Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Tango skrev: Jag förtydligar: Cyklande skall färdas efter varandra PUNKT När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd PUNKT

Om du inte klarar av att köra om cyklister så borde du kanske överväga att ställa bilen hemma istället. Är exempel en traktor en olägenhet för trafiken? Så länge du kan köra om så är det inte förbjudet att köra i bredd, du kan köra om cyklister. Detta handlar nog mest om din inställning och omogna betende.

Det är ju inte så att vägarna fullkomligt översvämmas av cyklister eller kan du inte avvara några extra sekunder? Det är du som åker dit även om det är cyklisten som skadas om det blir en olycka. Vägen är inte bara din bara acceptera och dela med andra.

Jag kör även bil och moped om någon skulle undra.

Det var inte jag som skrev det - jag citerade lagtext.
Jag upplever då jag bilist olägenhet vid omkörning av cyklister i bredd. Det måste vara den omkörandes olägenhet som avses.

Jag har absolut förmåga att ligga kvar bakom och vänta till det är lämpligt att köra om och det kan ta många minuter, ibland till andra bilisters förtret.

Jag hävdar att cyklister som kör i bredd, tar lagen i egna händer, dessutom i tron att de vill hjälpa bilister. Jag som bilist känner mig inte hjälpt - tvärt om. Kanske andra bilister tycker annorlunda.
Men vill cyklister i klunga cykla i bredd föreslår jag att svensk cyksportförbundet eller vad de kan heta börjar lobba för en lagändring så får jag anpassa mig till den nya lagen om det är för samhällets bästa.

När du säger "Så länge du kan köra om så är det inte förbjudet att köra i bredd, du kan köra om cyklister" så tycker jag du tolkar lagtexten fel: Om en omkörande bilist tvingas onödigt långt ut till vänster så tycker jag det är olägenhet och således inte lagligt. Om jag som omkörande bilist går ut mötande körbana så har jag ju mer bredd mellan en enkel-cyklist jämfört med två cyklister i bredd och är det inte just det som cyklister efterfrågar - marginal vid omkörning. Cyklister på enkelled kräver iofs en längre omkörningssträcka men finns in denna sträcka så ligger jag ju kvar bakom, eftersom omkörning endast får ske anligt lagtexten:
"En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om."

Genom cykling i bredd tycker jag därmed att omkörning försvåras då det i sådana fall försvårar betryggande avstånd i sidled.

/Patrik
 
Bristen på empati/hänsyn hos vissa (enbart?) bilister, som florerar på diverse forum samt även irl är verkligen hårresande. Det är omöjligt att inte 'vingla' vare sig man cyklar, kör mc eller går. Om man inte inser det som bilist borde man göra allmänheten en stor tjänst och lämna ifrån sig sitt körkort.

Ja jag raljerade, trodde jag gjorde det på ett sånt uppenbart sätt att det skulle framgå, men inte då, Det jag egentligen reagerade på var påståendet att man inte fick ha en åsikt om man inte cyklat tillräckligt mycket.

Så om jag var otydlig så ber jag om ursäkt, glömde bort att det är svårt ibland med skrivna ordet att få fram nyanser som uppfattas klockrent i det talade ordet.

Sen har tråden spårat ur ser jag, så lämnar den nu. Ha lite ÖMSESIDIG respekt kan väl bli min slutuppmaning.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14883772.ab Här var väl ett gäng cyklister som bet i det sura äpplet när det small? Isaksson friades helt, och jag tror iofs inte att några cyklister dömdes heller men polisen uttalade sig i artikeln.
Dock kan det ju vara otrevligt att förhandla med respektive försäkringsbolag om de inte vill ersätta sjukhusskador.

Personligen kan jag leva med att ligga bakom en klunga några sekunder. Irriterar mig kanske lite när de FORTSÄTTER att ligga 2-3 i bredd trots att jag legat där snällt i nån minut och väntat på omkörningstillfälle.

Det jag däremot är rädd för med klungor är när man möts på landsvägar i skymda kurvor. Jag har själv cyklat mycket och på nått sätt förundras jag över att inte självbevarelsedriften är högre? Att försöka tvinga en bil att stanna genom att ligga två i bredd är ju bara att hoppas på att bilen ändå inte satsar på att komma om. Vad händer om en sms-fibblande typ kommer farande? Även om det inte är cyklistens fel där så är det definitivt cyklisten som kommer ihåg olyckan längst...
 
...Om jag som omkörande bilist går ut mötande körbana så har jag ju mer bredd mellan en enkel-cyklist jämfört med två cyklister i bredd och är det inte just det som cyklister efterfrågar - marginal vid omkörning...

Läs mina inlägg #46 och #56. Jag tvivlar inte på att just du är ett föredöme i trafiken. Men det finns andra bilister som inte är det, som inte lämnar marginal vid omkörning och speciellt inte vid enkelled och möte. Man blir lika chockad och rädd varje gång man råkar ut för dem, jag lovar.

