Felköp? Vandringsbyxor G-1000

Hej, köpte igår på Naturkompaniet ett par Fjällräven G-1000 keb trousers, bara för att de var så jäkla bekväma och verkar bra för mina ändamål. Är ingen van vandrare, behövde något för lite skog och fjällvandring men har inget mellanläge mellan termobyxor och väldigt tunna byxor så dessa verkar ju precis lagom.

Nu när jag googlar ser jag dock massa klagomål på att sömmar m.m. pajar fort. Det vill jag inte, jag har inte särskilt gott om pengar och byxorna var egentligen 1000 spänn över budget.

Har någon erfarenhet av dem? Har inte rivit av lappen än så går att returnera.
 
Hej, köpte igår på Naturkompaniet ett par Fjällräven G-1000 keb trousers, bara för att de var så jäkla bekväma och verkar bra för mina ändamål. Är ingen van vandrare, behövde något för lite skog och fjällvandring men har inget mellanläge mellan termobyxor och väldigt tunna byxor så dessa verkar ju precis lagom.

Nu när jag googlar ser jag dock massa klagomål på att sömmar m.m. pajar fort. Det vill jag inte, jag har inte särskilt gott om pengar och byxorna var egentligen 1000 spänn över budget.

Har någon erfarenhet av dem? Har inte rivit av lappen än så går att returnera.
Har använt mina mer eller mindre dagligen i över ett år utan problem.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Tror inte det är någon fara, men det finns alternativ.

Om ens budget är begränsad eller om man bara vill ha bra kvalitet för pengarna så är kläder från ITAB och deras eget märke T&P ett mycket bra val.

Har köpt flera olika typer av plagg därifrån och varit lika nöjd eller inte nöjd med dessa som kläder jag köpt från finare (och långt dyrare) märken. Men just T&P håller överlag hög kvalitet.

Har ett par vandringsbyxor från dem, T&P-X Vildmarksbyxa heter de. Dagens modell är något förbättrad med förstärkningar över knän mm än den tidigare modellen jag har, men.
Dessa köpte jag 2010 och har vaxat dem till och från. Har använt dem under många vandringar, i skogen och på fritiden, till vardags och under jakt och fortfarande ser de nästan ut som nya (!) Inget tyg som nötts, inga sömmar som börjat släppa, ingen knapp eller dragkedja som svikit och med en skönare känsla i byxan för varje år som går. Och detta under 7 år. Tror det blir svårt att hitta en byxa som gör mig lika nöjd igen under lika lång tid, speciellt för ett pris runt 600:-.

Ett litet tips bland alla val här i livet...
 
Mina första Vidda pro hade värdelösa sömmar. De började spricka efter inte ens ett halvår, men det är ändå ganska lugnt om man lagar dem själv. Tråden Fjällräven använt till dem var enligt mig helt kass för ansträngande användning. Jag skulle rekommendera dig att köpa såkallad björntråd, och sy själv alltmedans du behöver förstärka sömmar. Jag hade i slutändan mina Vidda pro i nästan 3 år av nästan daglig användning, både ute på vandring och till vardags.
Jag köpte ett par till Vidda pro, just på grund av att jag gillar dem starkt på många sätt och vis, bortsett från just sömmarna. Att sömmarna håller så låg kvalitet anser jag gör det helt orimligt att sälja dessa byxor för 1500 egentligen. Men som sagt, björntråd.
 
Speciella vandringsbyxor i all ära men vad de flesta behöver är ett lätt, vindtätt skal som släpper ut fukten.
TPs Allbyxa är mitt val när jag behöver fickor, fram, bak och ben.
Vindoverallsbyxorna när jag har höftbälte med fickor och framfickor på skjortan.

go tur
 
Hej, köpte igår på Naturkompaniet ett par Fjällräven G-1000 keb trousers, bara för att de var så jäkla bekväma och verkar bra för mina ändamål. Är ingen van vandrare, behövde något för lite skog och fjällvandring men har inget mellanläge mellan termobyxor och väldigt tunna byxor så dessa verkar ju precis lagom.



Nu när jag googlar ser jag dock massa klagomål på att sömmar m.m. pajar fort. Det vill jag inte, jag har inte särskilt gott om pengar och byxorna var egentligen 1000 spänn över budget.



