Outdoorexperten.se -erfarenheter?

Alltså, jag försöker verkligen förstå deras returpolicy vilket i mina ögon är en aning luddig. Begreppen byte/retur använder de också tämligen oklart.

Beställde en ryggsäck för mer än 500:- som verkar vara en gräns och är osäker på om jag vill behålla den, så är returen då fri eller kommer jag att få betala 59:-?

Någon med erfarenhet som kan hjälpa mig förstå? :)

Deras returpolicy är nog lite krångligt formulerad och du är inte den förste som undrar vad de egentligen menar.

Så här står det på deras hemsida: »Vi bjuder på returfrakten, om inte varan du vill byta till finns tillgänglig så betraktas returen som ett återköp. Vi betalar max en returfrakt. »

Förmodar att om du ångrar ett köp, returnerar varan och inte vill få den utbytt mot någon annan vara, så ser de inte detta som en retur utan snarare som ett återköp från deras sida. Vid återköp gäller inte fria returer och då lär de väl debitera returfrakten i efterhand, eller har jag uppfattat fel?

Klart är att de endast står för max en returfrakt, så om man returnerar en vara, får den utbytt och sedan återigen returnerar den utbytta varan, så får man stå för den sistnämnda returen.

De kunde gott haft en lite enklare formulering, alltför att undvika missförstånd.
 
Mmhhmm...

Hittade ett par inlägg tidigare i tråden om detta, men förundras över att de inte ändrat formuleringen eller "villkoren".

En retur är ett återköp, inte ett byte.

Med tanke på att jag själv jobbar inom sportfackhandeln, kan jag nog hävda att detta är på gränsen för vilseledande marknadsföring. En medveten/omedveten luddighet för att kunna ha ryggen fri om man ifrågasätter de "köpvillkor" som är svårtolkade.

Nåja, man lär sig så länge man konsumerar... ;-)
 
I måndags beställde jag en tarp från Outdoorexperten, och enligt webbutiken fanns den i lager och skulle skickas inom fyra dagar. När jag började undra varför den inte dök upp, mejlade jag och fick besked att den skulle komma om några dagar. Nu har jag begärt att köpet hävs, och det återstår att se vilket svar jag får på det.

Om grejerna "normalt sänds inom fyra dagar" förväntar jag mig att en måndagsbeställd vara kommer innnan fredag. I helgen drar jag på tur, och det var då den skulle ha använts.

P.
 
Jag köpte ett par Lundhags Jaure High där för ca en månad sedan innan jag läst den här tråden. Bra pris och så var de i princip den enda butiken med den svarta varianten i lager. Beställde på söndagen och på tisdagen hämtade jag ut paketet nästkommande vecka. Funkade felfritt för mig. Kundbemötandet har jag ingen erfarenhet av.
 
Har handlat kanske en handfull gånger hos OE (nätbutiken) genom åren, och aldrig haft några problem. I somras köpte jag en sovsäck (från The North Face) i den fysiska butiken, som under första vandringen visade sig läcka mer dun än jag ansåg vara ok. Var tillbaka till butiken med säcken, fick mycket bra bemötande från butikspersonalen. Vi enades om att jag skulle testa den en vända till, och att de skulle ta in den för reklamation om det inte blev bättre, vilket det inte blev. Så jag lämnade in säcken, informerades om att jag borde ha ett svar om reklamationen inom 2-3 veckor. Efter en månad mailade jag dem och undrade om de hade någon info i ärendet, vilket de inte hade. Det drog ut på tiden, jag stötte på via mail ett par gånger, någon gång fick jag beskedet att de skulle kontakta The North Face, annars att det tyvärr bara var att vänta. Fair enough, det var trist, men man kan inte lasta OE för att en leverantör är sölig med reklamationsärenden. Efter drygt två månader fick jag dock äntligen beskedet att reklamationen hade godkänts. Härligt tänkte jag. Tyvärr börjar mina negativa upplevelser här.