Tack annars för en givande diskussion, jag hoppas att vi alla lärt oss något av den.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14883772.ab Här var väl ett gäng cyklister som bet i det sura äpplet när det small? Isaksson friades helt, och jag tror iofs inte att några cyklister dömdes heller men polisen uttalade sig i artikeln.

Den vägen cyklar jag ofta på och är en av de bästa cykelsträckorna i området. Vägen är dock bitvis riktigt smal och bilar som möts måste ofta sakta ner. Tycker själv att vägen är obehaglig att köra bil på. Med detta sagt, det finns inte mycket utrymme för klungkörning vid möte med bil på nämnd väg.
 
Synd att det behövde bli en olycka av det då om den är känd som smal.
Men det intressanta för diskussionen här var väl polisens inställning till klungkörning. Visserligen är kanske inte kvällstidningar den mest pålitliga källan men det verkade ganska faktabaserat ändå.
Har någonstans i bakhuvudet att jag läst om att "lösningen" på klungkörning, cykla på ett led, inte heller var speciellt uppskattat. För konvojkörning ska, om minnet inte sviker, tillstånd sökas hos Länsstyrelsen. Vågar inte sätta pengar på det dock, är inte bombsäker.

Personligen tycker jag inte att det är ett jätteproblem med cyklister på vägarna, men det kan ju vara värdefullt för alla att veta vad som gäller "egentligen". Det verkar ju vara så att klungorna får finnas till tack vare de flesta bilisternas visade hänsyn, snarare än cyklisternas rätt att träna på allmän väg.
 
Det finns mycket omedvetet i bilisters syn på cyklister

På den tiden jag cyklade långfärd tyckte jag det verkade som om bilister håller ut ungefär lika långt från mig som jag höll ut från vägkanten - det är alltså inte bara genom att köra i bredd som man kan få till ett större avstånd till omkörande bilister. Det tycks som om det finns något i hur vi bedömer storleken på andra fordon på vägen som lurar den omkörande att det omkörda fordonet är större om det är längre från vägrenen.

Jag har också noterat hur klungkörande bilister beter sig - bilister klumpar ju också gärna ihop sig även om de inte startar tillsammans eftersom varje lucka fram till framförvarande bil helst ska täppas till. Den första som kör om håller ofta ut ordentligt, sedan kör de närmare och närmare mig, jag gissar p.g.a. sämre sikt framåt och oro för att möta någon. Det är också ett skäl att hålla ut lite från vägrenen så att man inte (omedvetet) ses som försumbar fara i jämförelse med mötande trafik.

Det finns mycket som vi gör omedvetet, också i trafiken, och vi måste kunna hantera det på ett så trafiksäkert sätt som möjligt.
Det faktum att vi byggt vägar som blir säkrare och säkrare för bilister på bekostnad av andra trafikanters framkomlighet i flera decennier tycker jag inte är ett skäl att sluta cykla, det lär ju knappast leda till någon förbättring. Och dessa stora mängder med cyklistklungor är väl trots allt mest ute på helgerna då de flesta trafikanter också är ute på mindre brådskande ärenden....
 
Fast nu är du ute och cyklar. Cyklisterna utsätter ju sig inte för livsfara utan det är bilister som kör om knä-mot-knä som utsätter cyklisterna för livsfara = jä*ligt illa. Kör du själv om cyklister eller andra fordon så pass nära? I så fall borde du inte ha körkort överhuvudtaget. Om man kör bil så aktar man fotgängare och cyklister! Det där resonmenaget kan jag och troligen många andra inte förstå.

Det var väl just detta jag önskade sätta fingret på. Nämligen vad cyklister tänker med när de vill utsätta sig för livsfara genom att färdas knä-mot-knä med fordon som färdas i mycket högre hastighet än de själva?
 
Nu blir jag lätt upprörd. Så om jag väljer att cykla på en 70-väg istället för en dåligt underhållen sidoväg så har jag dödslängtan? Man blir lite mörkrädd när man läser vad du skriver. Jag kör med reflexer på kläder och cykel, kraftig Philips-lykta och baklampa men tydligen ska man inte kunna känna sig säker på vägarna? Bäst att stanna hemma och lägga på sig en riktig kalaskula istället så bilisterna kan ränna runt utan att behöva sakta ner och hålla ut. Vad hände med att man ska vara snäll med oskyddade trafikanter?

Jag har kört >3000 mil/år med bil Stockholmstrafiken i tre år och nu helt bytt til cykel sedan ett år sedan. Jag tycker att det för det mesta funkar bra men de bilister som kör för nära har jag inte mycket till övers för. Med motorcykel var det bara att frikoppla, vrida på gasen och bjuda på en 950cc trudelutt på en halvmeters håll men som cyklist har man inget att sätta emot.