Har någon erfarenhet av dem? Har inte rivit av lappen än så går att returnera.



Keb vet jag inte men minna Vidda PRO har varit med nästan dagligen i 2,5 år och den ända man kan se är en något blekare färg av alla tvättar osv så sömmarna har jag inte haft bekymmer med, men jag vet att många med all rätt har haft klagomål på just sömmarna. Alternativet T&P är bra, har totalt 3 par av olika modeller och har inget att klaga på. Klent svar men ett konstaterande av mina Fjällräven mfl


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har ett par Keb och ett par Vidda och båda har varit med länge utan skavanker. Mina Keb är favoritbyxorna och jag kommer skaffa ett par till när dom jag har är utslitna.

Du kan vara helt lugn.
 
Håller med om ITABs T&P vildmarksbyxa, asbra för 400 spänn, jag har dom till friluftsliv och snickrande och allt möjligt. Färgerna blektes lite men annars håller de jättebra. Bättre passform på mig också än Vidda pro, samma material men 1000 spänn billigare.
Dom hade gratis retur om jag inte minns fel, så man kan beställa flera storlekar.

Ett annat alternativ är att köpa M90 uniformsbyxor på överskott, de är oxå billiga och har samma material om jag inte minns fel, men lite underlig passform.
 
Hej, köpte igår på Naturkompaniet ett par Fjällräven G-1000 keb trousers, bara för att de var så jäkla bekväma och verkar bra för mina ändamål. Är ingen van vandrare, behövde något för lite skog och fjällvandring men har inget mellanläge mellan termobyxor och väldigt tunna byxor så dessa verkar ju precis lagom.

Nu när jag googlar ser jag dock massa klagomål på att sömmar m.m. pajar fort. Det vill jag inte, jag har inte särskilt gott om pengar och byxorna var egentligen 1000 spänn över budget.

Har någon erfarenhet av dem? Har inte rivit av lappen än så går att returnera.

Alla firmor kan göra misstag och släppa "måndagsexemplar" men normalt skall ett pat FR G1000 byxor vara ett bra val. För 10-15 år sen var det si och så med FR kvalitet men numera tycker jag att de gör bra grejor. En viktig sak du skriver är ju att de "är så jäkla bekväma" och det ät ju viktigt. Du kan hitta billigare som kan vara bra eller inte alls bra beroende på vilken väv man fått tag på. Är ganska säker på att FR har god koll på sin G1000 väv.
 
G-1000 är en bra väv, och FR:s sömmar är såvitt jag vet inte mycket sämre än andras. Man ska inte generalisera sin upplevelse av "måndagsexemplar" på sociala medier. En svala gör ingen sommar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
Tobias.H Prisvärda vandringsbyxor Kläder 18
amundsen Vandringsbyxor - storlekar? Kläder 2
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
FruNalleman Vandringsbyxor för gravida/stora magar? Kläder 8
Madou Vandringsbyxor i stora storlekar för tjejer? Kläder 14
Wilkas Vandringsbyxor Kläder 9
naturlovisa Vandringsbyxor, hjääälp! Kläder 3
jotho Vandringsbyxor för långa, smala människor finns det? Kläder 17
markusbacka Vandringsbyxor till tjej med LÅNGA ben sökes! Kläder 6
MarkusN Regnbyxor att vandra i/vandringsbyxor som tål regn? Kläder 10
Nauti Förstärkta vandringsbyxor för korta personer Kläder 19
danisko Passform på vandringsbyxor Kläder 5
MagArne Prisvärda vandringsbyxor Kläder 12
aik_putte Vandringsbyxor, Fjällräven vs. Haglöfs Kläder 7
baseman Vandringsbyxor för mig 190cm Kläder 8
Gohan Hjälp att välja vandringsbyxor Kläder 44
sajberjohan Vandringsbyxor Kläder 25
zzeezz Vandringsbyxor? Kläder 40
Vandringsbyxor Kläder 6
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
MAW G-1000 anorak för 4500? Kläder 146
Noffaren Färga en G-1000 jacka? Kläder 11
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
pelka Fjällräven PAK5 G-1000 Trousers! Kläder 1
Snubblaren G-1000 jacka? Kläder 17
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
LarssonMik skinn eller g-1000 Kläder 3
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.