När jag lämnade in säcken för reklamation informerades jag om att säcken antingen skulle lagas/bytas ut eller att jag skulle få pengarna tillbaka. Butikspersonalen var visserligen tydlig med att dom inte kunde ge några garantier å The North Face vägnar, men uttryckte åsikten att "det ska inte vara några problem". Jag blev väldigt bra bemött i butiken, vilket la en hög ribba som kundtjänst tyvärr inte alls levde upp till. Under tiden för reklamationsärendet var jag både inne i butiken och kontaktade OE via mail för att informera om att jag höll på att byta bank, och att kortet jag handlat på därmed skulle upphöra att gälla. Jag frågade om det skulle innebära några problem, båda gångerna försäkrades jag om att så inte var fallet, och att dom "alltid tar kontakt med kunden innan utbetalning när det handlar om såpass mycket pengar". Vi hade också en dialog om reklamationsstatus efter 5-6 veckor, då jag "var tvungen" att skaffa en annan säck inför en planerad resa. Jag var införstådd med att jag gjorde detta utan garantier på att reklamationen skulle godkännas, men helt oförberedd på vad som sedan hände. När reklamationen var godkänd, skickade OE ett mail där man informerade om detta, och att jag skulle få mina pengar tillbaka -- som ett tillgodohavande hos OE. Man undrade om jag redan nu visste något jag ville ha istället för sovsäck, eller om dom skulle fixa ett presentkort. Jag svarade att jag, som vi diskuterat, redan köpt en annan sovsäck och att jag önskade pengarna tillbaka. På det fick jag ett opersonligt standardsvar om praxis vid reklamationer. Man menade också att detta med tillgodo istället för att bara byta ut säcken mot en likadan var något de gjorde för att vara schyssta och ge mig fler valmöjligheter. Först några mailväxlingar senare, då jag både hänvisat till konsumentköplagen samt påmint om den kommunikation vi haft där det klart och tydligt framgår både att jag förväntat mig pengar tillbaka vid godkänd reklamation - och deras bemötande på detta, som de gick med på att "göra ett undantag i det här fallet". Som grädde på moset glömde de sedan att verkställa utbetalningen så jag fick efterlysa mina pengar efter någon vecka.

Slutet gott, vilket de ska ha cred för. Däremot efter på tok för mycket strul och tjafs för att jag ska vilja hamna i händerna på deras kundtjänst igen.
 
En utav de bättre nät-butikerna med bra utbud och priser som ligger under de flesta. Jag ville ha en bränsleflaska från Primus i den gröna färgen och dessa har de hemma till skillnad från konkurrenterna, så då blev det ett köp. Nu senast så skulle jag köpa en pannlampa och hade bestämt mej för en Silva Cross Trail 2 och de ligger till och med lägre i pris än XXL så då blev det ett köp igen utan tvekan. Jag kan bara säga gott om butiken då jag inte upplevt annat, mina köp har funkat klockrent..!
 
Jag handlar inte hos butiker som hänvisar till leverantörerna och slänger sig med fraser som "vi får se vad de säger om reklamationen". Du reklamerade/ ville hävda ditt köp till butiken inte North Face. Vad butiken vill göra med säcken efter du lämnat tillbaka ger jag blanka fan i.

Butiker ska ha koll på vem som är kunden i fråga.
 
Jag handlar inte hos butiker som hänvisar till leverantörerna och slänger sig med fraser som "vi får se vad de säger om reklamationen". Du reklamerade/ ville hävda ditt köp till butiken inte North Face. Vad butiken vill göra med säcken efter du lämnat tillbaka ger jag blanka fan i.

Butiker ska ha koll på vem som är kunden i fråga.

Mycket bra sagt. Det summerar mina åsikter väldigt bra med.
 
Tröttnat på butiken. Deras lagersaldon stämmer aldrig. ofta tar de inte hem varan innan nån beställer. Att de skickar till kund inom 24h är bullshit.
 
Aldrig upplevt ett problem med dem, och jag har reklamerat en hel del där. Fast de känner igen mig vid det här laget, kanske det som gör det.

Men jag är väl lite partisk då jag gärna sponsrar en lokal butik i hemstaden.
 
Passar på att komplettera tråden med nya erfarenheter av outdoorexperten.

På senare tid verkar de fått ordning på lagersaldon, men tidsangivelserna för beställningsvaror är fortfarande lite svajiga. Dock tycker jag att kommunikationen är bra, då de ofta meddelar eventuella förseningar snabbt via email.
Returer har fungerat bra för mig, dock är det oanvända varor det handlat om.

För en tid sedan köpte jag en Bergans ryggsäck av outdoorexperten, och efter en kortvarig användning så gick några spännen sönder, jag mailade outdoorexperten en söndag, och hade reservdelar i brevlådan på tisdagen nästkommande vecka. Så nog tar de iallafall vissa "reklamationer" på allvar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.