Nu bär det äntligen ut!! ...

Och idag, med förhoppning att inte vintern varit för tuff för henne? men furu är tåligt , hade hon varit byggd i mahogny hade hon varit slut för länge sen!
 

Bilagor

  • 007.jpg
    007.jpg
    41.6 KB · Visningar: 547
Så var det äntligen dags!! Det är en del pyssel när man är bilfri, packa smart å komma ihåg va man ska ha me sig,
promenad till busstationen med rullväska å rygga - kompletteringstaxi från ö husby fram till havet - egen båt till ön.

Har med mig nåra nylaminerade båtbilder som ja tänkte sätta upp i "busskuren" vid Rönöån, som ett test inför en större fotoutställning i sommar, kan de va landets minsta galleri?

jäkligt spänd på hur stängslingen med bojen ute i sjö har funkat? har tjuren tagit sig in ialla fall ?

Go naturlånghelg!
 
De blev 11 rätt kalla dagar med mestadels friska till hårda vindar, men åxå varmt i sollä så det passade bra att smita in i skogen å pyssla om å sätta upp nåra nybyggda holkar.

För övrigt fixade bror å ja 2 av utombordarna, som ja va inställd på att behöva lämna in på verkstad, så där sparade vi både tid, energi å stålar :) (ja ä definitivt ingen meckare! å maskiner å apparater känner av min aversion å krånglar ofta!)
Hittade äntligen åxå Rödluvans smygläcka, två små gamla skruvhål i akterspegeln som ja slipade å tätade i 2 omgångar med glasfiberspackel, ett rätt obekvämt företag då hålet var trångt och att båten stod över skärgårdens mest trafikerade rödmyrestig, å en ansenlig mängd inte hade förstånd nog att går runt båten utan över den! och då även över mig! och under kläderna ;) tur att ja är ovanligt okänslig för stickkryp!

Så jäkla nöjd att Rödluvan ä sjöklar inför kommande expeditioner i de yttre regionerna!! Mestadels kommer det att bli med henne å plastkajaken på släp (och ombord när det brallar i) men ja ha inte övergett planen med lillsnipan för enbart rodd å segel, den ingår i en av mina barndomsdrömmar ja betar av vart efter.


Förberedde åxå plywoodkajaken för ytterligare lackning när det blir varmare, fick tag på bra fernissa till reapris, både blank -till skrovet - och sidenmatt till däcket, så man slipper solblänk i ögonen.

Och öns tjurgäng har fått tillökning av en gräddvit tonåring / Gräddnos som är vaken å nyfiken, så ha kan nog va ett tämjarämne, de vore trevligt med en ny Bill att "gosa" med :)
men föredrar trotts allt de mer lättsamma å naturligt tama å kelna kvigorna.
 

Bilagor

  • 023.jpg
    023.jpg
    73.7 KB · Visningar: 488
  • 020.jpg
    020.jpg
    92.4 KB · Visningar: 490
För att bli lite filosofisk så funderar ja ofta på vårt behov av att röra oss, resa utomlands, vandra på land eller till sjöss, det är nog en del av nomaden i oss. Tidsperioden som människan varit bofast är ju inte lång om man jämför med tiden innan som vi vandrat/varit nomader, det sätter nog sina spår.

Idag å lite bakåt har detta aktualiserats genom flera filmatiserade böcker om vandrare som, hon som vandrade med en kamel å en hund över hela australien, å den som visas nu om hon som vandrar genom usa, och jenkegrabben som vandrade upp till alaska å fastande där å tragiskt förolyckades* (filmen/boken heter In i vildmarken har ja för mig).

Som bofast urban människa boendes i 4-kantiga kvarter, 4-kantiga hus å 4-kantiga lägenheter ofta med förlorad kontakt med marken många meter upp i luften!! den tillvaron skiljer sig rejält från hur vi mestadels bott innan vi blev bofasta, å behovet av att komma ifrån detta för ett tag verkar sitta djupt hos oss.
Att så pass många -vuxna som barn -gillar/blir euforiska av att tälta är ett bra exempel på detta, ett ursprungligt boende som knappast kan vara mer olikt vår boxtillvaro (som Melvina Reinholds sjunger så dråpligt om i sin sång; Little boxes on the hillside ... (mest känd genom Pete Seegers tolkning) tältet/jurtan, ett skydd men samtidigt ett membran som kommunicerar med allt runt omkring.

