Scam?

Hej, blev precis omdirigerad till ett "comhem" lotteri när jag besökte er sida de 3 senaste gångerna.
Är det på mitt eller ert håll som det spökar?
Blir lite orolig.
nån som har nån info?
 
Jag antar att du har Comhem som leverantör(?) Själv har jag Telia och får upp märkliga tävlingserbjudanden från ”Telia”. Det händer på flera sidor än denna, emellanåt.
 
Tycker jag med. Gör ISPs verkligen sånt? Aldrig varit med om det. Telia har jag haft, men för länge sen när man satt med modem. Inte ComHem.
 
Tycker jag med. Gör ISPs verkligen sånt? Aldrig varit med om det. Telia har jag haft, men för länge sen när man satt med modem. Inte ComHem.

Nej, det är ju inte leverantören som gör det. Den som vill lura dig planterar in ett tillägg i webbläsaren och tar sedan (via ditt ipnummer) reda på vem din ISP är och riggar sedan målsidan så att det ser ut som om "erbjudandet" kommer från ISP:en. Allt i syfte att du ska känna dig trygg i att erbjudandet kommer från någon som du känner till och har en affärsrelation till.

Man kan tycka att ingen borde svälja ett erbjudande från "telia" där man enkelt vinner en iPhone X bara man anger lite personuppgifter (och på steg 14 i processen får skriva in sina kortuppgifter för att bekräfta identiteten...) men man glömmer då att internet är fullt av fyllbultar, barn, svagbegåvade och såna med psykisk ohälsa.
 
Hej, blev precis omdirigerad till ett "comhem" lotteri när jag besökte er sida de 3 senaste gångerna.
Är det på mitt eller ert håll som det spökar?
Blir lite orolig.
nån som har nån info?

Du har med stor sannolikhet fått något oönskat i datorn. Exakt vad det är och hur man blir av med det kan jag inte säga, men ett bra första steg kan vara tex Spybot S&D, eller annat undersökningsprogram.
 
Nej, det är ju inte leverantören som gör det. Den som vill lura dig planterar in ett tillägg i webbläsaren och tar sedan (via ditt ipnummer) reda på vem din ISP är och riggar sedan målsidan så att det ser ut som om "erbjudandet" kommer från ISP:en. Allt i syfte att du ska känna dig trygg i att erbjudandet kommer från någon som du känner till och har en affärsrelation till.

Man kan tycka att ingen borde svälja ett erbjudande från "telia" där man enkelt vinner en iPhone X bara man anger lite personuppgifter (och på steg 14 i processen får skriva in sina kortuppgifter för att bekräfta identiteten...) men man glömmer då att internet är fullt av fyllbultar, barn, svagbegåvade och såna med psykisk ohälsa.

Jag vet. Jag höll ju med föregående talare. Jag borde kanske ha gjort ett nytt stycke så det framgått tydligare att jag menade att tanken att internetleverantören låg bakom inte är trolig.
 
Tack för alla svar.
Givetvis så skulle aldrig leverantören göra detta men har aldrig stött på något som liknade just det här innan.
Har sökt igenom datorn med 2 olika anti-virus och -malwareprogram utan att hitta något.
Förutom dom 3 tillfällena här om kvällen så har det inte hänt igen.
Skumt...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...