Premiär i sarek

Gott folk. Tänkte försöka få till min första vandring i sarek i år. Har satt ihop en vandring med hjälp av Fredrik Neregårds bok Fjällvandra i Sarek. Tanken är att börja med helikopter från Stora sjöfallet till Aktse och sedan ta höga vägen genom rapadalen och korsa rapaälven via tielmavadet, för att sedan fortsätta genom sarvesvagge och ner till boarek, och slutligen avluta i kvikkjokk. Detta blir en vandring på cirka 70 kilometer. Hade hoppats klara detta på 6 vandringsdagar + resdagar.

Är detta genomförbart enligt min plan eller är jag helt ute å cyklar?

Mvh Anton
 

Bilagor

  • Sarek vandring.jpg
    Sarek vandring.jpg
    101.3 KB · Visningar: 853
Ditt vägval inkluderar två svåra och farliga vad över Rapaälven resp. Sarvesjåkken. De förutsätter lågt vattenstånd för att vara genomförbara, något du självfallet inte kan räkna med.

Jag tycker du ska starta i Suorva, gå till Skarja och över bron där, fortsätta i Alggavagge och Niejdariehppevagge till Sarvesvagge. Därifrån har du flera alternativ för att nå Kvikkjokk. Men jag skulle inte klara det på 6 dagar utan behöver nog minst 8 dar.

Om du bara har 6 dar tycker jag du från Skarja ska fortsätta genom Ruotesvagge mot Ritsem. Då har du gott om tid.
 
Instämmer i Swifts synpunkter, Tielmavadet är inget du kan räkna med som genomförbart i din planering. Med 6 dagar hade jag med start som du föreslår satsat på Aktse -Sourva via Biellevalda. Det är genomförbart på den tiden, Även möjligen via Skarja och Routesvagge till Ritsem men det kräver hyfsat väder och långa dagsetapper samt ingen tidsmarginal (du har då även en båttid att passa i Änonjalme som i värsta fall kan vara inställd vid hård vind).
 
Tackar för svar! 😊

Jo teilmavadet är det största hindret. Över Sarvesjåkken finns där väl en bro? Hur som helst så hade jag hoppats kunna ta mig över rapaälven tidig morgon dag tre. Går det vägen så har jag 4 vandringsdagar på mig till kvikkjokk. Men jag erkänner att det är en tight plan. Lär väl få utöka med en dag. Är tielmavadet kört så får jag väl ha en backup-plan
 
Jag tror det är ok plan. Kommer du inte över rapa älven kan du ju alltid gå till suorva eller ritsem. Om du väl kommer över rapa älven och sen tvekar sarvesjåhkkå går det alltid att gå upp och vada den nedan neidariehpvagge där det är enkelt, och sen gå upp via lullihavagge eller luotholakto
 
Min erfarenhet är att sarvesjåhkå är enkel att vada men att Tielmma typ är det värsta jag varit med om... jag tycker inte att du ska räkna med att kunna vad Tielmma, utan se det som en tillfällighet om du upplever att det går att göra på ett tryggt och säkert sätt.
Jag brukar räkna med 1,5mil per dag, sen kan jag oftast gå mer och spara ihop till en eller flera vilodagar. Beror mycket på fysik och mental vilja vilka dagsetapper som passar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
highlandpark Premiär i sommar... Fjällvandring 9
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...