Sovutrustning i fjällstugor

Hej!

Min fru och jag är vana fjällvandrare, men ovana vid fjällstugeboende.

På grund av operation är det dock läge att slakta så mycket vikt som möjligt och därför blir det nog boende inomhus i sommar.

Vi ska (förhoppningsvis) ta oss kvikkjokk-ritsem-riksgränsen och kommer således gå via både Stf-, laponia- och dnt-stugor. Stf verkar erbjuda kamin, madrass och täcke och det öppnar ju upp för reselakan eller väldigt lätt sovsäck, vilket vore trevligt för mig som får bära all packning... Men hur är det med de övriga stugorna i laponia respektive de norska? Blir inte riktigt klok på det när jag försöker googla och det är ju tråkigt att stå där utan sovsäck och liggunderlag och det bara finns ett kallt golv att ligga på. :)
 
Laponias stugor

Jag har nyttjat Kisuris, Arasluokta och Stáddajåhkåstugorna. Kikat in i Låddejåhkå. Alla i fint skick - tvåvåningskojer, fräscha täcken och kuddar, myggfönster, gasol, välutrustat för matlagning.
Rekommenderas, som det heter.
 
Hej,
även DNT stugor är utrustade med madrass och all tillbehör. Nyckeln behöver du införskaffa via Norska Turistförening. Den kan användas till alla DNT stugor i Norge.
Mvh Veni
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.