För egen del är behovet av att gå barfota i markerna lika stort som att förflytta mig/vandra på land eller till sjöss, å knappast lämpligt eller skönt på stadens hårda marklock.

Sjövandringen är logisk för min del då ja "är född i båt", vid pass 4 månaders ålder bars ja ombord, å på den vägen är det.
Blev nog fast direkt, för nån bättre vaggning än vågornas rörelser får man väl leta efter!

Kommer att tänka på en händelse som etsat sig fast.
Året 1983 dog 3 av mina barn, tvillingflickorna Bianca & Rossa på våren (under förlossningen) och yngsta sonen Tompa på hösten (5 år ung, av en hjärntumör).
Ja va nog så slut som en människa kan vara, men ändå vara vid liv, men inte va de mycke mer!
En dag kring jul kom ja på att ja inte hade tagit upp roddbåten som vi hade liggandes vid Farstastrand/Drevviken. Väl framme fann ja den väl förankrad i isen både från ut å-insidan. Så det blev till att ösa både is å vatten.
När ja fått ut det mesta spred sig ett stort lugn i kroppen, som gjorde att ja bara blev sittande på toften å tänkte på absolut INGENTING! Blev på nåt sätt dränerad å fylld av ny kraft! Sånt här kan man nog bli religiös av :) men de ligger inte riktigt för mig, men va var det då som hade hänt? jo, isen hade släppt sitt grepp om båten å den flöt fritt på en minimal yta vatten, men tillräckligt för att "vagga" mig till ro, precis som när ja va spädis!
Och att nåt mycke speciellt hade hänt mig fick ja besked om när ja kom hem till frun (å de andra 3 barnen) då det första hon sa när hon såg mig var; "Vad är det som har hänt" ??!!

Så "bryggsegling" är inte att förakta :)

*det spekulerades om det var självvalt, men senare forskning visade att han hade förväxlat en ätlig växt med en varité som blockerade näringsupptaget, så trotts att han åt ris, fångat vilt å andra nyttiga växter,
så svalt han ihjäl.

/...../ "Bryt upp! Bryt upp! den nya dagen gryr, oändligt är vårt stora äventyr". /Edit Södergran/
.
 

Bilagor

  • 834.jpg
    834.jpg
    25 KB · Visningar: 475
Efter en vecka i "Tjockhult" å intensivt umgänge med barn å barnbarn (inalles 9) är behovet att störta sig ut i skärgårn akut! men ja har ingen båt på landsidan :( så ja behöver skjuts ut.
Orsak; stormen söndagen den 12:e dennes fixade inte mina båtar då vi var 2 vuxna, 3 större barn, en vovve å en massa packning, så ja fick ringa jörgen (som äger ön) som kom med en större båt, men det blev även med den en skvalpig å "fuktig" överfärd,
det korkade är att kompletteringstrafiken/taxi inte turar med dito på sjön, båt/svävare?! så det blir en del att fixa innan man är ute,

där ute väntar nåra holkar på att bli reparerade å uppsatta, lacka plywoodkajaken, lägga i en brygga, men mest dega å njuta av alla blomster; gullvivor, styvmorsviol, adam&eva, påsk&pingstliljor (nåra sorter som doftar ljuvligt) pärlhyasinter med flera å lyssna på fågelsången, men "näktergalningen" har nog inte kommit än?
och börja tämja Gräddnos med goa äpplen, och skörda nässlor för torkning å en laddning att ta med till stan att frysa in, den innehåller det mesta av vitaminer å mineraler man behöver, å toppar man plantorna kan man skörda nya fräscha skott hela sommaren å långt in på hösten,

