Skaljacka

Hade jag den jackan och de byxorna du köpt skulle jag komplettera med en tunn, lätt vindjacka och ett par enkla regnbyxor att dra över vid kraftigare regn.

Behöver inte kosta mer än en femhundring tillsammans.

Lycka till :)
 
Tack jesper, jag gjorde några sådana inköp nu, jag har iofs löparjacka som föreslås och ett regnställ som fungerar utanpå dessa (primärt byxorna som avses) sedan tidigare.

Jag köpte en ny fleecejacka och en typ av Windstoper Hoody från Cross för att kunna vandra utan nya regnjackan för att slippa instängdheten med svett om det ändå inte regnar.

Första riktiga fjällvandringen nu blir mellan Kebne och Abisko. Först bestigning av själva Kebne :)

Tack igen alla!

Ha en bra sommar!
 
Låter utmärkt :) Jag skulle skippa gamla regnjackan om jag var du, tycker det låter som att den nya räcker till.

Återkoppla gärna när du kommer tillbaka, då blir tråden mer värdefull för de som hittar den i framtiden.
 
Uppdatering/Återkoppling efter min vandring med dem nya kläderna.

Vi kom upp till Abisko (startplats) och började vandringen i hyfsat bra väder, dvs. kortärmat.

Byxorna sitter jäkligt bra, inga skavande resår, sömmar eller att dem sitter för tajt på ben eller bak, så jäkla nöjd helt enkelt.

Tips! Just nu lågt pris på byxorna på Outnorth.. jag hann köpa ytterligare ett par som jag hade med mig, det räddade mig då ett par blev dyngsura i det värsta regnet dag 2. Dem är ju inte lika täta som jackan. Jag glömde dem lätta regnbyxorna hemma men det var ett riktigt bra tips som jesper gav avseende att komplettera med ett par lätta regnbyxor.

Kväll första dagen och sedan i ytterligare 3 dagar så har vi regn, kyla och kraftiga vindar uppe på fjällen. Dag 2 vandrade vi uppför Keron i regn och vind och jackan gjorde susen avseende hålla regnet ute. Men som jag misstänkte så var jag ändå blöt på insidan av all svett. Det som skiljer är att jag behöll värme med jackan och den höll kalla vindar ute.

Jag är väldigt nöjd med jackan ändå trots att jag blev blöt innifrån, alla andra fördelar väger upp. Den är rymlig, sitter bra och har bra storlek på fickor och funktionell huva. En alternativ jacka/Windstopper tröja eller liknande är bra att ha med för när det inte regnar skulle jag säga.

Ett kompleterande tips utan för trådens huvudämne är att köpa med att par damasker att ha på benen. Jag köpte ett par från Wish och dem gjorde stor stor nytta i blöt terräng och i snö (vi fick vandra mycket i snö bl.a i/över Tjettkapasset under 6-8 km). Detta hjälpte mig mycket att hålla byxorna torra från knäna och nedåt. Inte ett enda läckage förutom när vi blev genomsura i dem tunga regnen. om med nysnö på tältet efter flertalet nätter med temp runt nollan. Efter regn så är mycket av all växlighet fortfarande blöt, även när du vandrar på stigar och spångar efter regn så blir du blöt från regndränkta buskar och snår som hänger in över vandringslederna, damaskerna hjälper mer än vad man kan tro.

Tacka för alla återkopplingar och tips!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...