Händer det något??

Hej hej! Jag försöker ta mig ut på lite övernattningar runt Borlänge. Det är där min förmåga befinner sig just nu. Det blir mest jag och min äldsta son på 14.
 
Hej!

Trevligt. Jag är också Borlängebo, gör mest kortare dagsturer, vanligen på/runt Tjärnaberget och dess fäbodar
och de leder som finns där. Har du några tips på fina övernattningsställen? Häromkring är det väldigt dåligt med slogbodar/vindskydd som går att övernatta i (saknar golv eller har smala/korta bänkar), tips på sådan mottages gärna :)
I helgen blir det ev en övernattning för att prova nya tältet :)
 
Hej vad kul! Nja, har nog inte så många bra tips. Slogbod med golv kan jag komma på en mot Falun långt ut i skogen. Vet ett vindskydd i Bergebo. Tältställen är lättare. Aldrig varit på Tjärnaberget ännu, vart ligger det? (Jag är inflyttad) :)
 
Fina tältställen är också välkomna :)

Här har du Tjärnaberget, http://kso2.lantmateriet.se/?e=516746&n=6705898&z=9&profile=default_terrangkartan_noauth

Har tänkt mig upp på Pransberget / Länsklacken, ev i helgen för en titt.

Vid sjön Bjusan finns en öppen stuga för övernattning, tyvärr lite klottrad och åt det sunkigare hållet. Längre ner mot sjön finns ett vindskydd m eldstad.

Vid Halla fäbodar finns två vindskydd, det ena går ev att övernatta i på bänkarna (om man ligger stilla)

På leden mellan Simsbodarna och Halla fäbodar ligger Ollesbodarna, där finns ett vindskydd.

Vid Snickarbodarna och Pransbodarna finns stugor som ägs av Friluftsfrämjandet, de är låsta men medlemmar kan låna nyckel.

Vid Reptjärn finns vindskydd och eldstad.
 
Hej och ursäkta extremt sent svar! Det blir att utforska Tjärnaberget i sommar. Vet du om det är några speciella föreskrifter som gäller? Googlade, men hittade inte så mycket. Vad är det för tält du kör köpt? När vi är ute så brukar jag sätta upp våran stora bruna tipi alternativt en hennessey samt en knallblå hammock. Säg gärna hej om du känner igen och kommer ihåg.
 
Gyllbergen rekomenderas. Nära Borlänge mot Tuna Hästberg.

Vildmarksleden norr om Bjurs är fin på många sträckor.

/Per
 
Gyllbergen är också mysigt. Var ut dit med barnen idag, men det blev rejält oväder med ösregn så vi gjorde inte så mycket.
 
Hej

Borlängebo här med.

Om du inte har skaffat gröna kartan så gör det, slogbodar finns efter lederna från tjärnabergen, några som finns utmarkerade och nårgra som glömts bort. Några har även ved som olles och halla om jag inte minns fel.
Sålänge man följe fäbodlederna så dyker det alltid upp nåt så småningom.

Kortare dagsturer att rekomendera även om det kan vara lite bökigt att hitta dit är Jätturn med sin grotta vid vattnet och Tansväggen med sin milsvida utsikt över ödemarken.

Stugor finns att hyra från friluftsfrämjandet som ovanstående var inne på och jag råkar just nu dela stuvärdskapet på prans fäbod som jag rekomenderar starkt att låna.

Gränsar till till ett fint naturreservat också.

Gyllbergen är såklart en favorit även om den lokala väderleken kan spela ett spratt. (knädjup snö 9 maj tex)
 
Det vore kul om det fanns nått intresse att ha någon slags övernattningsträff om det är några intresserade. Själv tar jag med hammocken i så fall.
 
Det skulle inte vara helt fel. Utelivet har fått stå tillbaka en del under sommaren
men mot hösten är tanken att göra några övernattningar.
 
Tjärnaberget? Har fortfarande inte tagit mig dit. Funderar på Gyllberg alternativt vid första vindskyddet uppe vid Bergebo. Annat förslag?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stea Någon som vet något. ? Dalarna 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...