Barn och friluftsliv Allt om barn

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-01-27, 15:37
ErikMägi ErikMägi är inte uppkopplad

Vandra på Island med små barn?

Vi är två familjer med som tänkte vandra på Island med tre barn: 1 år, 5 år och 6 år. Alla friluftsvana. Vi kommer att vara där i början av juli och har en dryg vecka för vandring.

Har nån tips på var? Vi vill kunna tälta och antingen ta dagsturer eller gå lagom långa sträckor (upp till en mil).

De tips vi hittar på nätet för längre vandringsled är Landmannalaugur och Laugavegurinn. Har ni andra?
Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 20:05
FruNalleman FruNalleman är inte uppkopplad

Vad spännande! =)

Jag har inga tips tyvärr, har bara bilat och stannat till vid olika utflyktsmål för kortare promenadturer (och då utan små barn).
Svara med citat
Gammal 2017-01-27, 20:59
ripjägarn ripjägarn är inte uppkopplad

Det finns så otroligt mycket att se så jag rekommenderar bil med stopp för kortare och längre vandringsturer. På sätt och vis upplevs det som om man körde bil i svenka fjällen.
Utanför Reykjavik kan man alltid hitta platser att sätta upp ett tält för övernattning. Man kan köra bil ett varv på ringvägen (ca 100 mil) runt ön på en vecka men två veckor tycker jag är mera lagom takt. Jag och min familj har gjort detta två gånger med egen bil. Bilen tar man med bilfärjan
http://www.smyrilline.se.
Enbart färjeturen blir garanterat en upplevelse, på vägen till Island får man se Färöarna och kan gå i land en stund i Torshavn.
Resmålen beror naturligtvis på vad man är intresserad av men jag räknar upp: Tingvalla och Geysir , Gullfoss, Stöng, Landmannalaugur, Skaftatafell, Dettifoss, Ausbyrgi, Myvatn, Godafoss
Det finns en bra guide: Islenska Vegahandbokin. Den finns på isländska och på engelska och tyska. celandroadguide.com .
Glöm inte att ta med regnkläder: det regnar ofta men som regel lyser solen ändå samma dag. På norra och östra island är det generellt mera sol och mindre regn. Trevlig tur!
Svara med citat
Gammal 2017-01-28, 06:16
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Med bara en vecka att leka med tycker jag ni först ska åka till Tingvalla och spendera ett par dagar där. Det är stort och mäktigt. Gå upp på klippan de talade ifrån på tingen och prova. Det säga att rösten bär över hela slätten. Vi tordes inte, kändes som nån slags helgerån. Ta sedan bussen runt södra kusten så ni får se det landskapet (svart lavaöken). Stanna till vid Vattnajökul och klappa den och se den kalva i Atlanten och fortsätt sedan upp till Myvatn och tälta där nån natt. Där finns ett otroligt område med källor som sprutar både kokande vatten och kokande lera. Det är där Katlas land i Bröderna Lejonhjärta är inspelat. Hverir tror jag det heter. Där finns också en varm källa i en grotta som är stor nog att simma i. Den var för varm för mig dock.

Ni får se fyra väldigt olika landskap, från förödande vackert till ganska skrämmande. Om det går att få ihop med bussarna på en vecka vet jag tyvärr inte. Hyr ni bil bör det gå fint.
Svara med citat
Gammal 2017-01-28, 07:25
undvall undvall är inte uppkopplad

Hornstrandir....

Hejsan,

Var på Island för ett par år sedan och då gjorde vi en 5-dagars vandring uppe i Hornstrandir i nordvästra hörnet av Island. Man tar bussen upp till Isafjördir och båt därifrån. Fördelen med just Hornstrandir är att man i princip kan tälta lite var man vill, även om man helst bör tälta på de ordninggjorda platserna.

Vad det gäller Island i övrigt så är det i "princip" tältförbud förutom på ordninggjorda platser. Skälet är att naturen är mycket känslig. Så vandrar man t.ex Laugavegur kan det bli ganska långa dagsetapper...

En annan plats vi verkligen gillade var Lón i sydöstra hörnet. Man typ svänger norrut strax efter man passerat hela Vatnajökull (om man kör från Rejkavik). Fanns en trevlig vildmarkscamping som vi gjorde jättretrevliga dagsturer från.

/ Stefan
Svara med citat
Gammal 2017-01-28, 14:32
LottaH LottaH är inte uppkopplad

Jag skulle rekommendera dagsturer, det finns så mycket att se som inte kräver flerdagarsturer - glaciärer, lavafält, bubblande lera, vattenfall, gamla torvhus... Det finns gott om bra och billiga campingplatser på Island, så är man i befolkade trakter är det inte svårt att hitta ett bra ställe att bo i tält på - t.ex. vid nationalparkerna.
Det kan vara bra att veta att bilhyra är dyrt på Island - lavasand i motorn eller på lacken kan bli dyrt - och det är krav på fyrhjulsdrift på småvägar i inlandet. Men man har större möjlighet att stanna där man vill med egen bil - och se mer...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:14.