Outdoorexperten.se -erfarenheter?

Har bara bra erfarnheter av butiken, snabb och bra kundtjänst.
Har flertalet ggr beställt hem saker som dom vanligtvis inte har på sidan, t.ex en crashpad.
 
Jag är ofta i butiken, och de tar gärna emot specialbeställningar, även om de inte kunde fixa fram sex par Salomon XA Pro 3D i storlek 49 (Ebay blev räddningen). Har dock aldrig fått stamkundsrabatten att funka på webben.
 
Nu har jag också haft med Outdoorexperten att göra. Det gick inte så bra.
Beställde ett antal varor som alla skulle finnas i lager. Efter en vecka börjar jag tycka det tar lite lång tid. Kontaktar kundtjänst som säger att en av varorna inte finns på lager. Jag byter till en annan som ska finnas i lager, de bokar frakt och skickar faktura. Det går några dagar till. Det är fel på fakturan, de skickar en ny. Sedan går det en vecka till. På postens hemsida står det att frakt är bokad men sedan händer inget mer.
Eftersom jag ändå har vägarna förbi Västerås bestämmer jag mig för att titta in i butiken. Där finns ju alla varorna jag har beställt. Inte många, men åtminstone en eller två av varje ligger där på hyllorna. Men ingen har brytt sig om att packa varorna och skicka dom till mig. Då ringer jag upp och annullerar beställningen.
Man blir bara så trött och besviken. De har ju fina grejor i butiken, kundtjänst är trevliga att prata med, men det är någon som inte fixar att ha koll på lagret och att packa varor i en låda och köra den till posten.
Kollar man recensioner på nätet, ser man att detta händer gång på gång.
Att de inte kan reda ut det här och börja bete sig som andra friluftsbutiker.
 
Jag har tyvärr liknande erfarenhet. Lite strul. Varorna fanns inte i lager som webbsidan visade vilket gjorde att ordern annulerades. Annars tycker jag de haft bra kampanjer ibland!
 
Hade med dem att göra för ett par tre veckor sedan.


Beställde ett MSR Miniworks vattenfilter. Naturligtvis så fick jag ett trasigt exemplar (detta händer mig för övrigt minst två utav tio gånger när jag beställer något), vilket inte är deras fel.

Tog bilder och skickade ett mail åt dem. För att snabba på processen ringde jag upp dan därpå. Ca en timme i telefonkö.

Jag erbjöd mig att enbart returnera filterinsatsen som var trasig (de skulle på så sätt slippa få tillbaka ett begagnat filterhus), men de hade inga lösa filterinsatser i lager. Jag frågade då om de inte bara kunde stjäla en filterinsats från ett komplett filter och ersätta det senare. Telefonisten skulle kolla upp det och satte mig i vänteläge i vad som kändes som en evighet, för att sedan återuppta samtalet och meddela att det inte funkade så.
Ett par timmar senare får jag svar på mitt mail (där jag frågat samma sak), men där är svaret att de inte har några lösa filterinsatser.

Tre dagar efter att de tagit emot mitt returnerade kompletta filter får jag att mail om att min reklamation är hanterad. Punkt.
Ringde upp dem för att få återkoppling. En timme i telefonkö, och samma telefonist svarar (jag har ringt dem tre gånger totalt och det har varit samma människa varje gång, så uppenbarligen har de bara en person som sitter i telefon).

Jag får till svar att de missat att skicka en ersättningsprodukt till mig. Detta trots att jag fyllt i detta på deras retursedel och dessutom hänvisat till mailkonversationen. Intressanta rutiner...
Jag ställer då frågan:
"Så jag kommer inte få något nytt filter?"
"Nej". (Det var alltså inte så att de erbjöd sig att skicka ett)
"Tack..."
Klick.


Är mest irriterad på mig själv. Jag handlar annars av två butiker som jag vet är blixtsnabba, har fria returer, etc., men den här gången skulle jag spara 120kr. Det var inte värt det...
 
Ser ut att bli en följetong av det här. Var för snabb att tro att min beställning annullerats, som de sagt på kundtjänst när jag pratade med dom. Nu får jag ett mejl där de skriver att de inte kan annullera beställningen eftersom den redan skickats.
De är bara det att enligt posten har de endast bokat frakt och inte lämnat in någon försändelse. Och nu börjar vi närma oss förfallodatum på fakturan.
Det är många som berättar att de råkat ut för samma sak, de luras att varorna är skickade, man känner sig pressad att betala fakturan och sedan kommer inga varor och man får kämpa för att få pengarna tillbaka.
Det är dags att de slutar bete sig på det här sättet.
Har kollat upp dem på varningslistan:
http://www.svenskhandel.se/Varningslistan/
De finns inte med (konstigt nog), har kollat både "Outdoorexperten" och "Merkantil i Sverige AB".
Nog borde det väl kvala in som bluffaktura att skicka faktura på varor man inte skickat och inte heller kan skicka, samtidigt som man utnyttjar Klarna och Postnord och låtsas att paketen är skickade, när de bara bokat frakt för att vinna tid och låsa fast kunden vid köpet.
Det dags att någon ställer till med ett helvetes liv och det ser ut som att jag får ta på mig den uppgiften.
Länk till hur man gör:
http://www.svenskhandel.se/verksam-i-handeln/sakerhetscenter/varningslistan/hantera-bluffaktura/
Tycker att Outdoorexpertes beteende stämmer in på punkt 3. De ljuger ju att de skickat paketet.
Är extremt less på att sitta i telefonkö och tjata.
 
