett 32 GB. Prisskillnaden är minimal. Jag tror inte enheten stöder större kort än 32 GB så det passar ju bra.
 
Lite feedback. Köpte en 22X för 1940:- tyckte det var ok pris. Den topo active som följer med är ganska detaljlös, visar mest vägar, men topo är väl en överdrift då den inte visar terräng(skog, öppet, höjder överhuvudtaget)
Har lagt in frikart, den är bra men saknar mkt namn, ex på öar (paddling).
Kommer nog att försöka lägga in min gamla Friluftskartan om jag får det att funka, och i andra hand köpa topo sweden.
Har även kikat lite på Örnsätrans kartor. Om jag för stått rätt kan man bara ha inne ung det som motsvarar ett kartblad i taget i gps:en
 
Lite feedback. Köpte en 22X för 1940:- tyckte det var ok pris. Den topo active som följer med är ganska detaljlös, visar mest vägar, men topo är väl en överdrift då den inte visar terräng(skog, öppet, höjder överhuvudtaget)
Har lagt in frikart, den är bra men saknar mkt namn, ex på öar (paddling).
Kommer nog att försöka lägga in min gamla Friluftskartan om jag får det att funka, och i andra hand köpa topo sweden.
Har även kikat lite på Örnsätrans kartor. Om jag för stått rätt kan man bara ha inne ung det som motsvarar ett kartblad i taget i gps:en

Du kan ladda ner alla Örnsätrarns rutor på 32 gb kortet men du kan bara köra en ruta/karta i sänder. Det betyder att du har allting med dig men du måste deaktivera en ruta och aktivera en ny när du går över gränsen mellan rutorna. Fullt görbart men nog är det primitivt för att vara en modern utrustning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Etrex SE någon som kan den? Navigering 7
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
joanc etrex 35 Navigering 3
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
niking Etrex uppdaterad med X Navigering 13
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Clashas Etrex 30 laddare? Navigering 2
Trialsin eTREX 10 minne ? Navigering 7
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman Hur rensa bland waypoints i eTrex Legend/Vista? Navigering 11
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
mikaelbe Min eTrex Legend visar fel distans Navigering 9
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
at1981 Spårfunktionen i Etrex Vista HCX? Navigering 4
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
thureb Touratech till Etrex på trampcykel Navigering 7
Assar X Frågor om eTrex Legend HCx Navigering 5
Avskum Öppna minneskortet i eTrex Legend HCx Navigering 2
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
torpet etrex i Vista? Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...