Hjälp mig att välja tält

Hilleberg gör väldigt bra tält, men du lär kunna köpa något till din ursprungliga budget som motsvarar dina krav mer än väl.

De flesta tält från någorlunda seriösa tillverkare kommer leva upp till din kravbild utan några större problem. Visst, de riktigt lätta tälten kan kräva lite mer omsorg när man slår upp tältet, men det finns billiga, lätta alternativ som lätt fixar lite fjällvandring utan att kosta skjortan.

Om du tänker dig att majoriteten av dina tältnätter komma vara någorlunda nära (några km) en bil eller stuga finns det ingen anledning att köpa tältens motsvarighet till en atomsäker bunker.


Mitt tips är att helt enkelt kolla runt lite i lokala butiker och på internet och köpa det tält som verkar vara lagom stort och lätt som råkar vara på bäst rea just nu.
 
Hilleberg gör väldigt bra tält, men du lär kunna köpa något till din ursprungliga budget som motsvarar dina krav mer än väl.

De flesta tält från någorlunda seriösa tillverkare kommer leva upp till din kravbild utan några större problem. Visst, de riktigt lätta tälten kan kräva lite mer omsorg när man slår upp tältet, men det finns billiga, lätta alternativ som lätt fixar lite fjällvandring utan att kosta skjortan.

Om du tänker dig att majoriteten av dina tältnätter komma vara någorlunda nära (några km) en bil eller stuga finns det ingen anledning att köpa tältens motsvarighet till en atomsäker bunker.


Mitt tips är att helt enkelt kolla runt lite i lokala butiker och på internet och köpa det tält som verkar vara lagom stort och lätt som råkar vara på bäst rea just nu.

Tackar, ja de har du nog rätt i. Har kollat och läst på lite om detta:
http://www.northstar.se/arctic-alpine-design-veloce

Har fått väldigt bra betyg i denna tråd som någon tidigare här länkande till:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74321&highlight=Veloce

Så beställer det, blir nog bra, lite billigare än Hilleberg. :)
 
Nu när tältet, kanske är avklarat, så är det väl sovsäck och liggunderlag? Istället för att göra nya trådar kan man väl fortsätta här.

Från samma sida som tältet hittar jag denna som billigast:
http://www.northstar.se/montane-featherlite-5

Är rätt frysen av mig, har dock inga problem att sova i mycket kläder. Men kanske för kallt på höstnätterna?
 
Nu när tältet, kanske är avklarat, så är det väl sovsäck och liggunderlag? Istället för att göra nya trådar kan man väl fortsätta här.

Från samma sida som tältet hittar jag denna som billigast:
http://www.northstar.se/montane-featherlite-5

Är rätt frysen av mig, har dock inga problem att sova i mycket kläder. Men kanske för kallt på höstnätterna?

Grattis till val av tält, det kommer säkert bli riktigt bra :)

När det gäller sovsäck och liggunderlag är det som du säger extremt personligt vad man tycker är bekvämt och varmt nog. Den du länkar till är nog ett bra val för många, för mig som är frusen skulle den vara lite för sval.

Själv kör jag på en säck med limit -4 på sommarfjället och hösten i skogen. För mig som är rätt frusen brukar jag tycka att den temperatur som anges som limit verkligen är min undre gräns för vad som är skönt med ordentligt underställ och eventuellt tunna dunjackan som extra "täcke" på överkroppen.

Även här får man väga in pris, temperatur och vikt som de kanske viktigaste faktorerna.

Många (inklusive mig) här på utsidan gillar polska tillverkarna Cumulus och Roberts. Jag har en massa olika produkter från Cumulus och är extremt nöjd med alla.
 
Grattis till val av tält, det kommer säkert bli riktigt bra :)

När det gäller sovsäck och liggunderlag är det som du säger extremt personligt vad man tycker är bekvämt och varmt nog. Den du länkar till är nog ett bra val för många, för mig som är frusen skulle den vara lite för sval.

Själv kör jag på en säck med limit -4 på sommarfjället och hösten i skogen. För mig som är rätt frusen brukar jag tycka att den temperatur som anges som limit verkligen är min undre gräns för vad som är skönt med ordentligt underställ och eventuellt tunna dunjackan som extra "täcke" på överkroppen.

Även här får man väga in pris, temperatur och vikt som de kanske viktigaste faktorerna.

Många (inklusive mig) här på utsidan gillar polska tillverkarna Cumulus och Roberts. Jag har en massa olika produkter från Cumulus och är extremt nöjd med alla.

Tackar!

Hittade denna från Robens, vad tycks om den?

https://www.addnature.com/robens-serac-300-sleeping-bag-755853.html

Polyesterfodrad sovsäck isolerad med 85/15 ankdun, +650 fillpower
Komfort: 2
Komfortgräns: -4
Extrem: -21
 
Tackar!

Hittade denna från Robens, vad tycks om den?

https://www.addnature.com/robens-serac-300-sleeping-bag-755853.html

Polyesterfodrad sovsäck isolerad med 85/15 ankdun, +650 fillpower
Komfort: 2
Komfortgräns: -4
Extrem: -21

Sovsäcken från Robens är ganska tung (1540g), liknar viktmässigt mer en fibersovsäck än en dunsovsäck antagligen pga dunkvaliteten och relatvt tung väv.
Ett alternativ i samma prisklass (enligt tips nedan) som är både är lättare och varmare är Marmot Sawtooth:
https://uthuset.nu/sv/artiklar/sawtooth.html
 
Sovsäcken från Robens är ganska tung (1540g), liknar viktmässigt mer en fibersovsäck än en dunsovsäck antagligen pga dunkvaliteten och relatvt tung väv.
Ett alternativ i samma prisklass (enligt tips nedan) som är både är lättare och varmare är Marmot Sawtooth:
https://uthuset.nu/sv/artiklar/sawtooth.html

Tror den ska väga 910 gram enligt Robens, verkar som affären tagit beskrivnignen från en vintersäck och klistrat in.
 
Sovsäcken från Robens är ganska tung (1540g), liknar viktmässigt mer en fibersovsäck än en dunsovsäck antagligen pga dunkvaliteten och relatvt tung väv.
Ett alternativ i samma prisklass (enligt tips nedan) som är både är lättare och varmare är Marmot Sawtooth:
https://uthuset.nu/sv/artiklar/sawtooth.html

Tackar, slår till på denna, då är det bara liggunderlag kvar, jag kan sova på rätt hårda underlag utan problem, tycker nästan det är skönast.

Då är det ett vanligt som gäller? Går väl alltid att byta upp sig om inte annat.

Funderar på denna isåfall, från samma sida.
https://uthuset.nu/sv/artiklar/ridgerest-solite.html
 
Det där funkar bra om man gillar hårda underlag. Själv pallar jag det inte alls, men om man sover gott på ett sånt är det klart billigare och stryktåligare än de upplåsbara så det är nog bara köra på.
 
Det där funkar bra om man gillar hårda underlag. Själv pallar jag det inte alls, men om man sover gott på ett sånt är det klart billigare och stryktåligare än de upplåsbara så det är nog bara köra på.

Ja vi får se, tåls att prova, provar med det billigare alternativet först.

Tack alla för era tips, snabba och bra svar! :) nu verkar det mesta vara komplett. Kommer bli spännande med första tältningen senare. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...