STF Glaciärkurs

Hej,

Har fjällvandrat ganska aktivt i fem-sex år nu och har nu fått upp intresset för att inrikta mig mer på alpinism. Har kikat lite på STFs glaciärkurs vid Kebnekaise i augusti och undrar om någon har erfarenhet av den? Är det värt det? Den kostar ju trots allt en del. Har råd och så, men om det finns andra kurser som är mer värda kan jag lika gärna vänta. Alla inlägg och så jag hittat är ett antal år gamla.

Har även kollat på några andra glaciärkurser och alpina kurser, en del utomlands, och planen är att försöka gå en eller två nästa år för att få en stabil grund att stå på innan jag börjar ge mig ut på äventyr så att säga. Hade gärna gått dessa kurser redan i år men har det svårt att få ledigt från jobbet nu, så jag väntar hellre till nästa år så jag kan planera jobbet efter fritiden istället för tvärtom :)

Enda resan jag har planerad i nuläget (i år, innan jag kan gå nästa års kurser) är en resa till Kanada i höst, men jag känner inte att det är något där jag har ett direkt behov av kunskaperna från kursen.
 
Norges glaciärer får de svenska att likna små snölegor. De har en helt annan kultur av turer på glaciär också. Där finns massor med kurser till mycket lägre pris. Dessutom är det enklare för de flesta att ta sig dit jämfört med Kebne. Istället för att gå en dag eller åka helikopter kör du eller tar bussen till din hytta eller ditt tält. Sök på brekurs (bre är alltså norska för glaciär) och du hittar massor. De arrangörer jag stött på är proffsiga och det är klart mer prisvärt än i Sverige tycker jag. Finns fler tillfällen att välja mellan också så det blir lättare att passa in med jobb.

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
obie Glaciärkurs 2011 Klättring allmänt 11
Glaciärkurs?? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...