Fotoutrustning vid vandring - Tips!

När det gäller fukt, oavsett om kameran är vädertätat, så rekommenderar jag silical påsar. Fråga vänner och bekanta om de har fråga gamla väskor och andra köpta prylar. Dessa finns att köpa i handeln med.
De väger väldigt lite och gör jobbet.

Fukt i tält löses med ventilation. Svårare vid regnigt väder men försök inte stoppa av utrustning i påsar hur som haver för ni kommer inte märka av ifall det blivit fukt in i utrustning, Ska de i påsar ska det antingen vara dedikerade fotopåsar/väskor eller så ska det vara luftigt (tex en större drysack runt om).

Lycka till
 
Utan att gå in i en allt för teknisk diskussion så tycker jag att Mummis har helt fel när hen klankar ner på andra kamerasystem än m43. Det finns gott om spegellösa vädertätade alternativ bland andra tillverkare, och jag har aldrig upplevt batteritiden som ett problem på min Fuji. Vad gäller storleken och vikt så är det heller inte någon tydlig skillnad mellan m43 och apsc, jag undersökte detta grundligt innan jag köpte mitt system (utifrån mina krav på kameran). Steget upp till ff ökar dock vikten, i synnerhet när man tittar på zoomar och teleobjektiv. Om jag ska vara helt opartisk så gör dock alla tillverkare bra kameror idag, bildkvalitet är strålande oavsett vilken tillverkare man väljer. Dock skiljer det sig i objektivutbud mellan olika tillverkare.
Men det var inte kamerautrustning som TS frågade om.....

Jag har ingen särskild förvaring av kameran nattetid, den får ligga i sin vattentäta väska (öppen) på ett luftigt ställe. Stängda påsar är av ondo, det blir kondens!! Samma sak med tältet, skapa maximal ventilation för att undvika kondens. En trevlig bieffekt är att sovsäcken behålls torr då.
Min kamera är inte vädertätad, men den har aldrig börjat strula pga vädret som sådant, trotts att den har använts i regn. Autofokusen på min kamera la dock av pga kondens, men den hoppade igång igen efter att ha fått torka lite. Jag har heller inte intresserat mig särskilt för vädertätade kameror, jag tycker inte att det är värt det i relation till pris- och viktökningen. Bättre att ha en kamera som man inte är rädd om och som man vågar ta fram och plåta med när som helst.

Stativet är givetvis ditt val, men jag skulle tänkt efter en extra gång angående vikten på ditt stativ. Men jag kanske är en större gramjägare än vad du är, allt handlar om prioriteringar :)

Jag tycker själv att en vattentät kameraväska är den bästa lösningen på problemet, känner man till utrustningens brister så fungerar allting mycket bra. Ska man köpa färdiga väskor så kostar det dock multum, så att göra sin egen är nog att föredra. Det känns även tryggt att den är vattentät 360 grader, vissa år så har man riktigt dålig tur med vädret och då är det skönt att slippa oroa sig för läckage in till kameran.
 
Jag har ingen särskild förvaring av kameran nattetid, den får ligga i sin vattentäta väska (öppen) på ett luftigt ställe. Stängda påsar är av ondo, det blir kondens!! Samma sak med tältet, skapa maximal ventilation för att undvika kondens. En trevlig bieffekt är att sovsäcken behålls torr då.
Min kamera är inte vädertätad, men den har aldrig börjat strula pga vädret som sådant, trotts att den har använts i regn. Autofokusen på min kamera la dock av pga kondens, men den hoppade igång igen efter att ha fått torka lite. Jag har heller inte intresserat mig särskilt för vädertätade kameror, jag tycker inte att det är värt det i relation till pris- och viktökningen. Bättre att ha en kamera som man inte är rädd om och som man vågar ta fram och plåta med när som helst.

Stativet är givetvis ditt val, men jag skulle tänkt efter en extra gång angående vikten på ditt stativ. Men jag kanske är en större gramjägare än vad du är, allt handlar om prioriteringar :)

Jag tycker själv att en vattentät kameraväska är den bästa lösningen på problemet, känner man till utrustningens brister så fungerar allting mycket bra. Ska man köpa färdiga väskor så kostar det dock multum, så att göra sin egen är nog att föredra. Det känns även tryggt att den är vattentät 360 grader, vissa år så har man riktigt dålig tur med vädret och då är det skönt att slippa oroa sig för läckage in till kameran.

Härligt att det funkar bra med öppen förvaring nattetid med god ventilation. Ska tänka på att inte stänga påsar om de inte måste stängas av nån anledning.

