Utsidan och netiketten

På förekommen anledning:
Är det fritt fram att i en forumdebatt länka till en meddebattörs och/eller hens företags hemsidor?

Detta har nyligen gjorts två gånger, i samma tråd och av samma person. Länkningarna tillförde ingenting till den pågående debatten. Bägge kopplades till illasinnade insinuationer om resp. persons/företags vandel. Jag anmälde bägge gångerna till admin; i ena fallet togs länken bort, men inte i det andra, fast jag har svårt att se någon skillnad på omständigheterna.

Att tilltaget inte ställt till med någon skada, eller att den drabbades identitet ändå är lätt att surfa sig fram till, spelar ingen roll i sammanhanget - utfallet kan ju bli annorlunda en annan gång, så jag är ute efter principen.

Berätta gärna hur ni på Utsidans redaktion ser på detta, så man vet vad man kan vänta sig i framtiden.
 

talthoff

Forumvärd
Det är inte tillåtet enligt våra regler.


För den som vill läsa mer får en länk här http://www.utsidan.se/cldoc/rules.htm

Så vi måste bara missat att det var två olika inlägg. Eller så var det skillnad inläggen.
Rapportera det som vi inte tagit bort igen så kollar vi igen.


-Thomas
 
En eftertanke: innan jag startat denn tråd lusläste jag faktiskt Utsidans regler för att kolla vad som gällde, men blev inte så mycket klokare.
Kanske borde förbudet att omotiverat/illasinnat identifiera/länka till personuppgifter formuleras mer explicit i Reglerna.
 

clindh

Forumvärd
Som Thomas säger så beror det ju lite på - i den första debatten där jag raderade en länk så var det ett bolag som inte alls hade med saken att göra, som "luskades fram" och drogs in i diskussionen för det nämndes i bifarten.

I det du rapporterade nyss var det en som nämnde sitt eventföretags verksamhet på annans mark - relevant för diskussionen - och vars länk dessutom finns direkt på personens profilsida så inga hemligheter. Svaret ifrågasätter att företaget tjänar pengar på nyttjande av annans mark, vilket väl är helt OK då tråden handlar om just sådant och det var ägaren som faktiskt initierade diskussionen om bolaget. Inlägget har ej heller rapporterats av den "närmast drabbade", dvs den som driver företaget.

Så i det senare fallet tycker jag länken är mer relevant, vad tycker ni andra?
 
Satt jag i din stol, Christer, så skulle jag dra gränsen vid information som användaren inte själv lämnat på utsidan.se.

Anger jag en ort, ett företag eller annan information i min egen profil på utsidan eller i ett inlägg kan jag rimligtvis inte bli sur om denna information refereras i ett annat inlägg på samma site. Att med lite detektivarbete söka på mitt namn på google, eniro, allabolag etc och använda andra källors information om mig (eller kanske en namne?) är över linjen.
 
Kriteriet för mig var väl snarare att ingen av länkarna på minsta sätt bidrog till den förda debatten. Den är ju precis lika begriplig, om man låter bli att klicka på länken.

Att jag gärna skulle se lite hårdare gränsdragning här, beror just på att det i varje enskilt fall kan vara svårt att bedöma graden av oönskat utlämnande av personuppgifter, annan "skada" - eller faktiskt tvärtom gratisreklam! - som länkningen kan ge upphov till.

Kan dock hålla med GustavOh om att gränsen kan rimligtvis gå vi de uppgifter som vederbörande själv lämnat ut i sin profil (kom faktiskt inte på att kolla det i detta fall).
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...