Stora å -lillasyster, energibomben nässla å "degande" ombord å gammelsnipan,
 

Bilagor

  • 013.jpg
    013.jpg
    84.6 KB · Visningar: 433
  • 030.jpg
    030.jpg
    50.2 KB · Visningar: 447
  • Resize of Resize of 012.jpg
    Resize of Resize of 012.jpg
    59.4 KB · Visningar: 441
fick bil å -båtskjuts ut härom dan av min fd ögranne E (som numer bor på en grannö) så ja kunde återställa båtstrulet efter stormen å få med mig en del skrymmande gods,
humöret är inte på topp efter kapat personkonto å struligt byte av bank, öroninflamation å ischias, så de känns bra att enligt planen dra ut med egen båt i möra å lämna "civilisationen åt sitt öde",

hoppas kunna va ute 14 dar innan stadens måsten kallar, men ja gillar "Peking"! men max i 14 dagarspass :)

ett kul lite större projekt (har viss allergi mot begreppet) är att förbereda för installation av en liten vägggazolkamin, som är tyst å har svag sparlåga som kan stå på dygnet runt, å med en 11--kilostub utanför kåken, en liten begagnad täljstenskamin vore åxå toppen, den ja har nu ger för lite eftervärme,

det kan tyckas som att mitt stugboende å skrivande om den inte platsar på denna friluftssida, men stugan har mycke "fri luft" då den är charmigt gisten med god ventilation ;-) ett slags campingstatus med träväggar, och ett basläger för äkta friluftsexpeditioner båtledes bland yttre öar, kobbar å skär,

mitt försök att bli vän med en ajfån misslyckades*, som ja anade, men testet var bra för nu vet ja, har istället beställt en liten illgrön nokia 215 som ja kan ladda med väderappar å är kompatibel med moderna ajfåns å liknande, för 384kr,

*bland annat beroende på att ja ä lite skakig i hander/fingrar å då ä de svårt med de moderna känsliga touchskärmarna, däremot funkar det med min gamla htc x7500 som kräver ett mekaniskt tryck, men nokian har vanliga tryckknappar,

som "lök på laxen" sumpade ja min rullväska på bagis T-banestation när ja skulle hem (närminnet börjar svikta!) med en hel del bra gillkläder, blomplantor, medicindosett å en viktig kom-ihåg-bok :-( så nu inväntar ja en beställning från engelsons med ett underställ syntet rea 50kr, 2 jordskruvar (avsedda för hundbruk, att borra ner å binda hunden i, ja har dom att förtöja båtar med vid sumpiga stränder utan träd/buskar eller klippor för kilar, 29kr styck) tunna ylle/syntetstrumpor å nåra små vattentäta påsar,

bilder;
-strandad val!
-innanfönstren tas bort, då är det vår/sommar!! som strindberg skriver så vackert om i nån dikt, ett klart minus idag med täta å tysta flerglasade fönster som utestänger även positiva ljud som fågelsång, skri å kvitter,
-snabblunch
-de bästa med vår/sommar!!! myrorna får man på köpet :)
 

Bilagor

  • 003.jpg
    003.jpg
    82.6 KB · Visningar: 414
  • 006.jpg
    006.jpg
    93.1 KB · Visningar: 418
  • 002.jpg
    002.jpg
    65.5 KB · Visningar: 405
  • Resize of 010.jpg
    Resize of 010.jpg
    84.2 KB · Visningar: 405
bild;
röjning -för gazolkaminen -av nåra års förbrukning av värmeljus ;-) till återvinningen,
 

Bilagor

  • 018.jpg
    018.jpg
    84.8 KB · Visningar: 392
Åter på landbacken efter 11 dagar med mest svala till kalla å hårda vindar, men åxå nåra varma stilla å livgivande dagar. Har ja blivit en vädergnällare?! sånna som ja alltid ogillat, och själv levt efter det norska ordstävet; "vädret är som det är å blir som det blir", punkt slut!
Mentalt har ja kvar den inställningen men kroppen har börjat protesterar mot kyla å blåst, men ja ger mig inte så lätt!!
Brossan å ja förberedde för istallation av nya gazolelementet, som har ett sparläge som ger grundvärme dygnet runt, så från ren tältklass har ja närmat mig ett steg mot nåt slags husklimat ;-) MEN centralvärmeklimat, nej! det har ja nog av här i stan, rejält svalt på natten är ett måste.
Att vi nu för tiden har samma temperatur dag som natt är en bidragande faktor till sömnstörningar. Sedan uråldern har alla människor på jorden -innan centralvärmen -sovit med lägre temp än dagtid, som präglar vår sömn ända in i vår modern tid.