Ska prova vikten på utrustningen då jag hår Jämtlandstriangeln, du kanske gar rätt i att jag bör tänka om gällande stativet, men än så länge är jag inte beredd att rata det 🙂

Jag gillar hur din egengjorda väska ser ut, men jag var väl ingen stjärna i syslöjden och äger ingen symaskin. Så det blir till att prova med nål, tråd och fingerborg 😉 Alternativt leja bort sysysslan.

Bra svar, tack!
 
Sömnaden var inget stort problem, det gäller bara att vara noggrann för att få en bra passform. Jag sydde allt för hand.
Det klurigaste var att skära till stoppningen till lagom storlek. Jag ville helst inte skära av liggunderlaget helt, utan bara "rispa" det så att det gick att vika, och då krävdes det en ganska frenetisk hjärnverksamhet för att fundera över ytter- och innerdiameter etc. Efter ett misslyckande så blev jag tillräckligt nöjd för att inte finna motivation till en tredje upplaga...
 
Jag beslutade tidigt att inte skaffa en digital systemkamera som var större eller tyngre än de analoga 35mm systemkameror jag använt på resor och vandringar under alla år. Det innebar att jag under ett antal år använt mer avancerade kompaktkameror som kunnat spara i raw format på vandringar, något jag fortfarande gör när jag vill spara vikt.

När de spegelösa systemkamerorna gjorde sitt intåg på marknaden ändrades förutsättningarna, och jag kunde skaffa en digital systemkamera där både kamerahus och tillhörande objektiv inte var större eller tyngre än de analoga motsvarigheter jag tidigare använt varför jag slog till på en Olympus OM-D E-M5 MkII (vikt 471g) som är vädertätad. Jag valde m43 var att flera tillverkare delade standarden vilket innebär ett mycket stort utbud av fina objektiv, men även att jag trivs med det lite mer kvadratiska sensorformatet på 4:3 till skillnad från den gamla 3:2 formatet (APSC) som ärvts från den gamla 35mm småbildsformatet (självklart kan man även ställa 2:3, 16:9 etc i kameran genom att använda en mindre del av sensorn). Tillsammans med en Panasonic 12-60 zoom (vikt 254g, vädertätad) och en Olympus 17/1,8 (vikt 146g) (för dåliga ljusförhållanden) har jag en basutrustning på vandringen under 1kg inkl 4 extra batterier. Lägger jag till ett 40-150 telezoom och 60/2,8 macro är jag fortfarande under totalvikten 1,5kg på hela fotoutrustningen. (Cropfaktorn är 2 på m43 för den som vill räkna om objektivens brännvidd till motsvarande 35mm småbildsformat, så min 12-60 lins motsvarar alltså 24-120mm vilket ger ett mycket användbart zoomomfång på vandring). Här är en liten blog från en som ofrivilligt testat vädertätningen på denna kamera:
http://theonlinephotographer.typepa...gear-i-can-tell-you-that-its-hard-to-exa.html

Att jag valde ett kamerahus från Olympus berodde på att de har sin bildstabilisering i kamerahuset, till skillnad från Panasonic som är beroende av bildstabilisering i optiken med något litet undantag. Det gör att hela sortimentet av m4/3 objektiv kan användas på ett kamerahus från Olympus med bibehållen bildstabilisering. Den 5-axliga bildstabiliseringen upplever jag dessutom så effektiv att jag aldrig bär med mig något stativ på en längre vandring.

Givetvis finns det andra spegellösa systemkameror med hög kvalitet, ex Fuji, Sony E mfl i APSC format att välja på. Mitt val föll på m43.

Kameran med monterad optik passar bra i en LowePro Adventura TLZ 20 II väska som extra skydd.
 
När jag går i regn försöker jag undvika att det regnar för mkt på kameran och försöker svabba av med en tröja eller så om det samlas för mkt vatten på kamerahuset/objektivet. Jag kan inte tala för andra kameror men mina grejer har jag flera ggr haft vatten som ligger som droppar över hela kamerahuset. Vet inte hur nära det har varit att gå sönder, men hittills inga problem.

