Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning

Hej!

Vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn på 11,8 och 4 år. Vi har precis sålt vår husvagn pga fuktproblem, och nu köpt ett tält.
Jag är van att vara på campingar men helt ny på tält.

Jag undrar om många har porta potti i tältet? Jag är alltid uppe och kissar på natten och ska man då gå på servicehus blir man ju klarvaken. Vi har 2 sovavdelningar och ett rum i mitten, tänkte ha en där, borde väl funka?

Vad för liggunderlag är bäst för vuxna?

Fästingar brukar inte kunna krypa in i tältet va? Mygg, är väl mer i norr? Hade aldrig problem med det i husvagnen iaf.

Mat, bör man ha kylväska? Eller klarar man sig ändå? Tänker på smör, ost, fil osv. Vad brukar ni ha med er?

Tips och saker värt att veta för en barnfamilj som ska prova tältlivet?? 🙂
 
Gud vilken smart potta med lock. Bara den inte välter, haha.
Nån som testat den?

Tips på billig och bra kylväska?

Tips på prisvärd bra sovsäck för sommarbruk?
 
Har man stålar skall man tjöpa en kompressorbox , dom där är peltier och drar jävla massa ström o ger dålig kyla.

En kompressorbox kan typ drivas av en solpanel på 25-50w och ett 70ah batteri en hel sommar i sträck med lite tur med solen.

Googla Waeco ,Xxargs här har klottrat massa om detta
 
Vi har ett litet bärbart kylskåp när vi campar. Vi hittade det på biltema tror jag för några år sedan. Håller kyla hyfsat bra och klarar både billaddning och vanligt eluttag. Bor man på campingplats kan man ta en plats med el, fast man brukar få fråga särskilt om det om man kommer med tält, annars blir man placerad på tältängen.

Mygg och andra kryp kommer inte in i innertältet, så när ni har stängt (och slagit ihjäl de mygg som flög in innan ni stängde) sover ni tryggt.

Bästa liggunderlaget är en smaksak. Vi kör på tjocka luftmadrasser från biltema om vi har bilen med. Biltemas är de mest pålitliga enligt vår erfarenhet. Annars finns det ju självuppblåsbara liggunderlag som man slipper pumpa.
 
Det som avgör frågan om kylbox eller ej är om ni tänker tälta på elplats eller utan el. De utan el är oftast finare, enligt min erfarenhet.

Med elstolpe: inte så viktigt vilken box man har, bara att koppla in och känna sig nöjd. Kanske undvika de allra billigaste.

Utan elstolpe: köp en bra kylväska. Ofta glöms det bort att även de skiljer sig åt. Igloo är bra kylväskor. Kylan håller utan vidare i ett dygn och sen får man byta klampar. Bra att ha med dubbel uppsättning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...