Kan vi återgå till varför vissa väljer att riskera livet på vägar där risken är stor att man möter något hårt?
Att skälet endast är att det är ens lagliga rätt köper jag inte.
 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14883772.ab Här var väl ett gäng cyklister som bet i det sura äpplet när det small? Isaksson friades helt, och jag tror iofs inte att några cyklister dömdes heller men polisen uttalade sig i artikeln.
Dock kan det ju vara otrevligt att förhandla med respektive försäkringsbolag om de inte vill ersätta sjukhusskador.

Personligen kan jag leva med att ligga bakom en klunga några sekunder. Irriterar mig kanske lite när de FORTSÄTTER att ligga 2-3 i bredd trots att jag legat där snällt i nån minut och väntat på omkörningstillfälle.

Det jag däremot är rädd för med klungor är när man möts på landsvägar i skymda kurvor. Jag har själv cyklat mycket och på nått sätt förundras jag över att inte självbevarelsedriften är högre? Att försöka tvinga en bil att stanna genom att ligga två i bredd är ju bara att hoppas på att bilen ändå inte satsar på att komma om. Vad händer om en sms-fibblande typ kommer farande? Även om det inte är cyklistens fel där så är det definitivt cyklisten som kommer ihåg olyckan längst...

Det hade varit intressant att höra vad polisen officiellt säger om klungcykling och hur man bäst bedriver cykelträning - jag tror jag ska maila och be om ett officiellt svar - som dessutom borde spridas via cykelförbundet till cykelklubbar. Här ovan utalar sig en enskild polis om avståndshållning.

Jag önskar såklart att olyckor ska undvikas och då underlättar gemmensamma och av alla accepterade regler.

LIte kreativa förslag då tonen nu muknat något i tråden:
Kanske som sagt cykelklubbar skulle få lov att lysa av vägar visa tider för träning eller om man har för- och efterbil så tillåts klungkörning - kanske de då kan räknas som procession som inte får brytas:
6 § En trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Förordning (2003:818).:

/Patrik,
 
Fast nu är du ute och cyklar. Cyklisterna utsätter ju sig inte för livsfara utan det är bilister som kör om knä-mot-knä som utsätter cyklisterna för livsfara = jä*ligt illa. Kör du själv om cyklister eller andra fordon så pass nära? I så fall borde du inte ha körkort överhuvudtaget. Om man kör bil så aktar man fotgängare och cyklister! Det där resonmenaget kan jag och troligen många andra inte förstå.

Nu blir jag lätt upprörd. Så om jag väljer att cykla på en 70-väg istället för en dåligt underhållen sidoväg så har jag dödslängtan? Man blir lite mörkrädd när man läser vad du skriver. Jag kör med reflexer på kläder och cykel, kraftig Philips-lykta och baklampa men tydligen ska man inte kunna känna sig säker på vägarna? Bäst att stanna hemma och lägga på sig en riktig kalaskula istället så bilisterna kan ränna runt utan att behöva sakta ner och hålla ut. Vad hände med att man ska vara snäll med oskyddade trafikanter?

Jag har kört >3000 mil/år med bil Stockholmstrafiken i tre år och nu helt bytt til cykel sedan ett år sedan. Jag tycker att det för det mesta funkar bra men de bilister som kör för nära har jag inte mycket till övers för. Med motorcykel var det bara att frikoppla, vrida på gasen och bjuda på en 950cc trudelutt på en halvmeters håll men som cyklist har man inget att sätta emot.

Klart cyklisten utsätter sig för livsfara när den beger sig ut i trafiken då denne från första tramptaget är oskyddad och i underläge vid en eventuell kollision. Jag ställde frågan här då jag inte kunde förstå varför de inte nyttjade cykelbanan bredvid länsvägen.
Därefter började resonemanget om huruvida det var lagligt eller ej att cykla på en väg sen om det var lagligt att köra i bredd. Sex sidor senare ingen som kan ge något svar. Inte ens mitt försök att provocera fram en debatt genom en rubrik i bästa aftonbladsklass lyckades, i alla fall inte åt det håll jag önskade.
Varken reflexer eller lampor kommer hjälpa den cyklist som möter en ouppmärksam förare. Av precis samma skäl räcker det heller inte med att bära varselkläder för personer i väg- eller banmiljö. Jag skulle inte ens kunna tänka mig att gå med ryggen mot trafiken längs vägrenen.
Jag inledde denna diskussion i ett cyklistperspektiv, hur denne tänkte när den begav sig ut i trafik trots säkrare alternativ erbjuds. Alla började däremot att beskylla "den andra parten"/"den stressiga bilisten med tutan å allt" för att bara gå mer OT och OT och OT... Svin går inte att skydda sig mot, mycket annat går att förebygga. Jag undrar fortfarande varför den svagare parten väljer inte den intilliggande GCVÄGEN istället för vägrenen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...