Jag bär oftast med en Lowepro Toploaderväska som jag tar tar på mig enligt: på med ryggsäck, sedan luta fram huvudet och häng väskan på nacken, sedan trä armarna igenom "ögglan" som skapas av kameraväskans bärsele. Om jag inte hade min huvudväska på mig så hade kameraväskan åkt i backen, men nu vilar istället kameraväskan på axelbanden till min större väska. Kameraväskan kan justeras men ligger över magen och det är faktiskt ganska bekvämt och väldigt easy access givet "toploader". Jag stänger ofta inte ens locket så jag bara kan lyfta kameran 2 dm och ta en bild. Om det regnar som tusan lägger jag ofta ner kameran och drar över ibyggda regnskydet i kameraväskan (men jag tar ändå ut kameran för att fota - regn ger ofta bra fotomöjligheter).

För mig är bildkvalitet viktigt. Inte för att jag måååste ha det, utan för att jag bara gillar att veta att min utrustning, inom för mig rimliga gränser, är så bra den kan vara. Resten är upp till mig som fotograf och det är det jag vill fokusera på.

Jag bär på d800e (1000gram)och beroende på vad jag fotar har jag med 18-35mm (381g), 50mm (185g), 100mm macro (~513g), 70-300mm (~779g). Motsvarande brännvidd på m43 med bra glas (t.ex. "PRO"-glas till Olympus) väger lika mkt. Kan tom bli lättare om du räknar med extrabatterier du behöver för m43. Om man begränsar sig till ett eller två objektiv med fast brännvidd så är m43 lättare, men det är faktiskt ganska liten skillnad (några 100g) och man begränsar sig mkt i sin fotografering.

En annan stor anledning till att jag valde FF är att marknaden för begagnat är så stor. Min setup ovan har jag betalat ganska exakt 20ksek för.

Stativ har jag med ibland. Då har jag Sirui T-024x. Väger knappt 1kg. Bilstabilisering är fantastiskt men ger ändå bara en begränsad effekt. Jag fotar ofta antingen i mörker (1+ sekunds exponering), eller under ljusförhållanden där jag med ISO kan hantera en god exponering (med mitt kamerahus kan jag pressa ISO lite mer än m43). Det händer att jag saknar bildstabiliseringen, men det är sällan jag inte kan ta bilder pga det.
 
När jag går i regn försöker jag undvika att det regnar för mkt på kameran och försöker svabba av med en tröja eller så om det samlas för mkt vatten på kamerahuset/objektivet. Jag kan inte tala för andra kameror men mina grejer har jag flera ggr haft vatten som ligger som droppar över hela kamerahuset. Vet inte hur nära det har varit att gå sönder, men hittills inga problem.

Jag bär oftast med en Lowepro Toploaderväska som jag tar tar på mig enligt: på med ryggsäck, sedan luta fram huvudet och häng väskan på nacken, sedan trä armarna igenom "ögglan" som skapas av kameraväskans bärsele. Om jag inte hade min huvudväska på mig så hade kameraväskan åkt i backen, men nu vilar istället kameraväskan på axelbanden till min större väska. Kameraväskan kan justeras men ligger över magen och det är faktiskt ganska bekvämt och väldigt easy access givet "toploader". Jag stänger ofta inte ens locket så jag bara kan lyfta kameran 2 dm och ta en bild. Om det regnar som tusan lägger jag ofta ner kameran och drar över ibyggda regnskydet i kameraväskan (men jag tar ändå ut kameran för att fota - regn ger ofta bra fotomöjligheter).

För mig är bildkvalitet viktigt. Inte för att jag måååste ha det, utan för att jag bara gillar att veta att min utrustning, inom för mig rimliga gränser, är så bra den kan vara. Resten är upp till mig som fotograf och det är det jag vill fokusera på.

Jag bär på d800e (1000gram)och beroende på vad jag fotar har jag med 18-35mm (381g), 50mm (185g), 100mm macro (~513g), 70-300mm (~779g). Motsvarande brännvidd på m43 med bra glas (t.ex. "PRO"-glas till Olympus) väger lika mkt. Kan tom bli lättare om du räknar med extrabatterier du behöver för m43. Om man begränsar sig till ett eller två objektiv med fast brännvidd så är m43 lättare, men det är faktiskt ganska liten skillnad (några 100g) och man begränsar sig mkt i sin fotografering.

En annan stor anledning till att jag valde FF är att marknaden för begagnat är så stor. Min setup ovan har jag betalat ganska exakt 20ksek för.

Stativ har jag med ibland. Då har jag Sirui T-024x. Väger knappt 1kg. Bilstabilisering är fantastiskt men ger ändå bara en begränsad effekt. Jag fotar ofta antingen i mörker (1+ sekunds exponering), eller under ljusförhållanden där jag med ISO kan hantera en god exponering (med mitt kamerahus kan jag pressa ISO lite mer än m43). Det händer att jag saknar bildstabiliseringen, men det är sällan jag inte kan ta bilder pga det.

