Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi?

Jag bumpar den här tråden för att kolla om nån känner till nyare regnjacka a la Marmot Precip som är av något längre modell och som man kan dra över en kavaj eller halvlång vindjacka?
 
Jag har i halva mitt liv stört mig på precis samma sak som du, för att inte tala om alla idiotiska "tjejmodeller" med hemska färger och tokigt snålt skurna iaxelpartier. Löst det med flera nummer för stora kläder och kavlat upp ärmarna...

Kolla på Montane-jackor, som säljs av Northstar, de är faktiskt lite längre i snittet. Jag köpte för ett par år sedan en Minimus i herrmodell, som i alla fall går nedanför rumpan, och som jag också annars är mycket nöjd med (fast jag även denna gång valt lite "oversized" för tjocktröjans och rörelsefrihetens skull).
 
Precip Tall

Jag har en Precip som det står "Precip Jacket Tall" på: http://marmot.com/products/precip_jacket?p=121,216,168&ft=168 Jag har letat mig blå i 1½ år innan jag hittade den på rea för 600 spänn sent förra hösten. Mycket nöjd, har nu min gamla Haglöfs LIM när jag cyklar och den här på jakt osv. Den är inte jättelång men inte midjekort heller. Från sömmen i nacken till ryggslutet är den 74 cm.
 
Något nytt på den här fronten?
Jag har fortfarande inte hittat något som täcker en kavaj och samtidigt är lätt som en Precip.
Varianten som heter Precip Tall verkar inte finnas längre, och har nog alltid varit svår att få tag på.
Några webbutiker i USA som ej fraktar hit har den.

Något annat märke som skulle kunna vara intressant? Helst med pit zips dvs "armhålsluftning" via dragkedja.
 
Jackan du söker heter Haglöfs LIM Parka. Är lättare än Precip (290g) och är helt vattentät (goretex paclite) till skillnad från Precip som inte har samma vattenpelare. Riktigt lång modell och kompakt packad. Min kollega köpte en sån förra året då modellen kom, den verkar riktigt smidig!
 
Tack! Nu börjar det likna något. Båda utan pit zips dock, men om jag väntar ett år till så, kanske, kanske.
 
Cykelegnjackor, har lång bål men är tätsskurna, långa ärmar, under ärmarna zippar finns.

Köpte för några år sen en Sarek hos ITAB, den har ventilationer, går över en tweedkavaj och har längden, modellen lyser numer med sin frånvaro.

Även FR hade en vapenrockslång modell med ventilation och rymd nog till stortröjan, står inte att uppbringa idag.

Den gamla TAIGA regnparka jag har som är i vapenrockslängd finns inte heller i deras modernare kataloger.

Min vandringvän köpte en längre regnparka hos Jonsson, modellen står lite att uppbringa.

De militära regnplagg som har längden, vidden och ventilationen förefaller heller inte gå att köpa av allmänheten.

Modeidiotin med korta tätskurna plagg tycks ha slagit igenom till 100%. Fördumningen är ett faktum! Ledsamt men en sammanfattning.

Häromåret hittade jag i en Proshop en golfregnjacka med plats för en swing, ventilation och längd nog för en kort kavaj, så än är inte hoppet ute, men tyvärr så trots rea, kostade den betydligt mer än jag ville betala men jag hade ju inget alternativ. Då jag behövde en regnjacka av längre modell.

På holmarna köpte jag i i en herraffär en lätt regnjacka enkel, tyvärr utan annan än lodenrocks ventilation under ärmarna men med längd och rymd, ett fynd. Den fungerar utmärkt. Färgen signalblått får jag däremot leva med.
Även den ett nödköp.

Maila till tillverkare och gnäll i bodarna det kan göra verkan, hoppas flera av oss.
go tur
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
Elinoor Tipsa mig om en lätt och smidig jacka Kläder 16
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
lätt dunväst? Kläder 3
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Danne99 Köpte en regnjacka för 900kr...ångest.. Kläder 2
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
skallagrimson Vindjacka som även funkar som regnjacka? Kläder 1
Askel Regnjacka likt Itab Packaway Kläder 22
riger Letar efter en ny regnjacka Kläder 16
nicko_ Problem att hitta gammal tråd med rekommendation för billig, bra regnjacka Kläder 9
omnes Återimpregnera regnjacka Kläder 5
Vasp1 Ny Regnjacka Kläder 29
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
dandan Regnjacka Fjällräven Bäck Kläder 1
Thrashback Regnjacka längre modell Kläder 19
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
MagnusEnbom Regnjacka eller softshell? Kläder 10
utemänniska Regnjacka att tävla/träna i? Kläder 14
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9
clopin Hjälp med regnjacka - nybörjare Kläder 5
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
skogsvakt Regnjacka Marmor Precip Kläder 23
henkealf Rea på skaljacka/regnjacka i damstorlek small-medium? Kläder 2
Emmma impregnera regnjacka foss Kläder 1
AndersOleander Vind och regnjacka Kläder 23
bergholm Regnjacka Kläder 10
mtallberg North Face regnjacka? Kläder 2
mtallberg Helly Hansen regnjacka? Kläder 0
mats.brorson Fjällräven Singi Regnjacka/byxor Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...