Fria norgekartor i mobilen/ paddan

Inte erfarenhet från den du länkar till.

Jag använder appen Norgeskart och Regobs, den senare visar hur brant det är, samt att man kan registrera/läsa lavinobservationer. Mkt användbart vid toppturer på vinterföre, dvs «frikjøring» på skidor. Under 30 grader och utanför utløpssoner de dagar man inte vill gå i skredterreng. Och de två apparna kompletterar varandra bra, då det i Norgeskart ibland är lättare att se rännor som man ofta letar efter. I bägge apparna kan man lasta ner kartutsnitt så att de är tillgängliga utan täckning med Gps. Helt underbart när man kan se exakt var man är. Och i flight mode räcker batteriet läänge.
 
Kartorna/appen är bra. Jag har tankat ner några områden för offlinebruk.
MEN jag har för mig att man lagt ner appen/uppdateringar?!?
Har tyvärr inte tid att undersöka närmare, men eftersom det är en gratisapp så är det ju bara att köra på och kolla.

Jag för min del laddar alltid ner en massa gratisappar när jag ska någonstans och testar dem innan jag åker iväg. De flesta är ganska värdelösa om man inte köper tillägg, men en del är riktigt bra.
Men OM man vill ha en riktigt bra app så kan man ju kosta på sig några tior. Man ska inte vara dumsnål!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Konverterat Geoviewer

Jag har konverterat Geoviewer Norge till sqlitedb för användning i Locus. Det blev två stora filer på ca 8,5 gb vardera. Skicka ett pm om ni vill ha en länk för nedladdning. Hela Finland i en fil (mbtiles) finns där också, ungefär 8,5 gb totalt.
 
Har du testat?

Hej. Jag skickade en länk till dig Thure (för ca en vecka sedan) med Norgekartor för Orux.
Har du hunnit ladda ner och testa?
 
Tack Kjell. Har tyvärr inte fungerat att ladda ned. Jag har provat olika varianter men inte lyckats via android. Tror du det lönar sig att försöka ladda ned via Windows på PC i stället och överföra till min padda.

Thure
 
Thure

Hej Thure
Absolut, det är en länk till Dropbox och om du öppnar länken på ditt mail i pc:n så kommer du till min Dropbox med en mapp gjord för dig. Längst ner har du Norge-kartorna. Klicka på dom tre punkterna till höger om filinformationen så kan du välja nedladdning. När du laddat ner ansluter du telefonen till pc:n och kopierar över filerna till Oruxmappen som innehåller kartor ( (Du får inte ha för gammal Androidversion för då kan din telefon inte hantera filer större än 4 gb. Hör i så fall av dig så delar jag upp dom.)
 
Tack Kjell. Testade att ladda ned Nordland och det fungerar. Men jag har problem att förstå mig på hur man växlar mellan Örnsätrans topografiska karta och Nordlandskartan i Oruxmaps.

Jag lyckades titta på Nordlandskartan och den såg bra ut. Men sen sket det sig efter att jag efter en del strul lyckats ta mig tillbaka till topografiska kartan.

Jag vill lagra offlinekartorna på minneskortet och inte i internminne eftersom det börjar bli fullt.

Nån som vet någon bra tutorial för Oruxmaps?

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...