Har ganska goda erfarenheter från outdoorexperten, men om produkten anges att vara beställningsvara så kan det dra ut ordentligt på tiden.

Annars går i regel leveranserna snabbare än blixten.

Har reklamerat en ryggsäck som gick sönder på fjället. Efter en ganska rörig emailkonversation där kundtjänstmedarbetarna själva glatt bidrog till stora syftfel i skrift skickade jag in min trasiga ryggsäck. Det känns lite olustigt att skicka iväg en vara som kostat många tusen kronor utan att ens få ett besked kring hur reklamationen avses behandlas.

Naturligtvis sparade jag en kopia på försändelsenumret, och skickade ett email en vecka efter ryggsäcken anlänt till dem, med frågan kring vad som nu skulle ske.

Efter lite ifrågasättande kring det tidigare förda resonemanget kring reklamationer och åtaganden skickades en ny ryggsäck till mig.

Sammantaget, Outdoorexperten verkar drivas av personer med entusiasm, och vilja att vara serviceminded. Samtidigt verkar de dock inte ha någon direkt struktur i sin verksamhet vilket innebär att den bedrivs något ad hoc.

Tilläggas bör att jag enbart har erfarenhet av webhandeln, och har bara använt mig av postförskott som betalsätt.
 
Jag har blandade erfarenheter som gjort att jag numera inte handlar av dom längre.

Så länge dom faktiskt har varan i lager och det inte blir några problem med leveransen så att man behöver ta kontakt med dom så är det en bra sida med gott utbud och ofta låga priser.
Men så fort något strular känns det som att det inte tar slut, dom är extremt dåliga på att ge svar och ger ett överlag oseriöst intryck.

Jag gjorde en beställning där det visade sig att en av varorna inte fanns i lager, det struntade dom dock i att meddela och det var först när jag själv tog kontakt som jag fick reda på varför jag aldrig fick det jag beställt. Fick inte heller någon beräknad ankomst och mailen var som skrivna av en mellanstadie unge på första dagen efter sommarlovet.

Personligen handlar jag som sagt inte längre av dom oavsett om det är någon hundring billigare, tänker att pengarna går till bra kundservice hos andra som addnature, outnorth och tindeberg.
 
Jag har blandade erfarenheter som gjort att jag numera inte handlar av dom längre.

Så länge dom faktiskt har varan i lager och det inte blir några problem med leveransen så att man behöver ta kontakt med dom så är det en bra sida med gott utbud och ofta låga priser.
Men så fort något strular känns det som att det inte tar slut, dom är extremt dåliga på att ge svar och ger ett överlag oseriöst intryck.

Jag gjorde en beställning där det visade sig att en av varorna inte fanns i lager, det struntade dom dock i att meddela och det var först när jag själv tog kontakt som jag fick reda på varför jag aldrig fick det jag beställt. Fick inte heller någon beräknad ankomst och mailen var som skrivna av en mellanstadie unge på första dagen efter sommarlovet.

Personligen handlar jag som sagt inte längre av dom oavsett om det är någon hundring billigare, tänker att pengarna går till bra kundservice hos andra som addnature, outnorth och tindeberg.
+ 1 på detta, särskilt det fetade.

När något krånglar verkar deras strategi vara att helt enkelt köra Monty Pythons Dead parrot sketch. Jag pratade med kundtjänst igår igen och fick nu prata med en kille som lät mer skärpt, han lovade att han skulle annullera min beställning, men vi får se om det verkligen händer.
Jag har försökt väldigt många gånger nu att förklara för kundtjänst att följande besked på Postnords spåra paket-sida (det står så sedan en vecka tillbaka):

"Försändelsen har ännu inte lämnats in till PostNord för transport. Om du har frågor ber vi dig därför kontakta avsändaren. Så fort PostNord har fått försändelsen och den är på väg uppdaterar vi med den informationen här i tjänsten"

...betyder att de inte har skickat paketet. Även om man tar det ...väldigt ...långsamt, eller använder versaler, eller berättar att man ringt upp Postnord som intygar att de inte skickat paketet, så fortsätter Outdoorexperten att säga "jamen vi har skickat paketet". Om och om igen.
 
Tyvärr känner jag allt för väl igen mig exemplen ovan. Kommer inte beställa mer därifrån då det krånglat allt för mycket med kundtjänst. Tydliga och raka svar är omöjligt att få och postens meddelande att försändelsen var bokad men paketet inte inlämnat visade sig betyda att varorna saknades i lager och att paketet inte ens var packat. Däremot fakturerades hela beställningen.

Inte tillräckligt bra!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.