Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och om korvbiten är en fågelunge eller kaninunge?
Preppade med spik de också då eller?

Och om en hundägare anklagar mig för skadegörelse (eftersom en hund räknas som egendom) så ligger bevisbördan på åklagaren. Så hundägaren för försöka förklara hur denne hade hunden under uppsikt utan att se hunden.

Nej. Att ett brott/en överträdelse mot en bestämmelse eventuellt har begåtts ger dig inte rätt att begå ett annat brott. Om du skadar eller misshandlar en hund för att den snott din korv eller tittat in i ditt tält kommer du knappast att komma undan med "nödvärn". Om den däremot flugit dig på strupen kan det kanske gå bättre.
 
Och om korvbiten är en fågelunge eller kaninunge?
Jag förstår att du inte har umgåtts speciellt mycket med hundar..
Men om en fågelunge eller kaninunge ligger längst med vägkanten i skogen så JA den löper en viss risk att bli tagen av en kopplad hund.
Jag har med egna ögon sett en kopplad hund ta en kaninunge på min parkeringsplats. Gjorde ägaren fel? Det finns ju faktiskt olyckshändelser och de drabbar hundar, hundägare, kaninungar och kungen själv.
Det strikta hundägaransvaret är inte tänkt som en moralisk regel utan att om det är DIN kaninunge som ligger där längst med vägen så har du rätt till ekonomisk kompensation från hundägaren eftersom hundägaren är ansvarig för all ekonomisk skada hunden orsakar (även på inbrottstjyvar etc).
Om man tycker att det är ett stort problem att kopplade hundar kan ta en fågelunge längst vägkanten så är det nog enklast rent filosofiskt om man är motståndare till att folk ska få ha hund öht.
Annars blir det ju löjligt..

Men om hundägaren inte är inom synhåll? För det är som sagt var den siutationen jag talar om. Jag ser en hund som kommer springande mot mig (eller som rentav kommer inspringande i mitt tält), ägaren syns ingenstans.
Hundägarens närvaro spelar ingen roll. Om det pågår ett allvarligt hot mot person eller egendom får du värja dig utan straffpåföljd, sk nödvärn.
Tycker du att åsynen av en lös hund utan ägaren i närheten är ett "allvarligt hot" ska du nog kolla lite hur andra använder begreppet, och om du fortfarande insisterar ska du nog söka behandling för din fobi.
Om hunden attackerar spelar det ingen roll om ägaren står där eller inte, du har givetvis juridisk rätt att värja dig. Du får dock inte använda mer våld än vad situationen kräver.
Det är helt okej att TYCKA att man ska få skada andras djur om man ser dem utan ägare, men det är så frustrerande när folk ska ta till felaktig juridik för att försvara sin moral. Det går liksom inte att diskutera med någon som tar till helt galna argument för sin sak. Och just den här lös-hund-diskusionen har jag haft hundra gånger om. Sällan med hundrädda men ofta med besserwissrar födda på 40-talet som tror att de har gjort rätt för sig hela livet.
Hundrädda människor brukar som sagt hälsa glatt som tack för att jag respekterar dem och håller avstånd.

Och om en hundägare anklagar mig för skadegörelse (eftersom en hund räknas som egendom) så ligger bevisbördan på åklagaren. Så hundägaren för försöka förklara hur denne hade hunden under uppsikt utan att se hunden.
Här har du ju rätt iof, alltså att åklagaren måste bevisa att du skadat hunden om du ska fällas för skadegörelse. Hundägaren behöver dock inte förklara om denne hade uppsikt eller inte, eftersom bristande uppsikt inte ger dig rätt att skada hunden.



Rikta din misskund mot de hundägare som ger skötsamma hundägare dåligt rykte.
Alltså jag stora problem med folk som anser sig ha rätt att använda våld mot andra, djurplågare, till och med större problem med folk som blandar ihop juridik och moral eller hänvisar till lagar som de inte begriper istället för att bara säga vad de tycker. Och folk som generaliserar och bildar sig åsikter som gäller "alla hundägare", "alla invandrare", "alla män" osv baserat på några få (eller många) individers beteende.
Slarviga hundägare, stökiga ungar, fartsyndare, småtjyvar, folk som slänger fimpar på gatan... de har jag ingen misskund mot (härligt ord, länge sen jag använde det!). Allt behöver inte vara perfekt i min värld.

Fattar inte vart du vill komma..

.. och Nermander.. jag går ju väldigt hårt mot dig nu. Jag har haft hund i 20 år och just det här resonemanget har jag hört många gånger förr och blivit enormt frustrerad. Jag följer det här forumet mycket mer än vad jag skriver i det och uppskattar verkligen er som brukar skriva här och dela med er av era kunskaper. Så jag vill be om ursäkt för ev. personangrepp, det är verkligen inte menat som det även om det står dig fritt att bli förbannad om du vill såklart. Väljer trots allt att skicka detta utan att läsa det igen. Hej svejs.