Bra inlägg! Känner samma gällande bildkvalité kontra vikt.
Mitt hus (Sony a77 II, APS-C) väger 647gr och objektivet jag tänkt ha med mig, är en kompromiss på 18-135 med f3,5-5,6 och väger 398gr. Alltså precis över 1kg totalt. Känns som jag inte gärna tummar på den utrustningen.

Stativ är givet för mig också, men eventuellt att jag måste ner i stativvikt, då mitt väger kring 1,5kg. Men jag gillar det i övrigt, och vet inte om kostnaden för att komma ner ett halvkilo är motiverad.
Får väl äta soppa till lunch två dagar istället för frystorkat för att kompensera ;)

Utöver detta beställde jag faktiskt en LowePro Toploader AW för 2 timmar sen, och har precis tanken du beskriver :)
 
Bra inlägg! Känner samma gällande bildkvalité kontra vikt.
Mitt hus (Sony a77 II, APS-C) väger 647gr och objektivet jag tänkt ha med mig, är en kompromiss på 18-135 med f3,5-5,6 och väger 398gr. Alltså precis över 1kg totalt. Känns som jag inte gärna tummar på den utrustningen.

Stativ är givet för mig också, men eventuellt att jag måste ner i stativvikt, då mitt väger kring 1,5kg. Men jag gillar det i övrigt, och vet inte om kostnaden för att komma ner ett halvkilo är motiverad.
Får väl äta soppa till lunch två dagar istället för frystorkat för att kompensera ;)

Utöver detta beställde jag faktiskt en LowePro Toploader AW för 2 timmar sen, och har precis tanken du beskriver :)
OK, då har du både lättare kamerahus (apsc) och ett ganska lätt zoomobjektiv. Glaset är ju annars det som brukar väga mest, men ju mer man är villig att kompromissa desto lättare blir vikten.

Ett tips/halvgalen idé kring stativ. Jag har inte testat det "på riktigt" så därför skrev jag inte om det, men jag har köpt 3d-printat stativ som bara är en liten plastbit som man sätter 3 vandringsstavar i som "ben". Sedan en enkel skruv för skruva fast ballhead/kamera. Väger 50g och om man ändå har vandringsstavar... Såklart inte lika stabilt och så, men kan nog funka bra om det inte blåser storm. Går även att använda med två stavar + en tråd om man tänker till lite. En ordentlig kompromiss, men om man bara fotar i "ok" väder och kan acceptera lite mer komplicerad lösning så kan man i princip få "gratis" stativ. Både i termet av vikt och pris. Tror jag betalade 150kr eller så för att få det 3dprintat. Ritningar finns gratis online.

För ritningen: https://www.thingiverse.com/thing:650943
Jag använde tjänsten 3D Hubs för att printa: https://www.3dhubs.com/
Jag kunde inget om detta innan, men det var mkt enkelt och bra service.
(det enkla kruxet är att du behöver rätt gänga på skruv som du behöver fixa själv. Svårt att hitta i Sverige, lätt att köpa via amazon)

Toploadern blir du nog nöjd med. Jag har både Toploader I (från när jag körde mindre kameror) och Toploader II (för d800e och liknande) och är mkt nöjd. Enkla men funktionella och har hållt bra. Kom ihåg att det finns ett inlägg i botten som du kan ta ut! Haha, jag gick runt ett halvår innan jag insåg att jag kunde få några cm mer djup i min Toploader I :)
 
Alla har sin vision i detta ämne. Jag provar mig långsamt fram. I år
gick jag med Panasonics G80. Lätt, vädertätad, väldigt bra sökare(evf) och en bildstabilering i huset som gjorde att jag aldrig saknade nåt stativ.
På fjället är det i huvudsak två motiv som dyker upp, djur på håll och stora vyer. Få zoomobjektiv fixar detta, dvs vidvinkel och långt tele i samma. Så med en kamera så får man byta objektiv, vilket inte alltid är så kul när väder och vind vill vara med. Så min plan framöver är att ha två kameror med. En systemkamera med ett långt tele och en vidvinkel-kompaktkamera.
Till telen har jag min G80. På sommarfjället är det som regel inga problem med ljus, och min önskan efter korta skärpedjup obefintlig, så nån anledning till att ha fullformat eller ens apc( som jag provat ) ser jag inte.
Till vidvinkeln suktar jag efter en typ Ricoh GR, dvs 28mm ekvivalent med stor sensor( apc ), liten och lätt. Gärna nästa generation som har 24mpix är vädertätad och har en evf (hoppas jag....)
O, just det. Jag hänger kameran på ryggsäckens ena axelrem, alltid nära till hands, snabbt.
 

