Val av vandringskängor.

Hej! Jag har idag inhandlat ett par Haglöfs Barken för 1700 nya hos Outnorth, och funderar just nu över varför de inte nyproduceras eller varför det inte finns så många tester.

Såg att det fanns några andra trådar om dessa, men inte några som behandlade mina frågor.

Finns det någon som har använt dem och kan ge någon rekommendation? Blir de sköna att gå i? Håller de?

Fungerar de bra som skalkängor, eller är någon av Lundhags alternativ bättre, typ skogen? (Föredrar Haglöfs pga priset)

Hur ska de behandlas för att uppnå bra skydd mot väta?

Hälsningar Josef
 
Har dom inte själv, men var likt du nära att köpa ett par i min jakt efter skalkängor. Jag kan kanske svara på två av dina frågor.

De är, från vad jag kan läsa mig till, tänkta att användas som skalkängor då de är gjorda av ett lager läder, med gummiförstärkning nedtill. Således bör deras funktion bero på 1) skötsel av kängan, och 2) val av bra sockar (alltid 2 st per fot). Jag skulle tro att de bör smörjas på samma sätt som exempelvis Lundhags (eller andra helläderkängor), noggrant och efter användning, med antingen vax eller fett. Vissa menar att det ena är bättre än det andra, men det rör nog sig mest om personlig preferens, men fett mjukar upp lädret aningen mer än vad vax gör.

Själv köpte jag dock Lundhags Forest II från Widforss för 500 kr mer än vad dina Barken kostade, så det kan vara ett tips om du var sugen på dem. https://www.widforss.se/lundhags-fo...QeX_OskETLJCrf2Quwtegftp4F5dpmaAaAoYCEALw_wcB

Men jag tror att Barken säkert också är en bra skalkänga. Se till att känna på den hemma en bra stund innan du ger dig ut i den, för oftast brukar man kunna lämna igen saker som endast är använda inomhus om du skulle upptäcka att de inte känns helt 100.
 
När Barken kom för några år sedan köpte jag ett par. De var bra i början, men sulorna hårdnade snabbt. Numera känns kängorna som ett par träskor med skaft. De har tyvärr blivit obekväma att gå i. Haglöfs måste ha gjort någon miss med sulmaterialet - kanske är det därför barken är borta ur sortimentet. Det är synd, för lästen och designen i sig är mycket bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
makar519 Val av känga Fjällvandring 22
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Utetant Val av färdväg Fjällvandring 3
bombuspolaris Val av regnkläder vid fjällvandring? Fjällvandring 30
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
incitus Val av tält Marmot Grid Plus 2P Fjällvandring 9
kalalokki Val av räggsäck Fjällvandring 13
Insektsnyckel Val av nybörjartur Fjällvandring 3
Hasse_70 Val av rutt. Storulvån eller Vålådalen? Fjällvandring 9
oskarlin Katterat-Ritsem, val av skor Fjällvandring 0
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
pjh891013 Hjälp med val av ryggsäck!! Fjällvandring 20
lisastar Hjälp till val av vandringsmål och led, tack. Fjällvandring 8
Sundber9 val av ryggsäck Fjällvandring 1
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
Jahoppja Köpråd vandringskängor Fjällvandring 4
amme66 Vandringskängor Fjällvandring 9
awellander Lätta vandringskängor Fjällvandring 6
Anliro Tips på bra vandringskängor Fjällvandring 16
StinaIda Vandringskängor för små damfötter? Fjällvandring 8
mnen Vandringskängor Fjällvandring 9
Orstadius Hjälp - Vandringskängor! Fjällvandring 4
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
underdoggy Vandringskängor/skor? Fjällvandring 36
Vilka vandringskängor Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.