Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Köpte mig också en Swingblade G3 förra året. Inte använd ännu. Ska ta med den på älgjakten i år. På bockjakten i augusti hade jag med mig min Fällkniven H1 och den tycker jag har ett kanonblad för jakt. Ibland saknar jag lite mer parerskydd på den, framförallt när jag knäcker upp större leder t ex bäckenet när man gärna vill ta i lite men är blodig och hal.

Har även en Outdoor Edge Zip Blade som har slire i nylon. Är mer hygienisk än Swingblade. Men den har faktiskt aldrig heller fått bekänna färg i skogen. Däremot skar jag upp massa N2 Fiberduk när jag byggde om här hemma och det klarade den galant.
 

Bilagor

  • Zip Blade 4-500x500.jpg
    Zip Blade 4-500x500.jpg
    11.7 KB · Visningar: 1,084
Kongsberg-Hitachi kniv som jag fick i gåva nyligen.

Pris: ca 250:-

Handtag: Rosenträ

Stål: Fulltang Hitachi laminerat rostfritt specialstål

Fodrad: Läder.

Garanti : Livstid.!

Länk: http://www.ikh.fi/sv/jaktkniv-180mm-hi61045038

// Gustav
En uppenbar kopia på Frosts Lapplander-serien.

Några kommentarer. Rosewood betyder inte "rosenträ" utan jakaranda i någon form (det finns ju många underklasser). Handtaget är således tillverkat i jakaranda ;).

Är tveksam till huruvida bladet verkligen är laminerat (som det står på en del sidor) eller bara belagt. Med tanke på det blygsamma priset så tror jag att det lutar åt det senare. Lamineringsprocessen är trots allt inte helt gratis, vilket borde synas på priset.

Kniven finns till en ännu lägre summa än den du betalat på Svejakt: http://www.svejakt.se/index.php?product=97

~Paul~
 
Jag har aldrig ägt någon Benchmade. Möjligen kan det ändra sig. Den här skapelsen ser rätt intressant ut. Inga direkta dysfunktionella designmissar med choil, ansats och slipning. Trots väsentligen samma längd som Fällkniven PXL (men en mycket behagligare bladtjocklek på under 2.5 mm) så väger den blygsamma dryga 50 gram. Dvs i samma viktklass som min Vic Alpineer.
Axis låsning verkar bra. S30V stål helt ok.

Lättviktare med god funktion ser det ut som. 114 USD är inte heller så farligt.

https://www.bladehq.com/item--Benchmade-Bugout-AXIS-Lock-Knife--74149
 

Bilagor

  • Benchmade-Bugout-AXIS-Blue-Satin-535-BHQ-74149-jr-bottlecap.jpg
    Benchmade-Bugout-AXIS-Blue-Satin-535-BHQ-74149-jr-bottlecap.jpg
    39.2 KB · Visningar: 905
Jag har aldrig ägt någon Benchmade
En mycket läcker skapelse som väcker ett visst habegär. Dock tycker jag trots allt att priset är lite i överkant.

Om jag skulle klaga på något så är det den lite onödiga glipan mellan eggslutet och greppet. Stålet kunde förstås ha varit aningens bättre ;).

~Paul~
 
Det är ett förhållandevis brett blad i förhållande till skaftet på den blå Benchmadekniven. Jag har försökt att titta noga på bilden och skulle helst vilja se den i verkligheten men jag tror att uttaget i bladet handlar om att ge utrymme för Axis låset att röra sig i stängt läge. Den där sortens ansatser stör inte mig alls och jag skulle gärna äga en sån kniv. Dock använder jag aldrig knivar av den typen det vill säga ganska stor fällkniv så det blir nog ingenting för mig.

Bosse
 
Det är ett förhållandevis brett blad i förhållande till skaftet på den blå Benchmadekniven. Jag har försökt att titta noga på bilden och skulle helst vilja se den i verkligheten men jag tror att uttaget i bladet handlar om att ge utrymme för Axis låset att röra sig i stängt läge. Den där sortens ansatser stör inte mig alls och jag skulle gärna äga en sån kniv. Dock använder jag aldrig knivar av den typen det vill säga ganska stor fällkniv så det blir nog ingenting för mig.

Bosse

Jag använder inte heller stora fällknivar ofta. Om man inte räknar 111 mm Victorinox typ Alpineer eller Hunter som är praktiska och oklumpiga. Min Fällkniven PXL wh ligger t ex mest i en byrålåda. Det som lockar lite med den här Benchmadekniven är att den är så lätt och dessutom har ett blad som är tunnt som på en victorinox men är av ett betydligt bättre stål och nog inte behöver slipas så ofta. Och så klart är det det gamla goda knivnörderintresset som spelar in också...
 
Frågan är vilken knivslip man ska införskaffa för att underhålla eggen i den givna vinkeln. Jag avser ej att samla på knivslipar och vill samtidigt inte spendera en förmögenhet på en knivslip.
Bygg en egen. Kostnad ca 400 inklusive tex det dubbelsidiga brynet cc4 för att underhålla en redan vass egg.
 

Bilagor

  • DSC_0323.jpg
    DSC_0323.jpg
    29.6 KB · Visningar: 659
Jag är i Karasjok den här veckan.
I Karasjok tillverkas strömeng knivar. Hela byn är nedlusat med dem. De finns som 3,5 5 7 8 och 9 tum. De finns i standard stil, gammaldags stil samt NATO modell med fingerskydd. Till råga på allt finns en man som syr vänstrerslire om man behöver det vilket jag gör. idag var han dock på älgjakt och det är lite osäkert om han kommer tillbaka den här veckan.. Karmodellen är den med åtta tum blad. Strömeng Är enligt mig en tillverkare av storknivar. De mindre finns det många andra tillverkare som gör minst lika bra. Framför allt bli handtagen små upp till åttatumskniven.

Så nu står man här i dilemmat. Jag kan köpa en väl tillverkad åtta tum lång kniv med vänsterslire för drygt 1000 kr. Jag har hittills i mitt liv aldrig haft användning för en kniv med blad längre än 1 dm och likförbaskat är jag sugen.
Kvinnan i affären som är försäljare säger att jag kan rensa fisk med kniven. Hon nämner också att det är bra att spänta Ved med den samt att just de stora knivarna kan användas för att öppna konservburkar. Det är också bra jakt och slaktknivar.
Nåväl hur jag kan använda den kan jag ju lista ut själv och jag kan redan nu säga att jag aldrig kommer att öppna konserver med en kniv om det inte är ren överlevnad. Typ att man efter apokalypsen befinner sig på Ulvön men inget annat än surströmming att äta.

Min hjärna arbetar för högtryck för att finna en anledning till att köpa denna kniv när jag ändå är på plats i byn. Sanningen att säga blir det lustmord på en tusenlapp om jag faller till föga för mig själv.

I min situation. Skulle ni köpa den traditionella kniven utan fingerskydd eller skulle ni köpa NATO kniven med fingerskydd.???
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.