Bilagor

  • _1060205.jpg
    _1060205.jpg
    29.2 KB · Visningar: 372
  • _1060293.jpg
    _1060293.jpg
    75.4 KB · Visningar: 373
Har testat lite olika men det jag är mest nöjd med är att ha systemkameran (Mamiya 645) i ryggsäcken tillsammans med en dry bag med alla tillbehör. Stativ sitter på ryggsäcken. Ser inga problem med att ha kameran i ryggan då jag ändå garanterat sätter ner den om jag vill ta seriösa landskapsfoton. Använder oftast stativ då dessutom, oavsett hur ljust det är. Lättare att komponera, få rak horisont, inte behöva kompromissa med stor bländare oavsett brännvidd osv. Fukt har inte varit något problem men digitala kameror kanske är mer känsliga.
Mer tillgängligt har jag en enklare kamera i en Aquapack kameraväska som sitter i höftbältet. Nu senast hade jag en Fuji Instax Wide 300 i den. Många skulle nog tycka det är ett underligt val men jag tycker det är skojjigt att dokumentera med den :)
 
Rekommenderar detta fäste

Jag vandrade Silverleden i Värmland för några helger sedan. Tämligen kuperad led på 6,5 mil. Satte detta spänne på höger bärrem på min Exped-ryggsäck (55 liters). Samt en liten vattenskyddad extrapåse för en extra lins på vänster sida. Kameran var en Sony Alpha 7 II. Det fungerade perfekt. Rekommenderas varmt. Bar kameraslingan runt halsen. Inga konstigheter.

https://www.scandinavianphoto.se/pr...ign/capture-pro-camera-clip-v2-med-pro-platta

P.S
Jag köpte även ett vadderat fodral till kameran som i sin tur innehåller ett litet regnskydd av samma material som regnskydd för ryggsäckar. =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
Materialaren Kalla fötter vid snabbvandring i Sarek: hur avhjälpa? Fjällvandring 31
EliasNaslund Typ av stav vid vadning Fjällvandring 10
Kimkim Tälta vid öppen raststuga? Fjällvandring 6
nicko_ Knätips vid långa nedstigningar? Fjällvandring 17
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Albien en helg vid njupeskär vattenfall Fjällvandring 9
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
bico Riksgränsen vid Bolagen och söderut? Fjällvandring 1
Swift Stenbron vid Råvvejaure Fjällvandring 11
veni Dovrefjell vid midsommar Fjällvandring 8
kajsakarin Tälta vid Juvashytta Jotunheimen? Fjällvandring 1
bico Fjällparkeringen vid Svanåkläppen i Funäsdalsfjällen? Fjällvandring 8
Ditho Vigselring tappat vid Skarja 21.07. Fjällvandring 0
andy69 Bron vid Lajrrojåkka avstäng/trasig. Fjällvandring 4
ludvig_svensk Korsa Laisan vid Laisvall? Fjällvandring 5
andreaze Rekordvarmt vid sylarna Fjällvandring 1
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
mindful woolnet vid vandring? Fjällvandring 13
museo12 Större tunneltält vid Kebenekaise fjällstation? Fjällvandring 6
JackLynx800 Mygg på Fulufjället / vid Njupeskär nu Fjällvandring 1
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
tore47 Sjön 878 vid Sulitelma Fjällvandring 8
Joac "Oasen" vid Stor Svuku, Grövelsjön Fjällvandring 14
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
Pwe Tälta vid västra Bunnertjärnen? Fjällvandring 6
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
eyck Kåta vid Tjågnårisjågåsj? Fjällvandring 9
Uteman Kebnekaise- värt vid risk för regn? Fjällvandring 7
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Arctic Fox Glaciären vid Leirvattnet. Övergång där? Fjällvandring 6
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
Pwe Parkera vid Nulltjärn? Fjällvandring 1
pal2 Kåtan rasad vid tältlägret vid Pallinjokk Fjällvandring 11
Bert Macklin Tidsplan vid Kebnekaise Fjällvandring 10
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
Nehrert Tältplatser vid Kebnekaise? Fjällvandring 14
Norris Gammal tall i "Lilla Tallsjön" vid Saltoluokta? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.