P.S. Råkar väldigt sällan ut för lösa hundar utan kontroll men unde rmina år med hundar har jag sparkat min beskärda del av hundar som kommer fram till mina hundar. Har aldrig behövt sparka så hårt att en hund skadar sig för att få fram mitt budskap. Men det är inte tanken på att sparka en hund som gör mig förbannad.
 
Du måste väl alltid ha full kontroll på en hund oavsett vilken tid på året det är och oavsett om det är i ett naturreservat eller vanlig skog. Ser du en icke jakthund som ränner runt utan ägaren i direkt synhåll bryter ägaren mot lagen. Mellan mars och augusti så bryter de flesta hundägare med lösspringande hundar mot lagen oavsett om de är närvarande eller inte då de till 99% saknar tillräcklig kontroll över sina hundar för att ha dem okopplade.
 
Hej!

Ursäkta mig om jag råkar trampa på några ömma tår nu, men det känns som att den här tråden inte handlar så mycket om fjällvandring. Kan diskussionen fortsätta i annat mer passande forum?

Mvh Filip
 
<klipp>

Koppeltvång finns bara på specifika platser som bestäms av kommunen. I min kommun enbart i vissa naturreservat och badplatser samt alla lekplatser. Kommunens regler kallas förordningar och är inte lagar.

-- Det som en kommun väljer skriva in i kommunla ordningsstadgan ska följas och överträdelse kan ge böter och strikt juridiskt är det polisen som kan/ska beivra brott mot kommunla ordningsstadgan. Detta har en kommunjurist berättat för mig då jag kollade upp vad som gäller för de som promenerar i anlagda skidspår. Detta är förbjudet enligt kommunala ordningsstadgan i min kommun och jag hoppas att det räcker med att berätta om detta för att de som envisas med att gå sönder skidspåren ska gå bredvid istället.
Så det är inte lag men påföljderna är tämligen lika lagbrott.

"Koppeltvång" enl lag, på sommaren innebär att hunden måste hållas under strikt uppsyn.

-- Kan du ge en källa på detta?

Sen angående exemplet med tomt chokladpapper - skulle inte de få en annan effekt hos hundägaren - för hundar tål väl inte kakao så jag tror hundägare skulle bli rädd öfr sin hunds välmående om de anklagats för att ha stulit just choklad.

Patrik
 
Hej!

Ursäkta mig om jag råkar trampa på några ömma tår nu, men det känns som att den här tråden inte handlar så mycket om fjällvandring. Kan diskussionen fortsätta i annat mer passande forum?

Mvh Filip

Enig till 100%. Låg nivå nu, påminner mer om Flashback. Rekommenderar att tråden flyttas dit istället så kan vi fortsätta diskutera friluftsliv här utan en massa trams.
 
Handlar i allra högsta grad om friluftsliv. Tittar man på bilder från turer så inser man att det är rätt vanligt att folk har hund med sig ut. Att folk sprider en massa felaktigheter bör väl inte få stå oemotsagt?

De här diskussionerna slutar på det här viset för folk inte har förstått lagar och förordningar och därför hittar på mer och mer skruvade exempel för att motivera sina åsikter.
 
Sen angående exemplet med tomt chokladpapper - skulle inte de få en annan effekt hos hundägaren - för hundar tål väl inte kakao så jag tror hundägare skulle bli rädd öfr sin hunds välmående om de anklagats för att ha stulit just choklad.

Precis det som var min poäng. Om hundägaren skiter i att hunden trampar omkring i min lunch kanske denne får sig en tankeställare om det visar sig att hunden mumsat i sig en chokladkaka när den var utom synhåll.

"Koppeltvånget" är alltså lika mycket till för att skydda hunden som för att skydda andra. Men det är det i princip inga hundägare som verkar inse.
 
Ungefär lika mycket som du diskvalificeras av att inte ha hund. Argumentum ad hominem.

Just att inte ha hund gör väl att man har lättare att diskutera hundar objektivt?

Jag är inte på nåt sätt en hundhatare. Däremot var det flera händelser för et par år sen där hundar, precis som jag beskrivit, kom lösspringande utan synlig ägare och härjade runt bland våra scouters matlagning.

Då bestämde jag mig för att försöka läsa på vad lagarna säger för att se om det verkligen är fritt för hundägare att låta sina hundar springa omkring och störa andra på det viset. Och konstaterade som sagt var att hundägare har en väldigt massa skyldigheter men i princip inga rättigheter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
davidwembrand Någon som har lust att följa med till Sylertraversen Fjällvandring 3
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
pergit Har någon upplevt en tältnatt storm? Fjällvandring 7
pegu Är det någon som har ett bra förslag. Fjällvandring 3
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...