Den här gången va det tjuren Svarten som hade överlistat min stängsling, å det tog 3 dagar innan ja fick ut honom. De får nog bli till att elstängsla om ja ska få behålla orkideér, mandelblom, vackra gräsarter med flera. På förhösten släpper ja in dom så de får beta av udden, men utestänger dom vår å sommar. På 10 år har floran ökat med mer än det dubbla med det systemet.

En dag på väg från sjömacken kärade ja en landsida som ja aldrig gjort tidigare, å i en fin liten vik upptäckte ja en näpen liten gammal fiskebod, som nog inte varit brukad de senaste 30-40 åren. Överdimensionerat byggd med ett mossbelupet intakt eternittak. Troligen byggt av rester från en riven lada eller större uthus. Med ett fantastiskt läge nära vattnet å ett körsbärsträd intill. Med enkla medel, en storstädning å fixa till ett fönster så skulle det kunna bli en perfekt skrivarbod, inte långt från baslägret. Har kontaktat den troliga markägaren å presenterat min idé å inväntar med spänning på svar!!

Dit skulle vara perfekt att testa att ta sig med enbart rodd å segel. Ska åxå testa å tälta på nån ö i närheten å pröva sovförmågan med ett gammalt thermarest + ett vanligt underst, som ja gjorde förr innan kroppen började knorra, men ä beredd på att ev. behöva köpa en ny komfortablare variant. Men en tjock tempurmadrass kan bli svår att ersätta i ett tält :)

ps en delfin siktad å filmad ända inne vid fastlandet / Vintersboviken / fäjsbock ds

bilder;
-Baslägret

-Presumtiv skrivarbod?

-Nysnickrad trädkryparholk


-På väg med hösten/vinterns glas, plast å plåt. Nödmotor
å obligatorisk sjösäck med en omgång ombytes/nödkläder,

-Svarten i närbild, lite för nära!
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    55 KB · Visningar: 380
  • 005.jpg
    005.jpg
    96 KB · Visningar: 369
  • 049.jpg
    049.jpg
    98.6 KB · Visningar: 385
  • 002.jpg
    002.jpg
    43.4 KB · Visningar: 365
  • Bilder från mobilen ericson elm 003.jpg
    Bilder från mobilen ericson elm 003.jpg
    27.2 KB · Visningar: 371
Kvar i stan med öroninflamation/lomhörd å ischias men hoppas dr. å syrra gör mig fullt hörande idag, sen till sjukgymnast å hoppas ta mig ut på fredag, på lördag har sankt anna hembyggdsförening en guidad tur på espholm som ja gärna vill haka på,

ska göra ett sovtest med mina 2 thermarest tillsammans å hoppas det funkar, för ett nytt tjockt går ju på runt en tusing, det är inte dyrt men mycke pengar,

på grund av majkylan, regn å hård blåst har ja inte velat lacka plywoodkajaken, hon behöver nog 3 strykningar i år,

och som en mjukstart på luffandet tänkte ja ta snurrbåten/Rödluvan nåra dagar till nån av bodarna i de yttre regionerna, den norrut saknar tyvärr eldstad,

mitt test med ajfån misslyckades, som ja anade! de moderna touchskärmarna ä för känsliga för mina lite darriga fingrar, men satsar nu på en nokia 215 som är modern innuti men med knappsats, 384kr olåst inkl.frakt, lätt, liten å låååång batteritid, ett klart + när man är elbefriad,
 

Bilagor

  • 004.jpg
    004.jpg
    53.6 KB · Visningar: 349
Segla utan båt!

Det gjorde Kapten Boyton 1875 iförd sin specialkonstruerade "solid-india-rubber-suit" i ett försök att korsa Engelska kanalen, som han dock fick ge upp efter 15 timmar strax innan han nådde franska kusten, på grund av "trötthet och problem med underkläderna".
Medhavd utrustning; "en flaska cognac, mistlur, liten yxa och paddel".
 

Bilagor

  • 006.jpg
    006.jpg
    55.8 KB · Visningar: 321

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.